Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
C |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
1. Interpretar el Currículum d'Educació Infantil. |
A11 A24 A26 A28
|
B1
|
|
2. Aprofundir en l'estudi teòric dels continguts de didàctica de les matemàtiques a través de la lectura de diferents autors, principalment dels llibres llegits i dels articles exposats a classe.
|
A10 A11 A28
|
B1
|
|
3. Conèixer les característiques dels materials didàctics de matemàtiques i elaborar guions per a la utilització d'aquests materials a l'aula. |
A10 A11 A22 A24
|
B4
|
C2
|
4. Relacionar amb coherència els diferents elements que intervenen en el tractament de les matemàtiques a l'Educació Infantil
|
A10 A11 A24 A26 A28
|
B3 B4
|
C3 C5
|
5. Reunir informació organitzada dels recursos didàctics necessaris per al tractament dels diferents blocs temàtics. |
A10 A11
|
B1
|
C2
|
Tema |
Subtema |
1. MATEMÀTICA A L’EDUACIÓ INFANTIL. ASPECTES GENERALS
|
Formació de l’estructura del pensament matemàtic de l’infant de 0 a 6 anys:
Llenguatge matemàtic:
Incidència de la matemàtica en la formació íntegra de l'infant. Funcions. La formació dels conceptes. Objectius globals de les matemàtiques a l’Educació Infantil. Coneixement de l’actual currículum del Departament d’Educació. Fonaments i bases psicopedagògiques del currículum. Criteris metodològics i d’avaluació. Capacitats a assolir en finalitzar l'Etapa d’Educació Infantil. Nivells de concreció.
|
2. RELACIONS LÒGIQUES. |
Qualitat dels objectes:
Reconeixement i comparació de qualitats. Semblances i diferències. Seriacions. Agrupacions i subagrupacions. Afirmació i negació. Conjunció i disjunció. Classificacions. Transformacions: operadors qualitatius.
Relacions:
Relació d'equivalència: aparellaments segons qualitats sensibles. Relació d'ordre: ordenacions. Altres tipus de relacions. Correspondències qualitatives.
Resolució de problemes.
|
3. NOCIÓ DE QUANTITAT. EL NOMBRE. CÀLCUL MENTAL |
Noció de quantitat i introducció al nombre:
Aspectes teòrics. Els dos nivells del tractament del nombre. Plantejaments de Canals, Piaget, Kamii, Baroody, Brissiaud, Dickson, Brown, Gibson i d'altres.
Primeres experiències numèriques. Conservació de les quantitats. Quantificadors: alguns, pocs, molts... Comparació quantitativa. Correspondència entre dues agrupacions. Relació d'equivalència quantitativa: classificació. Relació d'ordre: ordenació quantitativa, ascendent i descendent. Relació d'inclusió. Cardinalitat. Comptatge. Els símbols numèrics. Sèrie numèrica, ordinal i cardinal. Els nombres i la relació amb el món real. Descomposició del nombre.
Càlcul:
Noció experimental d'operació. Agrupació i subagrupació: el tot i la part. Noció d'operació com a transformació. Correspondència i diferència quantitativa entre dues agrupacions. El càlcul mental com a vertader càlcul. Relació entre els nombres. Simbologia: = + -.
|
4. L'ESPAI: ORIENTACIÓ-POSICIÓ. INICI A LA GEOMETRIA |
Domini de l’espai:
Etapes d'orientació i organització espacial: organització interna del jo corporal, la situació de l'objecte respecte el propi cos, respecte l'objecte i la situació dels objectes entre si. Nocions de situació i posició. Nocions de direcció. L'orientació: organització segons els tres eixos. Camins sobre laberints i quadrícules.
Coneixement de les figures:
Percepcions tàctils i visuals. Equivalències topològiques. Volum, superfície i línia. Ordre lineal i cíclic. Línia oberta i tancada: dins, fora. Noció de frontera i regió a l'espai, superfície i línia.
Relacions projectives. Noció intuïtiva de línia recta i corba. Superfície plana i corba. Observació i experimentació amb la vista, ombres i estampacions. Els punts de vista. Línies poligonals.
Coneixement de les formes. Característiques comunes de diverses figures de l'espai i del pla: comparació i classificació. Figures planes bàsiques. La simetria.
|
5. MESURES I ESTADÍSTIQUES SENZILLES |
Noció elemental de magnitud i mesura. Mesures de longitud, capacitat, massa, temps i d'altres. Experimentació sensorial de les mesures. Descoberta de la unitat de mesura.
