Mestre Especialitat en Educació Especial (1997) |
Assignatures |
DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2009_10 |
Assignatura | DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I | Codi | 11091104 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1er | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 4 | 2 | Obligatòria | Segon | Primer |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
1-Estudi de la proposta curricular de l'àrea de comunicació i llenguatge en Educació Infantil i en Educació Primària. | -El llenguatge com a representació i com a comunicació. |
2.-Visió general de les teories d'adquisició del llenguatge. | -Factors interns i factors externs en l'adquisició del llenguatge. -La teoria innatista: Chomsky J. Bruner: De la comunicació al llenguatge. |
3.- Funcions que predominen en el llenguatge infantil. | -Funcions comunicatives. Evolució. -El llenguatge egocèntric: Piaget i Vigotski. |
4.-Desenvolupament del sistema fonològic i del sistema fonàtic. | -La teoria de Jacobson. Mecanismes d'aprenentage. -Pautes evolutives. -Trastorns en l'adquisició dels sons de la llengua. -Metodologia per ajudar l'infant en la discriminació auditiva i en la fonació. -Metodologia per ajudar l'infant en l'organització fonològica i en la pronúncia dels sons de la llengua. |
5.- Desenvolupament de l'organització semàntica i de l'adquisició del vocabulari. | -L'accés a la significació: mecanismes d'aprenentatge i pautes evolutives. -L'adquisició del sistema semàntic. -Metodologia per ajudar l'infant en l'adquisició del vocabulari: activitas de denominació. -Metodologia per ajudar l'infant en el desenvolupament de l'organització semàntica: activitats de conceptualització. |
6.- El desenvolupament morfosintàctic. | -Principis generals del desenvolupament morfosintàctic. -Pautes evolutives. -Metodologia per ajudar l'infant en el desenvolupament morfosintàctic: activitats per treballar el nombre i l'ordre de paraules, els nexos, les variacions morfològiques i la conciència sintàctica. |
7.- El desenvolupament de l'organització del discurs. | -La comunicació a l'aula. -La conversa dirigida. -Les sessions d'intervenció privilegiada de l'alumne. |
8.- Recursos didàctics de l'àrea de llenguatge. | -La literatura oral. -Els contes. -La dramatització. |
9.- L'ensenyament de l'ortografia. | -L'ortografia natural. -l'ortografia arbitrària. -Situacions d'ensenyament-aprenetatge. |
10.- L'ensenyament de l'expressió escrita. | -L'expressió escrita: models, habilitats i estratègies. -Les propietats del text escrit. - Enfocaments didàctics i metodologia. |