2008_09
Guia docent 
Escola Universitària d`Infermeria
A A 
català 
 
 
Infermeria (2002) (Campus Terres de l'Ebre )
 Assignatures
  PRÀCTICUM COMUNITARI
   Pla específic d'actuació
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió de presentació del pràcticum
Selecció de posició de pràctiques PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA, INSTITUCIONS, TUTORS:
Presentació del programa, centres de pràctiques. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de les professores de pràctiques.
Estada / execució de pràctiques

ESTADA/EXECUCIÓ DE PRÀCTIQUES:
OBSERVACIÓ DE L’ENTORN
- Descriure l’ABS a la que pertany el centre on fa les pràctiques, l’organigrama i cronograma, els components de l’EAP i els seus rols, els sistemes de registre utilitzats, les activitats de l’EAP assistencials i no assistencials.

ACTITUDS/COMUNICACIÓ/RELACIÓ PERSONAL
- L’alumne es presenta al malalt/família indicant nom, horari, condició d’estudiant.
- L’alumne identifica mitjançant l’observació i els registres al malalt pel seu nom.
- L’alumne manté una actitud d’escolta activa i respectuosa (ús adequat del tu, vostè).
- L’alumne es presenta als diferents membres.
- L’alumne coneix els diferents membres.
- L’alumne manté una actitud de predisposició a l’aprenentatge i una actitud d’escolta activa i respecte.
- L’alumne observarà i preguntarà per obtenir la informació que faciliti la seva integració.
- L’alumne utilitza els elements de CV i CNV de forma adequada a cada situació.
- CV ( to de veu, claredat d’expressions, fluïdes, utilització de pauses, coherència, temps de reacció baix).
- CNV ( mirada, interacció puntualment reforçada pel tacte, somriure, expressió facial d’interès, posició corporal-facial sincrònica).
- L’alumne demostrarà actituds bàsiques: empatia, disponibilitat, acceptació, confidencialitat, autenticitat, escolta activa, respecte.
- L’alumne protegirà la intimitat del pacient/família.
- L’alumne mostrarà respecte i tolerància vers els hàbits, pluralitat i diversitat cultural i ideològica.
- L’alumne detectarà l’impacte psicosocial que la malaltia i la hospitalització provoquen en el malalt/família.
- L’alumne afavorirà l’expressió de sentiments i pensaments ( pors, preocupacions, ansietat, mites, experiències prèvies...) per part pacient/família.
- L’alumne animarà al malalt /família en l’obtenció dels objectius terapèutics, incloent aspectes de motivació, valoració positiva dels esforços i progressos assolits.
- L’alumne reforçarà els comportaments adaptatius del malalt/família.
- L’alumne mantindrà una actitud de respecte I reconeixement envers companys, professors I altres membres de l’equip.
- L’alumne utilitzarà adequadament els canals de comunicació (oral, escrit ) entre els membres de l’equip, alumne i professor.
- L’alumne demostrarà responsabilitat i iniciativa en la realització de les tasques assignades.
- L’alumne identificarà i reconeixerà els propis errors i procurarà corregir-los.
- L’alumne demostrarà sentit crític en la realització de les tasques assignades.
- L’alumne garantirà la continuïtat de les seves tasques.
- L’alumne oferirà disponibilitat.
- L’alumne s’acomiadarà.

TÈCNIQUES /PROCEDIMENTS
- Desenvolupar amb destresa i habilitat les extraccions sanguínies, les injeccions IM, subcutànies, embenatges, sondatges, ECG...
- realitzar cures de ferides i nafres seguint criteris d’higiene i asepsia.
- conèixer i aplicar els protocols que es porten a terme al centre.

- Informar i motivar els usuaris per a que adquireixin o mantinguin
estils de vida saludables.
- Demostrar habilitats per realitzar activitats educatives individuals.
- Identificar l’estat vacunal del usuari segons calendari vacunal.
- Recomanar l’aplicació de les vacunes segons l’edat i/o situació personal.

PLA DE CURES
- Realitzar un PAI a una persona atesa al domicili:
- Utilitzar el dossier de recollida de dades segons el model de Virgínia Henderson que utilitzen al CAP.
- Analitzar les dades obtingudes.
- Identificar els Problemes de Col•laboració (PC) i Diagnòstics Infermers (DI).
- Planificar les cures.
- Avaluar l’efectivitat de les accions realitzades.

- Utilitzar el dossier de recollida de dades segons l’etapa evolutiva en la que trobi la dona.
- Analitzar les dades obtingudes.
- Identificar els Problemes de Col•laboració (PC) i Diagnòstics Infermers (DI).
- Planificar les cures.
- Avaluar l’efectivitat de les accions realitzades.

- Utilitzar el dossier de recollida de dades segons l’etapa evolutiva en la que es trobi el nen/a.
- Analitzar les dades obtingudes.
- Identificar els Problemes de Col•laboració (PC) i Diagnòstics Infermers (DI).
- Planificar les cures.
- Avaluar l’efectivitat de les accions realitzades.

L’alumne ha de realitzar una estada de 6 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent dels Centres d’Atenció Primària, realitzant les funcions assignades i previstes a la proposta de pràctiques.
Seminari: Ampliació i avaluació de les pràctiques realitzades.
Treballs ELABORACIÓ DE TREBALL RESUM:
Dossier del pràcticum i registre del pla de cures.
Relació amb el tutor de pràctiques intern RELACIÓ AMB EL TUTOR UNIVERSITAT:
Tutorització individualitzada per l’aprenentatge mitjançant una sèrie d’entrevistes i sessions de treball en diferents moments del desenvolupament de les pràctiques.
Relació amb el tutor de pràctiques extern RELACIO AMB ELS PROFESSIONALS DELS CENTRES DE PRÀCTIQUES:
Tutorització individualitzada per l’aprenentatge mitjançant una relació directa i continuada durant les hores de pràctiques.