DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CENTRES EDUCATIUS I Codi 11151006
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
BORBONES BRESCO, CARME
Adreça electrònica belen.parera@urv.cat
carme.borbones@urv.cat
Professors/es
PARERA POZUELO, BELEN
BORBONES BRESCO, CARME
Web
Descripció general i informació rellevant Bloc 1 del mòdul Intervenció educativa i gestió. Aquest Mòdul consta de dos blocs temàtics: un d´ells es concentra en els aspectes relatius a l´organització i la gestió d´institucions educatives de l´àmbit no formal; el segon bloc es centra en les formes d´intervenció educativa en un dels camps específics de l´Educació Social (la delinqüència juvenil)

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1 DEL MÒDUL INTERVENCIÓ EDUCATIVA I GESTIÓ.

Organització i Gestió de Centres Educatius

1. Fonaments organitzatius de les institucions educatives.
Introducció
Estructura del sistema educatiu. Anàlisi.
Estructura del sistema escolar. Anàlisi.
Innovació escolar i canvi organitzacional.
Desenvolupament professional i organització.
L’organització dels centres educatius
2. Àmbits d’aplicació
Caràcter pluridimensional del centre educatiu
La dimensió processal
La dimensió estructural
La dimensió relacional
La dimensió ambiental
3. El factor humà i la participació
Direcció i participació en la gestió educativa
Models participatius
Anàlisi personal i col.laboratiu de la pràctica directiva


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
60 180 240
Esdeveniments científics i/o divulgatius
0 12 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
40 0 40
Treballs
10 20 30
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves de Desenvolupament
4 0 4
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple.
Sessió Magistral Es l’exposició oral, per part del professor, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquesta exposició anirà comunment recolzada per presentacions en PWP o d’altres mitjans més tradicionals.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a algun tòpic de l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Consisteix en l’anàlisi, discussió i resolució d’un cas pràctic o problema que presenta el professor a classe. Normalment aquest exercici es realitzarà en grups de tres persones amb l’orientació del professor. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor.
Treballs Consisteix en la realització de treballs monogràfics, de tipus teòric, on la recerca d’informació i la redacció dels resultats adquireix una importància rellevant. S’utilitzarà per a ampliar tòpics de l’assignatura o reforçar aspectes dels continguts que el professor consideri convenient ampliar a banda de lo exposat a les classes magistrals. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit al professor.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
El professor orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumne. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx del professor. És el temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes i persegueix els següents objectius: - Atendre, fer el seguiment i orientar a nivell professional a l’alumne. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feedback entre professor i alumne sobre els treballs de l’assignatura. - Realitzar un seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorar en la recerca d’informació. - Etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Esdeveniments científics i/o divulgatius
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Proves de Desenvolupament
Proves pràctiques
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Totes les activitats descrites anteriorment tenen repercussió en l'avaluació. El professor tindrà evidències molt diversificades, la majoria d'elles escrites, sobre el treball i el progrés de l'alumne, recollides totes elles en el portafoli de l'alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l'assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que el professor podrà valorar mitjançant algun tipus de prova (normalment una prova de desenvolupament). En el bloc que ens ocupa, donat el seu caràcter marcadament orientat a la pràctica educativa, el professor utilitzarà també proves pràctiques per a avaluar les competències del “Saber Fer”.


Fonts d'informació

Bàsica

Bloc 1. Organització i Gestió de Centres Educatius (I)

 

1. Fonaments organitzatius de les institucions educatives

  • ACKOFF, R. (1993): Las fábulas antiburocráticas de Ackoff. Reflexiones irreverentes. Granica . Barcelona.
  • AGUAYO,R.(1993): El método Diming.Vergara. Buenos Aires.
  • ANTUNEZ,S. Et.al. (1994): Del projecte educatiu a la programació d’aula. El què, el quan i el com dels instruments de la planificació didàctica. Graó. Barcelona.
  • BECKER, J. Et al.(1998): Un currículum abierto, flexible, creativo y divertido. Para 3-6 años. Narcea.Madrid
  • BORBONES, C. (1987): La administración científica y su reflejo en el mundo de la educación. Universitas Tarraconensis.Volum VIII (1) Tarragona.
  • BUSQUETS,L. (1996) (Coord): Organització del centre escolar.Universitat oberta de Catalunya. Barcelona
  • CARDONA,J. (1994) (coord):Metodología innovadora para la evaluación de centros escolares. Sanz y Torres.Madrid
  • CERMEÑO, F. CONZALEZ, J.A. y GUINEA,F. (1995): Elaboración del proyecto educativo de centro: educación secundaria. Guía y ejemplificación. Escuela española

 

 

2. Àmbits d’aplicació

  • AGUEDA, V. Et.al (1989): Las áreas departamentales del centro docente.Popular. Madrid.

 

 

3. El factor humà i la participació

  • ALVAREZ FERNANDEZ, M. (1998): El liderazgo de la calidad total. Escuela Española. Madrid
Complementària

Recomanacions