DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura DESENVOLUPAMENT FISIOLÒGIC DEL NEN Codi 11111102
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Primer Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
CANALS SANS, JOSEFA
Adreça electrònica josefa.canals@urv.cat
carmen.hernandez@urv.cat
Professors/es
CANALS SANS, JOSEFA
HERNANDEZ MARTINEZ, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Donar a coneixer al futur mestre d'EI conceptes relacionats amb el desenvolupament del nen i els hàbits en aquesta edat que li permetin adaptar millor la seva tasca docent

Competències
Codi  
A
A
B
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir els coneixements bàsics sobre el creixement i el desenvolupament que ajudin al mestre d'Educació Infantil a entendre quines són les necessitats en aquesta etapa. es tractaran diferents aspectes maduratius del nen, hàbits fisiològics i de salut i higiene infantil. A17
A40
B1
B2
B6
B14
B19
B21
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Unitat didàctica I. : El desenvolupament i el creixement des del periode prenatal 1. El desenvolupament prenatal

2. El nadó

3. Factors que afecten el desenvolupament primarenc

4. El creixement somàtic en les diferentes etapes evolutives
Unitat didàtica II: Hàbits fisiològics i de salut 5. Alimentació i nutrició en les diferentes etapes evolutives

6. La son: Fisiologia i problemes

7. El control d'esfinters: Fisiologia i problemes
Unitat didàtica III: Educació per la salut 8. Malalties més frequents a l'infant

9. Prevenció de riscos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 15 30
Esdeveniments científics i/o divulgatius
2 2 4
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
25 37.5 62.5
 
Atenció personalitzada
15 0 15
 
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació i organització de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació de continguts bàsics i de desenvolupament de la primera unitat
Esdeveniments científics i/o divulgatius Presentació de continguts específics per part d'un professional especialitzat
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Treball de grup a partir de problemes i casos presentats als alumnes sobre temes del programa

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
Reunions periòdiques obligatòries amb els grups de treball i voluntàreies d'atenció individual al despatx

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral S'avaluarà a travès de l'exàmen de prova objectiva amb preguntes curtes que inclouen tota la teoria donada 50%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Valoració sobre el procès i el resultat final de la resolució de casos i problemes 50%
Proves objectives de preguntes curtes En resum, l'avaluació de l'assignatura es farà un 50% amb preguntes curtes de la matèria donada i l'altre 50% a travès de l'assistència, participació i resultat de la resolució de casos i problemes 100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

CEAC. (1997). Prevención y tratamiento de enfermedades infantiles. Barcelona: Editorial CEAC.

CESNID (2001). L'alimentació de la mare i els nens petits. Barcelona: CESNID

CESNID (2001). L'alimentació infantil. Barcelona: CESNID

Freides D. (2002). Trastornos del desarrollo. Barcelona: Ariel Neurociencia

Generalitat de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social (1997). Consell de Puericultura. Barcelona: Autor

Generalitat de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social (1992). Guia per a la prevenció dels accidents infantils. Barcelona: Autor

Generalitat de Catalunya, Departament d'ensenyament, de Sanitat i Seguretat Social (1989). Orientacions i programes. Educació infantil per a la salut a l'escola.  Barcelona: Autor

Nelson (1999). Compendio de Pediatria (3a edición). New York: McGraw-Hill.

Complementària

Recomanacions