Estadístiques senzilles de fets quotidians a l'abast dels nens i les nenes: presa de dades i representació en gràfics de barres i pictogrames.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
0 |
5 |
|
Treballs |
|
0 |
20 |
20 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
0 |
10 |
Sessió Magistral |
|
15 |
0 |
15 |
Pràctiques a través de TIC |
|
5 |
0 |
5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
25 |
0 |
25 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
0 |
5 |
5 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En cada temàtica s'intenta establir una relació amb els continguts previs que pugui tenir l'aumnat a través d'un diàleg. |
Treballs |
Treballs del curs 2005-2006:
Treball en grup de 2 o 3 alumnes:
LECTURA I TREBALL SOBRE UN ARTICLE, COMUNICACIÓ, PONÈNCIA…
Aspectes a tenir en compte:
- Articles de revistes, aportacions extretes d’internet, comunicacions o ponències de congressos, jornades etc. que responguin a la línia constructivista de l’ensenyament / aprenentatge i que facin referència preferentment a la didàctica de les matemàtiques a l'educació infantil i/o cicle inicial de primària.
- Exposicó oral davant la classe seguint el calendari establert. Hi participaran de manera proporcional els 2 o 3 components del grup.
- Presentació escrita del treball amb una extensió de 3 pàgines, lletra Arial de 12 a 1.5 espais.
- Síntesi de l'article, comunicació, ponència....
- Comentari subjectiu de cada membre del grup.
- Annex: Fotocòpia de l'article, comunicació, ponència...
Treball en grup de 3 o 4 alumnes:
UNITAT DE PROGRAMACIÓ
Aquest treball consisteix en confeccionar una unitat de programació entorn a una temàtica global encara que cal centrar-la només en continguts de l’àrea de Llenguatge matemàtic.
Apartats de la UP:
- Continguts i Objectius didàctics a desenvolupar en la UP
- Activitats d’una o dues sessions a experimentar amb nens o nenes d’educació infantil.
- Observacions recollides en la pràctica.
- Material didàctic elaborat.
Treball individual:
1 LECTURA DE DOS LLIBRES
1.1.Escollir-ne un dels dos següents:
- Canals M. A (2000), Viure les matemàtiques de 3 a 6 anys. Col.lecció Temes d'Infància, núm 35. A.M. Rosa Sensat, 90 p. Barcelona.
- Equip de l'Escola Bressol Nenes i Nens (1996), La lògica matemàtica a l'escola bressol. Col•lecció "Temes d'Infància", núm. 26. A.M. Rosa Sensat, 53 p., Barcelona.
1.2 Alsina, C i d'altres (1995), Ensenyar matemàtiques. Ed Graó. Barcelona. (Llegir almenys les primeres 92 pàgines)
Per cada lectura fer un treball d'entre una pàgina i mitja i dues, lletra Arial de 12 a 1.5 espais. El contingut d'aquest treball ha de fer referència a textos concrets de l'obra que es considerin interessants de comentar i un apartat final que resumeixi l'opinió personal sobre el contingut del llibre.
Els textos seleccionats per fer el comentari s'han de copiar fins un màxim de 4 línies i fer referència al número de la pàgina del llibre. L'opinió personal s'ha d'expressar amb les pròpies paraules.
Altres activitats:
Hi haurà propostes puntuals suggerides per situacions creades a classe.
|
Presentacions / exposicions |
L'activitat específica de presentacions / exposicions és la que s'ha fet referència a l'apartat anterior. Veure lectura i exposició d'un article. |
Sessió Magistral |
Per cada apartat i/o tema de la programació l'alumnat disposa d'un dossier amb una selecció de textos i propostes didàctiques.
Els espais expositius per part del professor consisteixen en comentar i ampliar la informació dels dossiers esmentats.
|
Pràctiques a través de TIC |
Es programen sessions a l'aula d'ordinadors per a conèixer els materials i propostes didàctiques que es poden trobar a diferents webs nacionals i internacionals. |
Pràctiques a laboratoris |
Per a cada apartat de la programació l'alumnat fa una manipulació dels materials didàctics i jocs del laboratori de Didàctica de les Matemàtiques.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Situacions de resolució de problemes i/o pràctica d'exercicis a l'aula ordinària:
- Durant la sessió magistral el professor provoca situacions a partir de les quals l'alumnat ha de descobrir els continguts , estratègies, procediments, etc. que hi estiguin relacionats.
