DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura TEORIA DE L'EDUCACIÓ Codi 11151012
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 9 0 Troncal Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TORRES SABATE, MARIA CONCEPCIO
Adreça electrònica mariaconcepcio.torres@urv.cat
Professors/es
TORRES SABATE, MARIA CONCEPCIO
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura pretén en sentit general l’aprofundiment en la comprensió epistemològica de les ciències de l’educació, la qual cosa comporta: - L’anàlisi de la funció pedagògica i de les seves bases teòriques, normatives i pràctico-tecnològiques. - La reflexió sobre l’especificitat i complexitat de la relació educativa i dels processos educatius. - Els àmbits de l’acció educativa i les seves peculiaritats. Els agents educatius: família, escola, comunitat social, etc.. - L’anàlisi de l’acció educativa en les diferents dimensions humanes (moral, afectiva, social, intel•lectual, etc.) - La vinculació entre Axiologia i Pedagogia. - La comprensió de les diferents teories pedagògiques més rellevants i vigents en l’actualitat.

Objectius
L’assignatura pretén en sentit general l’aprofundiment en la comprensió epistemològica de les ciències de l’educació, la qual cosa comporta: - L’anàlisi de la funció pedagògica i de les seves bases teòriques, normatives i pràctico-tecnològiques. - La reflexió sobre l’especificitat i complexitat de la relació educativa i dels processos educatius. - Els àmbits de l’acció educativa i les seves peculiaritats. Els agents educatius: família, escola, comunitat social, etc.. - L’anàlisi de l’acció educativa en les diferents dimensions humanes (moral, afectiva, social, intel•lectual, etc.) - La vinculació entre Axiologia i Pedagogia. - La comprensió de les diferents teories pedagògiques més rellevants i vigents en l’actualitat.

Recomanacions



Metodologia docent
Es tracta d’una sessió on el professor recollirà informació sobre el nivell de coneixements previs que presenten els alumnes en relació a una assignatura en concret. Es podrà fer mitjançant la formulació d’unes preguntes generals al grup classe, o mitjançant un qüestionari individual, per exemple. - Sessió magistral. És l’exposició oral, per part de la professora, dels continguts teòrics bàsics de l’assignatura. Aquesta exposició anirà comunment recolzada per presentacions en PWP o d’altres mitjans més tradicionals. - Anàlisi de documents audiovisuals. Consisteix en l’anàlisi i discussió de documents com, per exemple, pel•lícules o documentals, proposats per la professora amb un guió previ sobre els aspectes que cal observar o discutir. S’utilitzarà per a treballar aspectes puntuals del temari o per a crear estat d’opinió i/o sensibilització sobre temes concrets del camp de la Pedagogia. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit. - Lectura d’articles i documents. Consisteix en la lectura i anàlisi de textos relatius a l’assignatura. Normalment aquesta és una activitat autònoma, que es realitza sense la guia directa i la presència de la professora. El resultat d’aquest exercici s’haurà de presentar per escrit. - Debats. És la discussió o confrontació sobre un tema determinat relacionat amb l’assignatura. - Presentacions/exposicions. És l’exposició oral per part dels alumnes d’un tema concret o d’un treball. La presentació va dirigida a la resta de l’alumnat del grup. Prèviament la professora haurà donat unes indicacions sobre com realitzar la presentació. - Atenció personalitzada. La professora orientarà i guiarà el procés d’aprenentatge de l’alumnat. Aquesta activitat es portarà a terme al despatx de la professora.

Metodologia avaluació
Totes les activitats tenen repercussió en l’avaluació. La professora tindrà evidències molt diversificades, la majoria d’elles escrites, sobre el treball i el progrés de l’alumne, recollides totes elles en el portafoli de l’alumne. Aquestes evidències les anirà registrant, alhora que valorarà la seva qualitat. Hi haurà aspectes de l’assignatura, els més vinculats a les competències del “Saber”, que la professora valorarà mitjançant algun tipus de prova (sigui una prova de desenvolupament, de preguntes curtes, objectiva o oral) L’avaluació serà continuada de la participació i de les activitats.

Programa
Tema Subtema
Introducció En què consisteix la funció pedagògica? Què és l’educació?

Bloc temàtic 1 1.1 El concepte d’educació. Trets definitoris. Diversos usos del terme. Distinció de conceptes semblants.
1.2 La consideració de l’educació com a sistema i com a sistema cibernètic. L’educació com a diàleg.
Bloc temàtic 2 2.1 Què és la Pedagogia?. Fonamentació epistemològica dels sabers sobre l’educació. La racionalitat científico-tecnològica i crítica de la Pedagogia.
2.2 Organització dels sabers pedagògics.
Bloc temàtic 3 L’ésser humà com educable (possibilitat de l’educació) i con educand (necessitat de l’educació), i com ésser relacional.

Bloc temàtic 4 4.1 L’educand en els contextos socials i culturals. Societat i educació. Les formes de marginació i d’integració educativa i cultural. Pedagogia compensatoria.
4.2 Pedagogia ambiental.

