2009_10
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
 
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
 Assignatures
  DIDÀCTICA GENERAL I
   Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 - La didàctica. Concepte. Perspectives de la Didàctica. Característiques de la
didàctica. Principis didàctics de procediment.
- L’ensenyança. Evolució del concepte d’ensenyança. Pautes d’actuació per una ensenyança eficaç.
- L’aprenentatge. Factors que influencien l’aprenentatge.
- La instrucció.
TEMA 2 - La comunicació didàctica. Components de l’acte didàctic:
- El context de l’ensenyament. L’ensenyament formal. L’ensenyament no formal. L’ensenyament informal. L’escola. Plantejaments institucionals en els centres escolars. Els documents de gestió a l’escola. L’escola com a escenari d’operacions didàctiques: Recursos humans, materials i funcionals.
- El mestre. Tasques del mestre. Tipologies de mestres. Els estils docents. El curriculum ocult. La interacció didàctica. Llenguatges emprats per la interacció didàctica. Nivells de reciprocitat.
- L’alumne. Tipologies d’alumnes.
- Les estratègies metodològiques.
- El contingut. Les àrees de coneixement en les diferents etapes. Tipologia de continguts: Bloc conceptual, bloc procedimental, bloc actitudinal. Els eixos transversals. La selecció de continguts. Criteris de selecció de continguts. La seqüenciació de continguts. Organització de continguts. Redacció de continguts.
TEMA 3 - El curriculum. Concepte. Aspectes que inclou. Fonamentació del curriculum: sociològica, psicològica, disciplinar epistemològica, pedagògica. Funcions del curriculum.. Nivells de concreció curricular. Agents que hi intervenen. Aspectes que concreten. Estructura del Sistema Educatiu. El curriculum d’Educació Infantil. El curriculum d’Educació Primària. Proposta d'Ordenació Curricular dels Ensenyaments a Catalunya.
TEMA 4 - Components del curriculum: La programació didàctica. (1ª part)
- Els continguts.
- Els objectius. Funcions. Els objectius en el model tecnològic. Les taxonomies. Els objectius en el model de procés. Redacció d’objectius.