DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA EN ELS MALTRACTAMENTS INFANTILS Codi 11081207
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carmen.ponce@urv.cat
Professors/es
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura s’analitzaran els aspectes fonamentals del maltractament infantil i les directrius per la seva detecció e intervenció, tenint en compte el paper de l’educador social en diferents serveis i/o institucions.

Competències
Codi  
A
A
A
A
B
B
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar les característiques fonamentals del maltracte en la infància. A10
Conèixer les directrius per la detecció e intervenció en situacions de maltractament infantil. A9
A14
Aplicar estratègies i coneixements tècnics en situacions pràctiques. B2
B13
C5
Avaluar programes, instruments, i materials específics per a la prevenció dels maltractaments infantils. B4
B5
Dissenyar programes i materials de prevenció A13
B3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Conceptes bàsics Concepte de maltracte

Tipus més habituals de maltractaments
Tema 2: Procés d'intervenció Fases del procés d'intervenció

Actuacions protectores
Tema 3: L'assessorament e intervenció familiar Pricipis globals per situacions de valoració i diagnòstic

Estils educatius paterns
Tema 4: Elements per a la prevenció Tipus de prevenció

Programes de prevenció

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 3 5
 
Sessió Magistral
8 16 24
Resolució de problemes, exercicis
11 10 21
Presentacions / exposicions
10 10 20
Treballs
9 10 19
Seminaris
6 6 12
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A l'inici de curs es realitzarà una activitat dins l'aula que permetrà conèixer els interessos i els coneixements previs dels alumnes
Sessió Magistral Desenvolupament per part de la professora dels continguts teòrics de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Lectura i comentaris d'articles, vídeos, dinàmiques grupals i simulació de casos
Presentacions / exposicions Presentació en grup de diferents activitats: anàlisi d'un material preventiu o de recursos socioeducatius
Treballs Disseny d'un programa de prevenció
Seminaris Presentació i exposició per part de professionals externs, de la tasca de l' educador social ens les diferents fases del procés d'intervenció en situacions de maltractament

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Per resoldre dubtes i orientar les tasques que l'alumne al llarg de l'assignatura va desenvolupant. Es durà a terme de forma presencial (al finalitzar l'hora de classe) i virtual (correu electrònic).

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Consideracions generals: no són obligatoris, però contribuiran a l'avaluació total de l'assignatura.Criteris d'avaluació: s'han de respectar les condicions exposades a classe i s'han de lliurar en els terminis acordats. No és imprecindible aprovar cada una de les activitats perquè es pugui fer la mitjana. 30%
Treballs Consideracions generals: té caràcter obligatori i és necessari aprovar el treball per superar l'assignatura. Criteris d'avaluació: bona presentació, ben fonamentat, creativitat en el disseny i bases documentals utilitzades 35%
Proves objectives de preguntes curtes L'alumne ha de donar resposta a una sèrie de preguntes plantejades, on predominaran aquelles en que caldrà relacionar, deduir i opinar. Consideracions generals: és obligatòria i necessaria aprovar-la per superar l'assignatura. 35%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

 

BALSELLS, M.A. (1997): Maltractament infantil i educació familiar. Lleida: Universitat de Lleida.

BADJOKO, L. (2006): Jo fui un niño soldado.  Madrid: Entrelibros.

BARUDY, J. (1998): El dolor invisible de la infancia. Una lectura ecosistémica del maltrato infantil. Barcelona: Paidós.

BRINGIOTTI, M.I. (2000): La escuela ante los niños maltratados. Barcelona: Paidós.

CASAS, F. (1998): Infancia: perspectivas psicosociales. Barcelona: Paidós.

DE PAUL OCHOTORENA, J. y ARRUABARRENA, M.I. (1996): Manual de protección infantil . Barcelona: Masson.

DEFENSOR DEL PUEBLO (2000): Informe del defensor del pueblo sobre violencia escolar.

FERNÁNDEZ, J. y FUERTES, J. (2000): El acogimiento residencial en la protección a la infancia. Madrid: Pirámide.

FONDO DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA INFANCIA (2000): Estado Mundial de la Infancia 2000. Nueva York: UNICEF.

GENERALITAT DE CATALUNYA (1996): El llibre d´en Pau. Barcelona: Departament de Sanitat i Seguretat Social.

GRACIA, E. y MUSITU, G. (1999): Los maltratos a la infancia: lecturas técnicas. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

INGLÉS, A. (2000): El matractament d´infants a Catalunya.  Generalitat de Catalunya.

URRA, J (2001): El futuro de la infancia.  Madrid: Piràmide.

 

Complementària

Recomanacions