DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ELABORACIÓ DE MATERIALS DIDÀCTICS Codi 11151208
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carmen.ponce@urv.cat
Professors/es
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura s’analitzarà la importància dels materials didàctics com a elements del curriculum i s’incidirà en els criteris per l’anàlisi i disseny dels mateixos.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Raonar sobre la influència de la concepció educativa prèvia en la selecció i ús de materials didàctics A3
A9
B9
Analitzar diferents tipus de materials didàctics atenent a diversos criteris A14
B3
Generar estratègies per a dissenyar materials didàctics A22
A23
B1
B5
Adaptar materials didàctics adequats a situacions educatives específiques A25
B3
B14
C2

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Els materials didàctics com a element del curriculum Concepcions educatives

Elements del curriculum

Components que configuren l'ambient d'aprenentatge
Tema 2: Tipologia de materials didàctics Conceptualització

Classificacions
Tema 3: Criteris d'anàlisi i avaluació de materials didàctics Atenent a la seva descripció formal

Atenent a la diversitat d'usuaris

Atenent a les intecions educatives
Tema 4: Disseny de materials didàctics Elements a tenir en compte per l'elaboració dels propis materials didàctics

El professional davant de l'anàlisi, selecció, ús i/o elaboració de materials didàctics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 2 5
 
Sessió Magistral
12 24 36
Seminaris
2 2 4
Presentacions / exposicions
14 10 24
Pràctiques externes (de camp/sortides)
10 2 12
Treballs
12 10 22
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A l'inici del curs es realitzarà una activitat dins l'aula amb el grup classe que permetrà conèixer els interessos i els coneixements previs dels alumnes
Sessió Magistral Desenvolupament per part de la professora dels continguts teòrics de l'assignatura
Seminaris Presentació d'una editorial, sobre el paper del pedagog en aquest àmbit
Presentacions / exposicions Presentació en grup de diferents activitats: anàlisi de materials didàctics de diferents tipologies i cerca d'informació sobre aspectes del programa i posterior exposició al grup classe
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visita a diferents serveis i/o recursos on es dissenyent materials didàctics: camp d’aprenentatge, centre de recursos pedagògics i centre d’educació especial.
Treballs Elaboració d'un material didàctic

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Proves pràctiques
Descripció
Per resoldre dubtes i orientar les tasques que l'alumne al llarg de l'assignatura va desenvolupant. Es durà a terme de forma presencial (al finalitzar l'hora de classe) i virtual (correu electrònic).

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Cerca d'informació sobre els continguts del programa i posterior exposició en el grup classe.

Anàlisi de materials didàctics de diferents tipologies
10%




10%
Treballs Elaboració d'un material didàctic. Criteris d'avaluació: bona presentació, ben fonamentat, creativitat i originalitat en el disseny 30%
Altres

Coavaluació: informe d'avaluació del material didàctic i de la carpeta d'aprenentatge desenvolupades per altres grups de treball. Autoavaluació: valoració argumentada de la participació e implicació de l'alumne en el desenvolupament de l'assignatura. Carpeta d'aprenentatge: seran avaluats els continguts abordats al llarg de l'assignatura, tant els teòrics com els pràctics

15%




10%



25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

A.A.V.V. (1988). El trabajo en el aula. Madrid: Alfar.

A.A.V.V. (1993). Unidades didácticas y materiales abiertos. Cuadernos de Pedagogía, 216, 95-97.

­ÁLVAREZ, J.A., GAYOSO, F. Y NOVOA, J.L. (1994). Elementos de reflexión para el análisis de materiales curriculares. Gijón: Centro de Profesores.

­ÁLVAREZ, M. (1992). “El libro de texto como punto de partida para la elaboración del PCE”. Aula de Innovación Educativa, 9, 45-49.

­APPLE, M. (1996): “La política cultural y los textos” (pp. 61-82), "La regulación del conocimiento oficial" (pp. 83-115), y "La creación de una audiencia cautiva: El canal uno y la economía política de los textos" (117-145), en El conocimiento oficial. La educación democrática en una era conservadora. Barcelona: Paidós.

­APPLE, M. (1997): Maestros y textos. Una economía política de las relaciones de clase y de sexo en educación. Barcelona: Paidós/MEC.

­APPLE, M.W. (1993): “El libro y la política cultural”, Revista de Educación, 301 (mayo-agosto), 109-126.

­AREA, M. (1991): Los medios, los profesores y el currículum. Barcelona: Sendai.

­AREA, M. (1999): “Los materiales curriculares en los procesos de diseminación y desarrollo del currículum”, en J.M. Escudero (ed.): Diseño, desarrollo e innovación del currículum. Madrid: Síntesis, 189-208.

­AREA, M.. y GUARRO, A. (2004): “Medios didácticos”, en J.L. Rodríguez Diéguez, F. Salvador y A. Bolívar (coords.): Diccionario-Enciclopedia de Didáctica. Archidona: Aljibe.

­ARMBRUSTER, B.B. Y ANDERSON, T.H. (1991). “Libros de texto: análisis”. En Husen, T. y Neville, T. (dir.). Enciclopedia Internacional de la Educación. Madrid/Barcelona: M.E.C./Vicens-Vives, 3672-3676.

­BLANCO, N. (1994): “Materiales curriculares: Libros de texto”, en J.F. Angulo y N. Blanco (coords.): Teoría y desarrollo del currículum. Málaga: Aljibe.

­CARBONE, G.M. (2001): El libro de texto en la escuela : textos y lecturas. Madrid : Miño y Dávila.

­COMUNIDAD ESCOLAR. (1990). “Ayudas para el desarrollo de materiales curriculares”. Comunidad Escolar, 267, 5.

  ESCUDERO, J.M. (Eds.): Diseño, desarrollo e innovación del currículo. Síntesis. Madrid.

­FERNÁNDEZ, J.M. Y BARROSO, J. (2000). “Evaluación de materiales curriculares en soporte impreso mediante grupos de discusión”. Innovación Educativa, 10,  265-275.

­IRANZO, P. Y QUERALT, E. (1997). “Parlem dels llibres de text: Posem-los damunt la taula”. Perspectiva escolar. Nº 218, pp. 61-66.

­MARTINEZ BONAFÉ, J. (2002): Políticas del libro de texto escolar. Madrid, Morata.

­MARTÍNEZ, E. (1992). “Análisis de documentos audiovisuales y su integración en el aula”. Nuestra Escuela, 129, 33-36.

­MARTÍNEZ, J. (1992). ¿Cómo analizar los materiales?. Cuadernos de Pedagogía, 203, 14-19.

­MÍNGUEZ, J.G. Y BEAS, M. (1995). Libro de texto y construcción de materiales curriculares. Granada: Proyecto Sur de Ediciones.

PARCERISA, A. (1996). Materiales curriculares. Cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos. Graó. Barcelona.

­ZABALA, A. y PARCERISA, A. (1994): Pautas para la elaboración de materiales curriculares. Madrid: MEC.

­ZURRIAGA F. Y HERMOSO, T. (1991). “Alternativas al libro de texto”. Cuadernos de Pedagogía, 194, 39.

Complementària

Recomanacions