2014_15
Guia docent 
Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia
A A 
català 
 
Psicopedagogia (2003)
 Assignatures
  PROGRAMES I ACCIONS EN EDUCACIÓ ESPECIAL
   Continguts
Tema Subtema
BLOC I- MARC CONCEPTUAL

1- Concepte actual de discapacitat
2- Barreres que impedeixen la qualitat de vida de les persones amb discapacitats.
BLOC II- PROBLEMES FISICS I LA SEVA INFLUENCIA EN ELS APRENENTATGES
3- L’alumnat amb cadires de rodes. Problemàtica . Principis educatius.
4- L’alumnat amb amputacions. Problemàtica. Principis educatius.
5- L’alumnat amb paràlisi cerebral: concepte, tipus, classificació i diagnòstic.
6- Símptomes i trastorns més corrents de la P.C. Pronòstic i evolució. Principis de rehabilitació.
6- Condicions per a la integració escolar de l’alumne amb P.C.
7- La comunicació dels alumnes amb P.C. La comunicació verbal y no verbal.
8- Sistemes alternatius y augmentatiu de comunicació (S.A.A.C.). Sistemes amb ajuda y sistemes sense ajuda. Factors per a la selecció del sistema de signes.
9- El sistema Bliss i el sistema SPC. Símbols. Criteris de selecció. Codificació del símbols.
10- Ajudes tècniques a la comunicació. Suport per als símbols. Els taulers de comunicació. Distribució del vocabulari en el tauler. Indicacions dels missatges en taulers.
11- Materials didàctics i recursos tecnològics en l’educació de l’alumne amb paràlisi cerebral. L’ús de l’ordinador. Adaptació de l’ordinador.
12- Programa motor i psicomotor.
BLOC III- PROBLEMES SENSORIALS I LA SEVA INFLUENCIA EN ELS APRENENTATGES
13-L’alumnat amb dèficit visual. Concepte. Classificació. Necessitats.
14-La integració escolar i social de l’alumne amb discapacitats visuals.
15-Mitjans i recursos diferencials en l’ensenyament de subjectes amb discapacitat visual.
16-Els programes de percepció visual.
17-El sistema Braille. Característiques del sistema. Primers objectius. Activitats d’iniciació.
18-La lectura i l’escriptura en alumnes ambliops i alumnes cecs.
19-Orientació, mobilitat i habilitats de vida diària.
20- L’alumne amb dèficit auditiu: concepte, tipus, classificació i diagnòstic de la sordesa.
21-La integració escolar i social de l’alumne amb discapacitat auditives
22-Mètodes i sistemes d’intervenció en el llenguatge: mètodes orals, gestuals i mixtes. La labiolectura.
23- La Paraula complementada. El llenguatge de signes.
24- Mitjans i recursos diferencials en l’ensenyament de subjectes amb dèficit auditiu.
25- Els programes de discriminació auditiva