Tema |
Subtema |
BLOC 1 DEL MÒDUL INTERVENCIÓ EDUCATIVA I GESTIÓ.
Organització i Gestió de Centres Educatius
|
1. Fonaments organitzatius de les institucions educatives.
Introducció
Estructura del sistema educatiu. Anàlisi.
Estructura del sistema escolar. Anàlisi.
Innovació escolar i canvi organitzacional.
Desenvolupament professional i organització.
L’organització dels centres educatius
2. Àmbits d’aplicació
Caràcter pluridimensional del centre educatiu
La dimensió processal
La dimensió estructural
La dimensió relacional
La dimensió ambiental
3. El factor humà i la participació
Direcció i participació en la gestió educativa
Models participatius
Anàlisi personal i col.laboratiu de la pràctica directiva
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
60 |
180 |
240 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
0 |
12 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
40 |
0 |
40 |
Treballs |
|
10 |
20 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple. |
Sessió Magistral |
Es l’exposició oral, per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquesta exposició anirà comunment recolzada per presentacions en PWP o d’altres mitjans més tradicionals. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a algun tòpic de l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Consisteix en l’anàlisi, discussió i resolució d’un cas pràctic o problema que presenta el professor a classe. Normalment aquest exercici es realitzarà en grups de tres persones amb l’orientació del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor. |
Treballs |
Consisteix en la realització de treballs monogràfics, de tipus teòric, on la recerca d’informació i la redacció dels resultats adquireix una importància rellevant. S’utilitzarà per a ampliar tòpics de l’assignatura o reforçar aspectes dels continguts que el professor consideri convenient ampliar a banda de lo exposat a les classes magistrals. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor.
És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius:
- Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne.
- Intercanviar informació, opinió i coneixements.
- Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura.
- Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes.
- Assessorar en la recerca d’informació.
- Etc.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
|
Treballs |
|
|
Proves de Desenvolupament |
|
|
Proves pràctiques |
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova (normalment una prova de desenvolupament). En el bloc que ens ocupa, donat el seu caràcter marcadament orientat a la pràctica educativa, el professor utilitzarà també proves pràctiques per a avaluar les competències del “Saber Fer”. |
Bàsica |
|
Bloc 1. Organització i Gestió de Centres Educatius (I)
1. Fonaments organitzatius de les institucions educatives
-
ACKOFF, R. (1993): Las fábulas antiburocráticas de Ackoff. Reflexiones irreverentes. Granica . Barcelona.
-
AGUAYO,R.(1993): El método Diming.Vergara. Buenos Aires.
-
ANTUNEZ,S. Et.al. (1994): Del projecte educatiu a la programació d’aula. El què, el quan i el com dels instruments de la planificació didàctica. Graó. Barcelona.
-
BECKER, J. Et al.(1998): Un currículum abierto, flexible, creativo y divertido. Para 3-6 años. Narcea.Madrid
-
BORBONES, C. (1987): La administración científica y su reflejo en el mundo de la educación. Universitas Tarraconensis.Volum VIII (1) Tarragona.
-
BUSQUETS,L. (1996) (Coord): Organització del centre escolar.Universitat oberta de Catalunya. Barcelona
-
CARDONA,J. (1994) (coord):Metodología innovadora para la evaluación de centros escolares. Sanz y Torres.Madrid
-
CERMEÑO, F. CONZALEZ, J.A. y GUINEA,F. (1995): Elaboración del proyecto educativo de centro: educación secundaria. Guía y ejemplificación. Escuela española
2. Àmbits d’aplicació
3. El factor humà i la participació
|
Complementària |
|
|
|