- A les sessions de laboratori es plantegen situacions de didàctica de les matemàtiques perquè les resolgui l'alumnat adoptant el paper d'alumne escolar.
- S'exerciten activitats i/o jocs del laboratori i es relacionen amb els continguts que s'hi desenvolupen |
|
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Proves de Desenvolupament |
|
Descripció |
L'atenció individualitzada es desenvolupa en dos espais:
- Al despatx a les hores d'atenció a l'alumnat,.
- A les sessions pràctiques del laboratori. |
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
En cada temàtica s'intenta establir una relació amb els continguts previs que pugui tenir l'aumnat a través d'un diàleg. |
Es fa un seguiment però no hi ha qualificació |
Treballs |
Treball en grup de 2 o 3 alumnes:
LECTURA I TREBALL SOBRE UN ARTICLE, COMUNICACIÓ, PONÈNCIA
Treball en grup de 3 o 4 alumnes:
UNITAT DE PROGRAMACIÓ
Treball individual:
1 LECTURA DE DOS LLIBRES
|
40 % |
Atenció personalitzada |
Es dóna l'oportunitat a l'alumnat perquè revisi les valoracions que fa el professorat, tant el que es refereix als treballs com als exàmens.
Es considera d'una gran importància que l'alumnat conegui els encerts i els errors de les actuacions que fa. |
|
Proves de Desenvolupament |
CRITERIS D'AVALUACIÓ
- Valoració dels objectius reflectits en aquets programa.
- A totes les convocatòries d’examen es distribuirà el temps de dues hores, segons la tipologia de la prova:
- Prova teòrica: Mitja hora per desenvolupar una temàtica sense utilitzar material de consulta.
- Prova pràctica: Una hora i mitja amb la possibilitat d’utilitzar material de consulta: apunts, llibres, articles, etc.
- Les proves tenen caràcter eliminatori.
- Les preguntes seran sobre una temàtica del programa i/o global.
- Cal superar cadascuna de les proves: teòrica i pràctica
|
60 % Examen (40 % prova pràctica i 20 % prova teòrica)
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És imprescindible presentar tots els treballs. En el cas de suspendre l'assignatura caldrà recuperar les proves pendents a les diferents convocatòries. Es valorarà el nivell d'organització en l'acompliment del calendari i la correcta utilització d'aquest programa. |
Bàsica |
, , ,
|
BIBLIOGRAFIA
(1) - Canals M.A. (1989), Per una didàctica de la matemàtica a l'Escola. Parvulari. Ed Eumo. Vic.
- Canals M. A (2000), Viure les matemàtiques de 3 a 6 anys. Col.lecció Temes d'Infància, núm 35. A.M. Rosa Sensat. Barcelona.
- Equip de l'Escola Bressol Nenes i Nens (1996) La lògica matemàtica a l'escola bressol. Col.lecció Temes d'Infància, núm 26. A.M. Rosa Sensat, 53 p. Barcelona.
(1) - Alsina, C i d'altres (1995), Ensenyar matemàtiques. Ed Graó. Barcelona
- Boule F. (1985), Manipular, organizar i representar. Ed Narcea. Madrid.
- Vallès J. (1992) Didàctica de la matemàtica al Cicle Inicial. Dossiers Rosa Sensat.
- Grup Almosta (1988) Més de 7 materials per a l'aprenentatge de la Matemàtica. Dossiers Rosa Sensat. Barcelona
(1) - Generalitat de Catalunya (1992) Currículum. Educació Infantil.
(1) - Generalitat de Catalunya. (1992) Currículum . Educació Primària.
(1) - Kamii C (1984), El Número en la educación Preescolar. Ed. Aprendizaje Visor.
(1) - Fernández, Quer, Securum (1995) Racó a Racó. Dossiers Rosa Sensat. Barcelona.
- Baroody A.J. (1988) El pensamiento matemático de los niños. Ed Aprendizaje Visor
(1) - Dickson, Brown, Gibson. (1991) El aprendizaje de las matemáticas.Labor. Barcelona.
(1) - Mira, M. R. (1987), Com fer viure la matemàtica a l'escola. Ed. Ceac. Barcelona.
