2009_10
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Mestre Especialitat en Educació Musical (1997)
 Assignatures
  DIDÀCTICA DE L'EXPRESSIÓ MUSICAL I
   Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1: L’ensenyament de la música

1.1-Evolució històrica de l’educació musical.
1.2-Marc legal que regula la organització de l’ensenyament de la música a Catalunya
Mòdul 2: L’educació Musical. Models d’ensenyament.
2.1-Didàctica de l’Educació Musical: objectius i continguts.
2.2-Els corrents Pedagògico-musical del segle XX. (Dalcroze, Orff, Willems, Martenot...); i els seus principis bàsics: creativitat, participació activa, connexió amb la realitat, globalització.
2.3-El sistema d’ensenyament musical Hongarès. Kodàly.
Mòdul 3: Fonamentació psicopedagògica de l’Educació Musical
3.1-El valor formatiu de la música i la importància de la Educació Musical en la formació integral.
3.2-L’Educació Musical en l’àmbit de coneixement i us dels diferents llenguatges: la Música com a llenguatge.
3.3-El desenvolupament musical de l’alumne.
Mòdul 4: La música des del punt de vista curricular (a l’etapa d’Educació Infantil)
4.1-Principis generals
4.2-Objectius
4.3-Els Continguts: conceptuals, procedimentals i actitudinals
4.4-Les activitats d’ensenyament./aprenentatge
4.5-Orientacions Metodològiques
4.6-L’avaluació
Mòdul 5: Didàctica dels diferents àmbits de treball de l’àrea de Música (a l’etapa d’Educació Infantil)
5.1-Didàctica de l'Escolta
L'audició en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'audició musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de l'audició musical. Criteris per a la selecció d'un repertori d'audicions. Tipologies d'audicions. Recursos per a la realització d'audicions musicals.

5.2-Didàctica de l'Expressió Vocal.
L'expressió vocal en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió vocal en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de l'expressió vocal.
La cançó: classificació de les cançons. Criteris per a la selecció d'un repertori de cançons. Procés d’interpretació de les cançons i les seves formes. Recursos per a l'expressió vocal.

5.3-Didàctica de l'Expressió Instrumental.
L'expressió instrumental en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió instrumental en l’Etapa d’Educació Infantil.. Seqüenciació de continguts de l'expressió instrumental. Les obres instrumentals: classificació. Criteris per a la selecció d'un repertori d'obres i fragments instrumentals. Procés de muntatge i interpretació de les obres instrumentals i les seves formes. Recursos per a l'expressió instrumental.

5.4-Didàctica de l'Expressió Corporal (Moviment i Dansa).
L'expressió del moviment en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió del moviment en l’Etapa d’Educació Infantil.. Seqüenciació de continguts de l'expressió del moviment. Els balls i les danses: classificació. Criteris per a la selecció d'un repertori de balls i danses. Procés de muntatge i interpretació dels balls i les danses, i les seves formes. Recursos per a l'expressió del moviment.

5.5-Didàctica del Llenguatge Musical.
El llenguatge musical en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques del llenguatge musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts del llenguatge musical. La lectura i l'escriptura musical: selecció d'activitats i materials. Recursos per a l'ensenyament/aprenentatge del llenguatge musical.

5.6-Didàctica de la Contextualització Musical
La contextualització musical en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de la contextualització musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de la contextualització musical. Recursos per a la realització d'activitats de contextualització musical


Mòdul 6: Equipaments i recursos materials i didàctics
6.1-L’organització en el desenvolupament de les activitats musicals: el temps, l’espai, els agrupaments i els recursos.
6.2-L’aula de música. L’ambient de l’aula i la seva complexitat. Característiques fonamentals. L’Estructuració, organització i ambientació per a la pràctica.
6.3-Revista “Calaix de músic”. Documentació pedagògico-musical. Organismes internacionals d’Educació Musical. Fonts d’informació: Revisió, presentació i comentari de fonts bibliogràfiques, de materials i treballs publicats en relació amb l’ensenyament de la música: discografia, àudio-visual, museus, institucions, entitats, internet, etc. Els entreteniments de temàtica musical (sopa de lletres, mots encreuats, acudits, dites...) Curiositats i informacions complementàries relacionades amb la resta de temes. (Periòdicament al llarg de l’assignatura).
Mòdul 7: Dinamització musical escolar. interdisciplinarietat i globalització
7.1-El llibre de text.
7.2-Recursos audiovisuals.
7.3-Les activitats extraescolars musicals.
7.4-Dinamització de Diades Especials: Concert de Nadal, participació en trobades de...., 21 de juny (dia de la música), 22 de Novembre (Sta. Cecília)...