2009_10
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997)
 Assignatures
  DESENVOLUPAMENT DE LES HABILITATS LINGÜÍSTIQUES
   Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa, planificació del curs, explicació de la metodologia i dels criteris d'avaluació dels coneixements.
Sessió Magistral Explicació dels continguts teòrics del programa. Amb suport de retroprojector, apunts i lectures recomanades.
Presentacions / exposicions Els alumnes participaran d'una manera activa en la presentació del treballs de grup preparats pels seus companys. Realitzaran les activitats organitzades i programades pels responsables de cada tema pràctic.Hauran de reflectir la seva visió crítica de la sessió realitzada al dossier-memòria de les pràctiques de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes realitzaran a l'aula, amb caràcter obligatori, una sèrie d'activitas pràctiques guiades per la professora, que recolliran a la memòria dossier de les pràctiques de l'assignatura.

Els exercicis ón les següents (subjectes a variacions i independentment d'altres que es puguin afegir):
1.-Anàlisi i comentari personal dels objectius i dels continguts de l'àrea de llenguatge del currículum d?Educació Infantil.
2.- Comentari i valoració d'una conversa dirigida a l'aula, del llibre "Aprender a leer y escribir" de Gordon Wells.
3.- Comentari i valoració d'una situació comunicativa "privilegiada" en "el tiempo de compartir" del llibre d'Ana Mª Borzone de Manrique "Leer y escribir a los 5".
4- Pràctiques sobre l'elaboració de diferents matrius sil.làbiques.
5.-Anàlisi i avaluació de diferents textos infantils amb errades d'ortografia natural. Propostes de treball de recuperació.
6.-Classificació de diferents errades d'ortografia arbitrària.
7.-Anàlisi i manipulació de material de percepció visual i d'ordenació espacial i temporal.
8.- Visionat i comentari escrit del vídeo sobre didàctica del text narratiu "El conte".
Treballs Els alumnes realitzaran un treball pràctic en grup de 4, consistent en una programació d'activitats de llenguatge encaminades a aconseguir objectius concrets dels currículums d'Educació Infantil.
Els alumnes rebran les pautes necessàries per a la realització del treball.
Cada grup presentarà a l'aula el seu treball sobre un contingut procedural del temari.

La presentació consistirà en la justificació teòrica, el plantejament i la direcció de la realització -per part dels companys de classe- d'una bateria d'activitas programades per treballar uns determinats continguts lingüístics del currículum d'Educació Infantil.

Els treballs a realitzar -repartits entre els diferents grups- són els següents:
1.-Educació de l'atenció i de la percepció auditiva.
2.-Activitats de respiració, coneixement de l'aparell fonador i de motricitat bucofacial.
3.-Activitats didàctiques de reflexió fonològica i de domini fonètic dels sons de la llengua.
4.- Activitats per a l’adquisició de vocabulari i per a la reflexió sobre el significat de les paraules.
5.-Activitats d’organització morfosintàctica.
6.-Funció simbòlica del llenguatge escrit: sistemes simbòlics a l'abast del nen.
7.-Activitas d’organització del discurs: la narració.
8.- Com aprendre a descriure.
9- La poesia a Educació Infantil.
10-La dramatització com a recurs didàctic
11.-La literatura popular a Educació Infantil.
Estudis previs Els alumnes deuran seleccionar 10 articles de didàctica de la llengua de les diferents revistes especialitzades. Faran per escrit les respectives ressenys, que presentaran al dossier-memòria.