- Dienes Z.P. (1979), Los primeros pasos en matemática. Vol. 1, 2 i 3. Ed Teide
- Bassedas, E. i d'altres (1991) Juguem, Comptem. Dossiers Rosa Sensat. Barcelona.
- De Orellana-Pizarro,L.J.(1982), El material del desenvolupament sensorial. Dossiers Rosa Sensat. Barcelona.
- Bassedas E i d’altres (1998) Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Ed. Graó. Barcelona.
- Gallego C (2000), Repensar l’aprenentatge de les matemàtiques. Ed Govern de les Illes Balears.
- Saá, M. D. (2002), Las matemáticas de los cuentos y las canciones. Ed. EOS. Madrid.
- Grup Xucurruc (2001) La matemàtica en la vida de les classes d’educació infantil. Ed. Ajuntament de Reus.
- Bonals, J. (1997) Avaluar l’aprenentatge de 3 a 7 anys. Ed. CIMS. Barcelona.
- Alsina, C. (2000) Estimar les matemàtiques. Ed. Columna. Barcelona.
(1)- Lahora, C. (2000) Actividades matemáticas con niñas y niños de 0 a 6 años. Ed. Narcea. Madrid.
(1)- Autors diversos (2002) Curs per a l’actualització de l’ensenyament / aprenentatge de les matemàtiques. Material de formació en llibre i CD. Departament d’Ensenyament. Barcelona.
- National Council of teacher of Mathematics (2004), Principios y estándares para la educación matemàtica. Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales. Granada.
(1)Llibres de consulta recomanats.
Webs:
http://www.xtec.es/
http://www.xtec.net/sgfp/llicenc/index.htm
http://www.xtec.es/~ccols/
http://www.nctm.org/standards/
BIBLIOGRAFIA
(1) - Canals M.A. (1989), Per una didàctica de la matemàtica a l'Escola. Parvulari. Ed Eumo. Vic.
- Canals M. A (2000), Viure les matemàtiques de 3 a 6 anys. Col.lecció Temes d'Infància, núm 35. A.M. Rosa Sensat. Barcelona.
- Equip de l'Escola Bressol Nenes i Nens (1996) La lògica matemàtica a l'escola bressol. Col.lecció Temes d'Infància, núm 26. A.M. Rosa Sensat, 53 p. Barcelona.
(1) - Alsina, C i d'altres (1995), Ensenyar matemàtiques. Ed Graó. Barcelona
- Boule F. (1985), Manipular, organizar i representar. Ed Narcea. Madrid.
- Vallès J. (1992) Didàctica de la matemàtica al Cicle Inicial. Dossiers Rosa Sensat.
- Grup Almosta (1988) Més de 7 materials per a l'aprenentatge de la Matemàtica. Dossiers Rosa Sensat. Barcelona
(1) - Generalitat de Catalunya (1992) Currículum. Educació Infantil.
(1) - Generalitat de Catalunya. (1992) Currículum . Educació Primària.
(1) - Kamii C (1984), El Número en la educación Preescolar. Ed. Aprendizaje Visor.
(1) - Fernández, Quer, Securum (1995) Racó a Racó. Dossiers Rosa Sensat. Barcelona.
- Baroody A.J. (1988) El pensamiento matemático de los niños. Ed Aprendizaje Visor
(1) - Dickson, Brown, Gibson. (1991) El aprendizaje de las matemáticas.Labor. Barcelona.
(1) - Mira, M. R. (1987), Com fer viure la matemàtica a l'escola. Ed. Ceac. Barcelona.
- Dienes Z.P. (1979), Los primeros pasos en matemática. Vol. 1, 2 i 3. Ed Teide
- Bassedas, E. i d'altres (1991) Juguem, Comptem. Dossiers Rosa Sensat. Barcelona.
- De Orellana-Pizarro,L.J.(1982), El material del desenvolupament sensorial. Dossiers Rosa Sensat. Barcelona.
- Bassedas E i d’altres (1998) Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Ed. Graó. Barcelona.
- Gallego C (2000), Repensar l’aprenentatge de les matemàtiques. Ed Govern de les Illes Balears.
- Saá, M. D. (2002), Las matemáticas de los cuentos y las canciones. Ed. EOS. Madrid.
- Grup Xucurruc (2001) La matemàtica en la vida de les classes d’educació infantil. Ed. Ajuntament de Reus.
- Bonals, J. (1997) Avaluar l’aprenentatge de 3 a 7 anys. Ed. CIMS. Barcelona.
