2022_23
Guia docent 
Facultat de Lletres
A A 
català 
Antropologia Mèdica i Salut Global (2020)
 Assignatures
  ALIMENTACIÓ, SALUT I CULTURA
DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) ALIMENTACIÓ, SALUT I CULTURA Codi 12895108
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Global (2020)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Primer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició Veure grups activitat
Prerequisits
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
GRACIA ARNAIZ, MARIA ISABEL
Adreça electrònica mabel.gracia@urv.cat
martin.correaurquizav@urv.cat
Professors/es
GRACIA ARNAIZ, MARIA ISABEL
CORREA-URQUIZA VIDAL FREYRE, MARTÍN
Web
Descripció general i informació rellevant

El programa d’aquesta assignatura té una doble finalitat. En primer lloc, aborda la pertinença d´estudiar l’alimentació des d’una perspectiva antropològica. Les dimensions física, psicològica i social del fet alimentari apareixen estretament vinculades i recíprocament implicades. Si bé el vessant biològic és en part producte de la naturalesa i està condicionat per les seves exigències, les funcions simbòliques i materials atribuïdes al menjar estan dotades de pensament i raó, i són capaços de transcendir els constrenyiments naturals, particularment quan els éssers humans interactuen dins de sistemes organitzats. Acceptar aquesta premissa no suposa adoptar una concepció dualista entre allò innat i adquirit, la fisiologia o l'imaginari o entre allò material i/o cultural, sinó tot el contrari, apostar per una concepció relacional del fet alimentari.

En segon lloc, es revisa críticament els estudis socioantropològics que han abordat les relacions entre alimentació, salut i cultura, intentant explicar les lògiques de les preferències i les aversions, els tabús o de les prescripcions. L'alimentació és fonamental no només per entendre determinats processos relacionats amb la salut, la malaltia i l'atenció, sinó també per l'antropologia mèdica en si mateixa, ja que permet l'anàlisi de les relacions entre els actors socials, les institucions i les seves estructures i les relacions de poder. En aquesta assignatura es debat sobre els límits que suposen les aproximacions disciplinàries més reduccionistes i les possibilitats que proporciona l?aplicació d?una mirada holística, comparativa i diacrònica.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent