DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura PEDAGOGIA HOSPITALÀRIA Codi 11151211
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica carmen.ponce@urv.cat
Professors/es
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura s’analitzarà la importància dels aspectes educatius en l’abordatge de les malalties.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la situació històrica i el marc legal de la Pedagogia Hospitalària A2
A13
Conèixer la realitat de l'infant malalt i hospitalitzat A8
B14
Analitzar els espais d'acció educativa integral a l'infant malalt i la seva familia A16
B13
Dissenyar programes i materials A22
Prendre consciència del paper de l'educació en la malaltia B6
B15
B16
C3

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: Conceptes bàsics Aproximació conceptual a la Pedagogia Hospitalària

Concepte de salut i malaltia
Tema 2: Atenció integral al nen malalt Atenció educativa a l'hopital

Atenció domiciliària

L'escola
Tema 3: Atenció integral a la seva família El paper de la família

Orientació familiar
Tema 4: Educar per a la mort Etapes evolutives

El joc i els contes com a recurs

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
 
Resolució de problemes, exercicis
10 20 30
Sessió Magistral
8 16 24
Seminaris
2 3 5
Pràctiques externes (de camp/sortides)
4 0 4
Presentacions / exposicions
14 10 24
Treballs
9 0 9
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A l'inici de curs es realitzarà una actitivat dins l'aula amb el grup classe que permetrà conèixer els interessos i els coneixements previs dels alumnes
Resolució de problemes, exercicis Lectura i comentari d'articles, vídeos, dinàmiques grupals
Sessió Magistral Desenvolupament per part de la professora dels continguts teòrics de l'assignatura
Seminaris Presentació d'una associació dedicada a l'atenció del nen malalt i la seva família, de quines són les necessitats socio-educatives al voltant de la malaltia.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Contacte amb la realitat hospitalària a partir de la visita a un aula hospitalària
Presentacions / exposicions Presentació en grup de diferents activitats: anàlisi de materials o recursos socioeducatius
Treballs Disseny de material didàctic

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Presentacions / exposicions
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Per resoldre dubtes i orientar les tasques que l'alumne al llarg de l'assignatura va desenvolupant. Es durà a terme de forma presencial (al finalitzar l'hora de classe) i virtual (correu electrònic)

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Consideracions generals: no són obligatòries, però contribuiran a l'avaluació total de l'assignatura. Criteris d'avaluació: s'han de respectar les condicions exposades a classe i s´han de lliurar en els terminis acordats 30%
Treballs Consideracions generals: té caràcter obligatori. Criteris d'avaluació: bona presentació, ben fonamentat, creativitat en el disseny i bases documentals utilitzades. 35%
Proves objectives de preguntes curtes L'alumne ha de donar resposta a una sèrie de preguntes plantejades, on predominaran aquelles en que caldrà relacionar, deduir i opinar. Consideracions generals: és obligatòria i necessària aprovar-la per superar l'assignatura 35%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

 

COSTA, M. (2000): El juego y el juguete en la hospitalización infantil. Valencia: Nau Llibres.

GRAU,C. (2004): Atención educativa al alumnado con enfermedades crónicas o de larga duración. Málaga: Aljibe.

GRAU, C. y ORTIZ, C. (2001): La pedagogía hospitalaria en el marco de una educación inclusiva. Málaga: Aljibe.

KÜBLER-ROSS, E. (1996): Los niños y la muerte. Barcelona: Luciérnaga

LIZASOÁIN, O. (2000): Educando al niño enfermo. Pespectivas de la Pedagogía Hospitalaria. Pamplona: Eunate.

OCHOA, B. y LIZASOÁIN, O. (2003): Intervención psicopedagógica en el desajustes del niño enfermo crónico hospitalizado. Pamplona: Eunsa.

PALOMO DEL BLANCO, M.P. (1995): El niño hospitalizado. Madrid: Pirámide.

ULLÁN, A.M. Y HERNÁNDEZ, M. (2005): Los niños en los hospitales. Salamanca: Témpora.

Complementària

Recomanacions