Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
C |
|
C |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
Conèixer el marc formatiu superior d'especialització en l'ensenyament de la música |
A1 A2 A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6
|
C2 C3 C4
|
Determinar el vertader sentit que ha de tenir l'Educació Musical a l'escola. |
A19 A21 A24 A25 A26 A27 A28 A29 A36 A39 A42 A43 A45 A50 A51 A53 A56 A57 A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B3 B4 B5
|
C2
|
Conèixer el marc legal que regula la organització de l’educació musical en el sistema escolar i les funcions de la música a l’escola. |
A53 A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B3 B4 B5
|
C2 C5
|
Determinar cada un dels aspectes que integren l'educació musical en l'etapa de l'ensenyament primari, dotant a l'alumne (futur mestre de música) d'estratègies i recursos metodològics i didàctics necessaris per a impartir un ensenyament musical viu i adequat a les necessitats i capacitats dels nens, complementant alhora, la formació personal dels futurs ensenyants. |
A1 A2 A24 A25 A26 A27 A50 A51 A53 A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2 C5
|
Distingir els elements i factors educatius que actuen en la música a l'Etapa d’Educació d'Infantil |
A24 A25 A26 A27 A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2 C5
|
Conèixer les grans escoles de pedagogia musical i aplicar els seus procediments pedagógic/didáctics a l’educació musical Infantil. |
A25 A26 A27 A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B4 B5
|
C2 C3 C5
|
Aplicar els elements que integren el disseny curricular de l’àrea de música concretant-lo a l’etapa d’Infantil i practicar l’elaboració de propostes de programació adequades a diferents situacions de la classe de música. |
A24 A25 A26 A27 A28 A29 A31 A40 A41 A45 A49 A50 A51 A53 A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2 C5
|
Dissenyar la organització, la planificació, la programació, l'avaluació, la investigació del Currículum de l'Àrea de Música. |
A49 A50 A51 A57 A58 A60 A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2 C5
|
Investigar sobre els aspectes essencials que ha de tenir un Currículum d'Ed. Musical. |
A65 A66 A67 A68 A69
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2 C3 C5
|
Assumir un major apropament a la música, com experiència personal de cada educador. |
A47 A54 A55 A56 A57
|
B1 B3 B4 B5 B6 B7
|
C2 C3
|
Tema |
Subtema |
Mòdul 1: L’ensenyament de la música
|
1.1-Evolució històrica de l’educació musical.
1.2-Marc legal que regula la organització de l’ensenyament de la música a Catalunya |
Mòdul 2: L’educació Musical. Models d’ensenyament.
|
2.1-Didàctica de l’Educació Musical: objectius i continguts.
2.2-Els corrents Pedagògico-musical del segle XX. (Dalcroze, Orff, Willems, Martenot...); i els seus principis bàsics: creativitat, participació activa, connexió amb la realitat, globalització.
2.3-El sistema d’ensenyament musical Hongarès. Kodàly.
|
Mòdul 3: Fonamentació psicopedagògica de l’Educació Musical
|
3.1-El valor formatiu de la música i la importància de la Educació Musical en la formació integral.
3.2-L’Educació Musical en l’àmbit de coneixement i us dels diferents llenguatges: la Música com a llenguatge.
3.3-El desenvolupament musical de l’alumne.
|
Mòdul 4: La música des del punt de vista curricular (a l’etapa d’Educació Infantil)
|
4.1-Principis generals
4.2-Objectius
4.3-Els Continguts: conceptuals, procedimentals i actitudinals
4.4-Les activitats d’ensenyament./aprenentatge
4.5-Orientacions Metodològiques
4.6-L’avaluació
|
Mòdul 5: Didàctica dels diferents àmbits de treball de l’àrea de Música (a l’etapa d’Educació Infantil)
|
5.1-Didàctica de l'Escolta
L'audició en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'audició musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de l'audició musical. Criteris per a la selecció d'un repertori d'audicions. Tipologies d'audicions. Recursos per a la realització d'audicions musicals.
5.2-Didàctica de l'Expressió Vocal.
L'expressió vocal en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió vocal en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de l'expressió vocal.
La cançó: classificació de les cançons. Criteris per a la selecció d'un repertori de cançons. Procés d’interpretació de les cançons i les seves formes. Recursos per a l'expressió vocal.
5.3-Didàctica de l'Expressió Instrumental.
L'expressió instrumental en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió instrumental en l’Etapa d’Educació Infantil.. Seqüenciació de continguts de l'expressió instrumental. Les obres instrumentals: classificació. Criteris per a la selecció d'un repertori d'obres i fragments instrumentals. Procés de muntatge i interpretació de les obres instrumentals i les seves formes. Recursos per a l'expressió instrumental.
5.4-Didàctica de l'Expressió Corporal (Moviment i Dansa).
L'expressió del moviment en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió del moviment en l’Etapa d’Educació Infantil.. Seqüenciació de continguts de l'expressió del moviment. Els balls i les danses: classificació. Criteris per a la selecció d'un repertori de balls i danses. Procés de muntatge i interpretació dels balls i les danses, i les seves formes. Recursos per a l'expressió del moviment.
5.5-Didàctica del Llenguatge Musical.
El llenguatge musical en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques del llenguatge musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts del llenguatge musical. La lectura i l'escriptura musical: selecció d'activitats i materials. Recursos per a l'ensenyament/aprenentatge del llenguatge musical.