Bloc temàtic 5 5.1 L’ésser humà subjecte de l’educació. El personalisme: conseqüències pedagògiques (educació integral i diferenciada).
5.2 Llibertat i educació.
5.3 Axiologia educativa. Educació i valors.
5.4 Finalitats educatives, competències i objectius educatius.
Bloc temàtic 6. Les dimensions humanes i la seva educació. Educació moral, afectiva, social, intel•lectual, de la creativitat, sexual i educació física
Bloc temàtic 7 L’atenció a la diversitat en l’educació. Educació per a la igualtat d’oportunitats en l’educació.
Bloc temàtic 8 Teories pedagògiques contemporànies.
– Modernitat i postmodernitat i educació.
– L’escola de Frantkfurt: J. Habermas (l’acció comunicativa i la teoria crítica).
– La teoria de la justícia de Rawls.
– Altres moviments pedagògics emergents: educació per la pau i la defensa dels drets humans, l’altermundialisme, etc.

Perfil de competències
Específiques (tipus A) A.1. Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment en els països de la unió europea. A.2. Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació A.3. Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius. A.8. Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació. A.27. Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació. Transversals (Tipus B) B.1. Aprendre a aprendre. B.2. Resoldre problemes de forma efectiva. B.3. Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. B.4. Treballar de forma autònoma amb iniciativa. B.5. Treballar de forma col•laborativa. B.6. Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional B.7. Comunicar-se de manera efectiva amb asertivitat a l’entorn laboral i com a ciutadà. B.8. Sensibilitzar-se amb els temes vinculats amb el medi ambient. B.9. Capacitat d’anàlisi i síntesi. B.11. Gestió de la informació. B.12. Capacitat de presa de decisions. B. 13. Capacitat d’autocrítica. B.14. Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat B.15. Habilitats interpersonals B. 16. Adaptació a situacions noves. B.17. lideratge. Nuclears (Tipus C) C.2. Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. C.3. Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. C.5. Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia.

Fonts d'informació
Bàsica

-        ASENSIO, J. M. (2004) “Una educación para el diálogo”. Piadós. Barcelona.

-        AZNAR, P. Et al. (1999) “Teoría de la educación: Un enfoque constructivista”. E. Tirant lo blanch. Valencia.

-        AA. VV. (2003) “Calidad, equidad y educación”. Ed. Tolosa. Donostia.

-        BARCENA, y otros (1992): La filosofía de la Educación en Europa. Dykinson. Madrid.

-          CASTILLEJO BRULL, J.L. y otros (1993): Teoría de la educación. Taurus. Madrid.

-          COLOM CAÑELLAS; A: J: (1994): Después de la modernidad. Nuevas filosofías de la Educación. Paidós. Barcelona.

-          COLOM CAÑELLAS, A.J. (1997): Teorias e instituciones contemporàneas de la educación. Ariel Barcelona. Tirant lo Blanc. València.

-          FULLAT, O. (1998): Antropología Filosófica de la educación. Ariel. Barcelona.

-          GARCÍA CARRASCO,J Y GARCÍA DEL DUJO, A (1996 y 2001): Teoría de la Educación I y II.

-          GERVILLA CASTILLO, E. (coord.) (2002). “Globalización inmigración y educación” Ed. Universidad de Granada. Granada.

-          JORDAN SIERRA; J.A. (coord) (1998): Multiculturalisme i educació. Proa. Madrid.

-          LLEVOT, N. (2004). “Els mediadors interculturals a les institucions educatives de Catalunya”. Pagès editors. Lleida.

-          MARTÍN, X. Et al. (2003) “Tutoria. Técnicas, recursos y actividades”. Alianza Editorial. Madrid.

-          MEDINA RODRÍGUEZ, A. (2001): Teoría de la educación. UNED. Madrid.

-          NOGUERA ARROM, J. (coord) (1995): Cuestiones de Antropología de la Educación.CEAC. Barcelona.

-          NOGUERA ARROM, J. (1998): “Acerca del status epistemológico de los saberes pedagógicos”. Revista Universitas Tarraconensis. Revista Interuniversitària de Ciències de la Educació. Any XXII, III època. Tarragona, 1998. pp 145-151.

-          ORTEGA RUÍZ, P (coord) (1995): Educación moral. Cajamurica. Murcia.

-          ORTEGA, P., MINGUEZ, R., SAURA, P. (2003) “Conflicto en las aulas. Propuestas educativas”. Ed. Ariel. Barcelona.

-          POSTMAN, NEIL (1995) “Fi de l’educació. Una redifinició del valor de l’escola” Eumo Editorial. Vic.

-          PUIG ROVIRA, J. (1995): Teoria de la Educación. Una aproximación teórico-cibernética. PPU. Barcelona.

-          RODRÍGUEZ, T., PEÑA, V. i HERNÁNDEZ, J. (2000): “Cambio educativo: presente y futuro”. Serv. Publicaciones Universidad de Oviedo. Oviedo.

-          SANTOLARIA, F. (1998): Marginación y educación. Ariel Barcelona.

SARRAMONA, J. (2000): Teoría de la Educación: Reflexión y normativa pedagógica. Ariel Barcelona

 

Complementària