Descripció general i informació rellevant |
L’assignatura inclou els continguts fonamentals de les teories i moviments contemporànies de l’educació dins d’una perspectiva històrica dels agents educatius fins a la LOE. S’aprofundeix en aquelles temàtiques que més rellevància han tingut en la professió del docent i es treballen els temes bàsics pel coneixement de la teoria i la història de l’educació. La teoria va relaciona amb la pràctica, a través de la qual treballem dinàmiques de grup, debats i fòrums temàtics relacionats amb l’acció educativa en l’actual realitat social.
Com conseqüència de la implantació dels estudis de grau i la conseqüent extinció del pla d'estudis que estàs cursant, aquesta assignatura es realitza a través de tutoria. Per a més informació cal consultar l’horari d’atenció personalitzada del professor.
Continguts:
Tema 1. Introducció epistemològica. Concepte i fonaments de l’educació.
Terminologia, conceptes i fonaments.
Aspectes epistemològics.
L’educació Contemporània (períodes i cronologia).
Tema 2. Bases ideològiques de l'educació contemporània. La Il.lustració.
La Pedagogia de la Revolució Francesa.
Tema 3. Pedagogia Activa. Naturalisme pedagògic (Rousseau, J.J.)
Romanticisme pedagògic (Pestalozzi, J.H.)
Pedagogia sitèmica (Herbarts, J.F.)
Teories idealistes o del desenvolupament moral (Kant, I.; Fichte, J.G.; Shelling, F.W.; Hegel, G.F.; Richter, J.P.)
L'Escola Nova
Tema 4. Educació Infantil Origens i evolució de l'educació infantil.
Tema 5. Positivisme pedagpogic. Positivisme (Comte, A.; Bain, A.; Stuart Mill, J.)
Positivisme evolucionista (Darwin, Ch.; Spencer, D.)
Tema 6. Sociologisme pedagògic. Socialisme científic (Marx, K.)
Ciència Social (Durkheim, E.)
L'Escola del treball (Kerchensteiner, G.; Natorp, P.)
Altres autors (Owen, R.; Fourier, F.M.; Proudhom, J.P.)
Tema 7. Teories personalistes. Mounier, E.
Lorenzo Milani. l'Escola de Barbiana.
Tema 8. Teories llibertàries i antiautoritàries. Anarquisme i Escola llibertària.
Leon Tolstoi.
L'Escola moderna de Ferrer i Guàrdia.
A.S. Neill i l'Escola de Summerhill.
Carl R. Rogers
Tema 9. Contra la institució escolar Desescolarització (Illich, I.)
Deseducació (Goodman, P.)
L'Escola ha mort (Reimer, E.)
Tema 10. La pedagogia reproduccionista. Bourdieu-Passeron
Baudelot-Establet
Bowles-Gintis
Tema 11. Pedagogia postmoderna. Origen i principals autors.
Educació en la postmodernitat.
Tema 12. Pedagogia crítica. L'educació lliberadora (Freire, P.)
Escoles democràtiques (Apple, B.)
El professorat com a intel.lectual (Giroux, H.)
La (des) educació (Chomsky, N.)
Tema 13. Evolució del sistema educatiu fins a la LOE. Origen de les institucions educatives a l'Estat Espanyol.
De la lley Moyano a la II República..
Les institucions educatives durant el franquisme.
Legislació actual.
Tema 14. Característiques generals de la societat actual. Societat de la informacíó/Societat del risc/Societat dialògica (Castells, M.; Beck, U.; Habermas, J.)
Agents educatius que intervenen en el desenvolupament dels infants i joves al segle XXI.
Bibliografia bàsica:
Colom, A.; Bernaveu, J.L.; Dominguez, E. i Sarramona, J. (1998) Teorías e instituciones contemporaneas de la educación. Barcelona: Ariel.Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant,
en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta
a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per
poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre. |