Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
Conèixer el plantejament general del treball de l'àrea de ciències experimentals a primària. |
A11 A12
|
|
|
Comprendre els tòpicas bàsics de la disciplina (Materials i objectes, energia, fenòmens lluminosos i acústics, màquines, canvis i temps, acció humana sobre el paisatge, vida vegetal, vida animal, aspectes geològics bàsics). |
A11 A12
|
B2 B3
|
|
Aplicar els coneixements propis de les ciències a la resolució de problemes del camp de les ciències experimentals escolars (FQ). |
|
B2 B3
|
C5
|
Analitzar materials didàctics pel treball de l'àrea de ciències experimentals a l'escola (FQ). |
A39 A49
|
B3
|
|
Prendre consciència de la relació entre el treball de les ciències experimentals escolars i el desenvolupament cognitiu dels alumnes. |
|
B1
|
C2
|
Apreciar l'ús del mètode experimental per organitzar, comprendre i actuar en la societat (FQ). |
A12 A13
|
B1 B2 B3 B8
|
|
Tema |
Subtema |
1. Estructura del disseny curricular de Primària (FQ). |
1.1 L'estructura del disseny curricular de Primària en allò que fa referència a les Ciències Experimentals.
1.2 Iniciació a la metodologia científica.
1.3 Anàlisi de textos escolars. |
2. Diversitat de materials i objectes de l'entorn físic (FQ). |
2.1 Diversitat de materials i objectes.
2.2 Magnituds físiques. Propietats característiques i no característiques. Models de la matèria.
2.3 Calor i temperatura. Implicacions didàctiques.
2.4 Canvis d'estat de la matèria. Implicacions didàctiques.
2.5 Anàlisi de textos escolars. |
3. Fenòmens que permeten a l'home establir relacions: llum i so (FQ). |
3.1 Idees escolars sobre la llum.
La concepció científica.
3.2 La reflexió de la llum i del so. Imatges i els miralls. Simetries.
3.3 La refracció de la llum. Imatges de les lents. |
4. Vida animal. El món biològic (BG). |
4.1 Animals de l'entorn.
4.2 Característiques biològiques dels éssers vius.
4.3 Comportament etològic.
4.4 Relacions intraespecífiques i interespecífiques.
4.5 Estudi especial de l'home. |
5. Vida vegetal (BG). |
5.1 Vegetals de l'entorn.
5.2 Característiques morfològiques.
5.3 Funcions de reproducció. |
6. El món geològic (BG). |
6.1 Materials geològics de l'entorn.
6.2 Agent geològic: característiques. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Pràctiques a laboratoris |
|
24 |
40.8 |
64.8 |
Pràctiques a través de TIC |
|
1.5 |
4.5 |
6 |
Sessió Magistral |
|
15 |
21 |
36 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Aspectes introductoris de la matèria. |
Pràctiques a laboratoris |
Treball experimental, al laboratori i en grups de 4-5 alumnes, al voltant dels continguts indicats al pas 3. |
Pràctiques a través de TIC |
Realització d'activitats a través del campus virtual de la URV (Moodle). |
Sessió Magistral |
Sessions explicatives, per part del professor, dels continguts indicats al pas 3. |
|
Pràctiques a laboratoris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada és recomanable, ja que a una assignatura catalagoda de "ciències", l'aprenentatge de l'alumne ha de ser guiat perquè sovint té dubtes que cal aclarir. |
|
|
Descripció |
Pes |
Proves de Desenvolupament |
1 Prova teòricopràctica (FQ)
1 Prova teoricopràctica (BG). |
10 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Departament Ensenyament, Disseny curricular ensenyament primari, 1990, Generalitat de Catalunya
professor E. Antón, Dossier assignatura, ,
Giancoli, Douglas C., Física: principios y aplicaciones, 1985, Reverté
Driver, Rosalind;Guesne, Edith; Tiberghien, Andrée, Ideas científicas en la infancia y en la adolescencia, 1999, Morata
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana portar l'assignatura al dia. Molts dels continguts coincideixen amb els que ja s'han treballat a nivells inferiors de l'ensenyament primari i secundari, però es requereix un nivell de comprensió més profund.
Quan a un objectiu i/o contingut surt el parèntesi (FQ), significa que fa referència a la part de Física i Química. En el cas que surti (BG), fa referència a la part biològico-geològica. |
|