5.6-Didàctica de la Contextualització Musical
La contextualització musical en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de la contextualització musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de la contextualització musical. Recursos per a la realització d'activitats de contextualització musical
|
Mòdul 6: Equipaments i recursos materials i didàctics
|
6.1-L’organització en el desenvolupament de les activitats musicals: el temps, l’espai, els agrupaments i els recursos.
6.2-L’aula de música. L’ambient de l’aula i la seva complexitat. Característiques fonamentals. L’Estructuració, organització i ambientació per a la pràctica.
6.3-Revista “Calaix de músic”. Documentació pedagògico-musical. Organismes internacionals d’Educació Musical. Fonts d’informació: Revisió, presentació i comentari de fonts bibliogràfiques, de materials i treballs publicats en relació amb l’ensenyament de la música: discografia, àudio-visual, museus, institucions, entitats, internet, etc. Els entreteniments de temàtica musical (sopa de lletres, mots encreuats, acudits, dites...) Curiositats i informacions complementàries relacionades amb la resta de temes. (Periòdicament al llarg de l’assignatura).
|
Mòdul 7: Dinamització musical escolar. interdisciplinarietat i globalització
|
7.1-El llibre de text.
7.2-Recursos audiovisuals.
7.3-Les activitats extraescolars musicals.
7.4-Dinamització de Diades Especials: Concert de Nadal, participació en trobades de...., 21 de juny (dia de la música), 22 de Novembre (Sta. Cecília)...
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
8 |
20 |
28 |
Debats |
|
2 |
0 |
2 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
8 |
13 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
30 |
50 |
Treballs |
|
5 |
10 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació, organització i gestió de l'assignatura.
Presentació, organització i gestió de l'entorn virtual Moodle de gestió de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
apropament "essencial" al tema insistint en els aspectes estructurals d’aquest i destacant-ne el més rellevant (utilitzant esquemes que ajudin a l'alumnat a situar els conceptes que es tractaran) |
Debats |
A partir d’un tema aportat per la professora els alumnes en petit grup reflexionaran i debatran sobre el tema. |
Presentacions / exposicions |
1-Ambientació de l’aula de música.
2-Els instruments musicals de construcció amb material de rebuig
3-Musicograma
4-Sonorització d’un conte
5-Muntatge d'una dansa |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Preparar material didàctic d’ensenyament/aprenentatge a partir dels continguts musicals donats per la professora. |
Treballs |
Sobre temes donats per la professora. |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Guiatge i assesorament en el desenvolupament dels treballs i de l'assignatura. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Teoria |
30% |
Debats |
Reflexió i posterior comentari sobre temes candents. |
10% |
Presentacions / exposicions |
Exposició de materials i recursos didàctics |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Programacions de session de classe |
30% |
Treballs |
Recensió de llibres i articles |
10% |
Altres |
Interpretació del repertori amb cant i flauta |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Nivell d'exigència: és condició indispensable per realitzar la mitjana que l'alumne: 1-Que en la prova teòrica escrita i en l'apartat d'altres obtingui una qualificació mínima de 50% en cadascún d'ells. 2-Presenti totes les activitats esmentades en els apartats de treballs, resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària i exposicions/presentacions 3-Realitzi un mínim de 80% dels debats |
Bàsica |
, Currículum. Infantil. (Nou sistema educatiu). Departament d'Ensenyament (llibre groc), Departament d'Ensenyament,
E. Barniol, Didàctica de l'Expressió Musical, Servei Lingüístic. Col•lecció EINA 3. Universitat Rovira i Virgili,
|
|
Complementària |
, , ,
, Boletin del CIEM. (Boletin del Centro de Investigacion en Educacion Musical), ,
AGUIRRE DE MENA,O.A, Educación musical. Manual para el profesorado, Aljibe. Archidona, 1992
, Eufonia, ,
, Música y Educación., ,
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DIDÀCTICA GENERAL I/11121001 | DIDÀCTICA GENERAL II/11121006 | LLENGUATGE MUSICAL/11121009 | FORMACIÓ INSTRUMENTAL I/11121010 | FORMACIÓ RÍTMICA I DANSA/11121011 | FORMACIÓ INSTRUMENTAL II/11121022 | AGRUPACIONS MUSICALS I/11121023 | AGRUPACIONS MUSICALS II/11121024 |
|
|
Altres comentaris |
OBSERVACIONS SOBRE NORMATIVA, ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CLASSE:
Pel que fa a equipaments i material personal:
-Serà imprescindible a cada sessió de classe presencial: paper pautat i flauta de bec (preferentment de fusta).
Pel que fa a lliurament dels treballs:
-S'han de lliurar els treballs dintre el termini fixat: les dates d’entrega són improrrogables.
-No s'acceptaran treballs ni activitats pràctiques entregats fora de la data que es determini i tampoc els treballs que no tinguin el protocol i la forma acordada.
Pel que fa a gestió de l'assignatura:
1-Es farà servir l'entorn virtual d'aprenentatge Moodle. Tot el que faci referència a materials, apunts, informacions, lliurament de treballs, és farà servir a partir del Moodle. Serà imprescindible entrar al Moodle almenys un cop per setmana per veure l'actualització de l'assignatura.
2-És recomana l'assistència a les dues sessions introductòries per tal d'organitzar i planificar l'assignatura a través del Moodle. |
|