Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
C |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
Conèixer que hi ha educació més enllà del centre escolar |
A1 A2 A8
|
B3 B9
|
C3
|
Aprofondir en el concepte de cultura |
A1 A4 A6
|
B1 B4 B6 B7 B14
|
C3 C4
|
Conèixer la funció de les entitats culturals |
A7 A12 A14 A19 A26
|
B2 B10 B11 B16
|
C2
|
Identificar modalitats i tipologia d'entitats culturals i cíviques |
A2 A12 A18 A23
|
B1 B7 B14 B16
|
C3
|
Ser capaç de dissenyar models d'organització i gestió de les esmentades entitats |
A23 A24 A26
|
B2 B5 B10 B12 B16
|
C3
|
Relacionar-se amb les entitats de l'entorn per fer del patrimoni una opció educativa. |
A2 A14 A23 A27
|
B3 B4 B5 B7 B10 B16 B17
|
C2 C3
|
Organitzar "ciberespais" educatius no formals |
A3 A6 A12 A24
|
B10 B11 B16 B17
|
C2 C4
|
Tema |
Subtema |
1.- Ensenyament, Educació i cultura. |
El concepte de cultura.
Ciència i cultura
Cultura cosmopolita, cultura popular i cultura de masses.
Política cultural i educació al llarg de la vida. |
2.- Accés a la cultura |
El paper dels "curricula" escolars.
Democratització de l'educació
L'educació més enllà del centre escolar
Oci i cultura. |
3.- Funció de les entitats culturals |
Cultura, globalització i territori.
Cultura, integració i cohesió social.
Els agents socials i institucionals en el desenvolupament cultural.
La cultura com a espai de participació. |
4.-Modalitats i tipologia d'entitats. |
Entitats culturals.
Centres cívics.
Entitats de lleure i oci.
L'animació social i cultural. |
5.- Principis d'organització i gestió. |
Principis generals.
Qüestions específiques
Nous agents i espais culturals.
La gestió del patrimoni. |
6.-Direcció i gestió d'entitats cíviques i culturals |
Les institucions dèbilment organitzades
Entre el conflicte i el pacte
Nous preofessionals.
El rol del "voluntari". |
7.- Organitzar "ciberespais" educatius no formals |
L'educació en contextes globalitzats.
Els nous espais educatius virtuals.
Nous "timmings" educatius.
"Long life learning"
Els nous centres de poder compartit:"independent scholars". |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
10 |
5 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
15 |
30 |
Sessió Magistral |
|
20 |
8 |
28 |
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
0 |
10 |
10 |
Proves pràctiques |
|
0 |
7 |
7 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
A la vista del temari presentat, identificar relació dels temes amb altres assignatures ja cursades o en víes de desenvolupament. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Cada alumne o un petit grup, després d'una sessió de seminari, decidirán sobre quin camp volen treballar (lleure, desenvolupament comunitari, entitats cíviques, fundacions culturals, museus, etc.) i després d'una sessió de tutoria s'especialitzaran en un model d'entitat i prepararán una proposta de direcció i gestió. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Després de cada mòdul teòric es realitzará una pràctica presencial a l'aula, d'un aspecte lligat a la temàtica estudiada.
Els comentaris "ad hoc" es lliurarán al acabar la sessió. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari significant els conceptes bàsics sobre els que els alumnes han de desenvolupar els seus treballs. |
Seminaris |
Aquesta activitat comportará la presència de professionals especialitzats que donarán una visió més àctica i propera de l'exercici de la professió, en particular. |
|
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Seminaris |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Proves de Desenvolupament |
|
Descripció |
Un 10% del total de les hores dedicades a docència, en sessió de consulta i assesorament pels seus treballs, que sempre es faràn individualment.
L'atenció personalitzada s'ha d'iniciar a principis de curs, i durant el Q., s'anirá fent un seguiment de la proposta final, que pot ser aprofundida a partir de les sessions de seminari |
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
Identificació de conceptes bàsics a partir del temari: elaboració d'un llistat de 10 conceptes, degudament explicitat i documentat. |
5% |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Descripció de l'activitat pràctica desenvolupada en el centre triat per realitzar la seva proposta. |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'una qüestió presentada en una sessió "ad hoc" presencial, lligada al tema que es desenvolupa a la sessió magistral. |
30% |
Sessió Magistral |
Justificació conceptual a partir de la que ha desenvolupat la seva proposta d'intervenció en l'organització i gestió del centre estudiat. |
25% |
Proves de Desenvolupament |
Elaboració del nucli central de la proposta a partir de la observació i anàlisi del centre cultural ( o altre model pactat amb la professora) escollit d'acord amb el desenvolupament conceptual. |
20% |
Proves pràctiques |
Resolució d'una situació de crisi i conflicte en el marc de la tipologia del centre escollit: a proposta de la professora i una vegada finalitzati presentat el treball global. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
OFFE, C., Contradicciones en el Estado dels Bienestar, 1994, Alianza, Madrid
MARIN y TRESERRAS, Cultura de masses i posmodernitat, 1994, Ed.34, València
BERMUDEZ, Olga, Cultura y ambiente, 2003, Un.Colombia, Bogotá
LLIMONA, D., Ecociudadanía: participar para construir una sociedad sustentable, 2002, Diputación de Sevilla
CARIDE i NEIRA, Educación ambiental y desarrollo humano, 2001, Ariel,Barcelona
SARRAMONA, VAZQUEZ, COLOM, Educación no formal, 1998, Ariel, Barcelona
GERVILLA, coord., Globalización, inmigración y educación, 2002, XXI SITE, Granada
Varios autores, Història y diversidad de las culturas, 1984, UNESCO, París
Ajuntament de Barna, La ciudad educadora, 1990, Aj. BCN
LEFF, E. coord., La complejidad ambiental, 2000, Siglo XXI, México
LYOTARD, J.F., La condición postmoderna, 1994, Cátedra, Madrid
MAYOR ZARAGOZA, La educación para todos: entre lo posible y lo imposible, 1990, UNESCO, París
CASTELLS, M., La sociedad de la información, 1997, Alianza, Madrid
PASTOR, I., Los museos y la educación en la comunidad, 1992, CEAC, Barna
MORIN, E., Los siete saberes necesarios para la educación, 1999, UNESCO, París
NUÑEZ l ROMERO, Pensar la educación: Concepto y opciones fundamentales,, 2003, Pirámide, Madrid
GRAY,J., Postrimerías e inicios para un cambio de época, 1998, Sequitur, Toledo
LLIMONA, D., Propuestas de cambio para una sociedad comprometida, 2001, PPU, Barcelona
COLOM i BROWN, Turismo y educación, 1993, Rev. Esp. Ped. Madrid
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PSICOLOGIA SOCIAL I DE LES ORGANITZACIONS/11151104 | RETÒRICA DE LA IMATGE I EDUCACIÓ/11151201 | ELABORACIÓ DE MATERIALS DIDÀCTICS/11151208 | PROGRAMES I PROCESSOS EDUCATIUS PER A LA 3A EDAT/11151210 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ANTROPOLOGIA DE L'EDUCACIÓ/11151001 | ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CENTRES EDUCATIUS I/11151006 | ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CENTRES EDUCATIUS II/11151007 | DESADAPTACIÓ SOCIAL I INTEGRACIÓ DE PERSONES I MINORIES/11151215 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
EDUCACIÓ PERMANENT/11151101 | NOVES TECNOLOGÍES APLICADES A L'EDUCACIÓ/11151102 |
|
|