- Alsina, C. (2000) Estimar les matemàtiques. Ed. Columna. Barcelona.
(1)- Lahora, C. (2000) Actividades matemáticas con niñas y niños de 0 a 6 años. Ed. Narcea. Madrid.
(1)- Autors diversos (2002) Curs per a l’actualització de l’ensenyament / aprenentatge de les matemàtiques. Material de formació en llibre i CD. Departament d’Ensenyament. Barcelona.
- National Council of teacher of Mathematics (2004), Principios y estándares para la educación matemàtica. Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales. Granada.
(1)Llibres de consulta recomanats.
Webs:
http://www.xtec.es/
http://www.xtec.net/sgfp/llicenc/index.htm
http://www.xtec.es/~ccols/
http://www.nctm.org/standards/
BIBLIOGRAFIA
(1) - Canals M.A. (1989), Per una didàctica de la matemàtica a l'Escola. Parvulari. Ed Eumo. Vic.
- Canals M. A (2000), Viure les matemàtiques de 3 a 6 anys. Col.lecció Temes d'Infància, núm 35. A.M. Rosa Sensat. Barcelona.
- Equip de l'Escola Bressol Nenes i Nens (1996) La lògica matemàtica a l'escola bressol. Col.lecció Temes d'Infància, núm 26. A.M. Rosa Sensat, 53 p. Barcelona.
(1) - Alsina, C i d'altres (1995), Ensenyar matemàtiques. Ed Graó. Barcelona
- Boule F. (1985), Manipular, organizar i representar. Ed Narcea. Madrid.
- Vallès J. (1992) Didàctica de la matemàtica al Cicle Inicial. Dossiers Rosa Sensat.
- Grup Almosta (1988) Més de 7 materials per a l'aprenentatge de la Matemàtica. Dossiers Rosa Sensat. Barcelona
(1) - Generalitat de Catalunya (1992) Currículum. Educació Infantil.
(1) - Generalitat de Catalunya. (1992) Currículum . Educació Primària.
(1) - Kamii C (1984), El Número en la educación Preescolar. Ed. Aprendizaje Visor.
(1) - Fernández, Quer, Securum (1995) Racó a Racó. Dossiers Rosa Sensat. Barcelona.
- Baroody A.J. (1988) El pensamiento matemático de los niños. Ed Aprendizaje Visor
(1) - Dickson, Brown, Gibson. (1991) El aprendizaje de las matemáticas.Labor. Barcelona.
(1) - Mira, M. R. (1987), Com fer viure la matemàtica a l'escola. Ed. Ceac. Barcelona.
- Dienes Z.P. (1979), Los primeros pasos en matemática. Vol. 1, 2 i 3. Ed Teide
- Bassedas, E. i d'altres (1991) Juguem, Comptem. Dossiers Rosa Sensat. Barcelona.
- De Orellana-Pizarro,L.J.(1982), El material del desenvolupament sensorial. Dossiers Rosa Sensat. Barcelona.
- Bassedas E i d’altres (1998) Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Ed. Graó. Barcelona.
- Gallego C (2000), Repensar l’aprenentatge de les matemàtiques. Ed Govern de les Illes Balears.
- Saá, M. D. (2002), Las matemáticas de los cuentos y las canciones. Ed. EOS. Madrid.
- Grup Xucurruc (2001) La matemàtica en la vida de les classes d’educació infantil. Ed. Ajuntament de Reus.
- Bonals, J. (1997) Avaluar l’aprenentatge de 3 a 7 anys. Ed. CIMS. Barcelona.
- Alsina, C. (2000) Estimar les matemàtiques. Ed. Columna. Barcelona.
(1)- Lahora, C. (2000) Actividades matemáticas con niñas y niños de 0 a 6 años. Ed. Narcea. Madrid.
(1)- Autors diversos (2002) Curs per a l’actualització de l’ensenyament / aprenentatge de les matemàtiques. Material de formació en llibre i CD. Departament d’Ensenyament. Barcelona.
- National Council of teacher of Mathematics (2004), Principios y estándares para la educación matemàtica. Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales. Granada.
(1)Llibres de consulta recomanats.
Webs:
http://www.xtec.es/
http://www.xtec.net/sgfp/llicenc/index.htm
http://www.xtec.es/~ccols/
http://www.nctm.org/standards/
|
Complementària |
|
|
|