DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura FORMACIÓ I NOVES TECNOLOGIES Codi 11151217
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMENEZ GONZALEZ, JOSE MIGUEL
Adreça electrònica anamaria.perez@urv.cat
josemiguel.jimenez@urv.cat
Professors/es
PEREZ DIAZ, ANA MARIA
JIMENEZ GONZALEZ, JOSE MIGUEL
Web
Descripció general i informació rellevant 1. Apropar a l’alumne a l’àmplia realitat de la formació i les noves tecnologies des dels principis de pertinença, objectivitat, aplicabilitat, integralitat i flexibilitat. 2. Propiciar l’elaboració d’entorns de formació presencial-virtual i a distància, tant en l’àmbit formal com a no formal. 3. Propiciar la comprensió dels processos d’ensenyament-aprenentatge en entorns virtuals de formació. 4. Apropar a l’alumne a l’orientació educativa, la tutoria, el seguiment dels alumnes i l’organització de entorns de treball col•laboratiu des d’aquest entorns de formació virtual.

Objectius
1. Apropar a l’alumne a l’àmplia realitat de la formació i les noves tecnologies des dels principis de pertinença, objectivitat, aplicabilitat, integralitat i flexibilitat. 2. Propiciar l’elaboració d’entorns de formació presencial-virtual i a distància, tant en l’àmbit formal com a no formal. 3. Propiciar la comprensió dels processos d’ensenyament-aprenentatge en entorns virtuals de formació. 4. Apropar a l’alumne a l’orientació educativa, la tutoria, el seguiment dels alumnes i l’organització de entorns de treball col•laboratiu des d’aquest entorns de formació virtual.

Recomanacions



Metodologia docent
La metodologia de presentació dels continguts així com el desenvolupament de les pràctiques es realitzaran mitjançant l’ús de les Noves Tecnologies de la Informació i les Comunicacions aplicades a l’Educació utilitzant un sistema d’ensenyament semi-presencial, de tal forma que les classes presencials seran mínimes i l’alumne desenvoluparà els continguts i les pràctiques mitjançant la utilització de les esmentades eines telemàtiques.

Metodologia avaluació
I. ACTIVITATS 1.1. Treball monogràfic, teòric-pràctic, a escollir per l’alumne/a sobre alguna de les temàtiques tractades en l’assignatura. El treball es realitzarà en grups formats per un màxim de tres alumnes 1.2. Resolució d’un qüestionari: Sobre la base teòrica explicada i tenint com a referència les pràctiques realitzades a classe, de forma individual els alumnes hauran de resoldre, en el termini màxim de set dies, un qüestionari. 1.3. CRITERIS D’AVALUACIÓ L’avaluació es realitzarà sobre la base del desenvolupament de totes i cadascuna de les activitats del curs i d’acord amb la següent ponderació: Treball monogràfic teòric-pràctic (25%) i Resolució d’un qüestionari (30%). II. DESENVOLUPAMENT DELS CRÈDITS PRÀCTICS 2.1. CONTINGUTS S’han d’inscriure en els continguts generals de la matèria en la mesura que les “pràctiques” han de ser el seu complement. L’eix vertebrador ha de ser la realitat pràctica, tant la viscuda com la divulgada, així com els interessos dels alumnes. 2.2. ACTIVITATS 2.2.1. Lectura i anàlisi crític de quatre articles, a escollir per l’alumne/a , relacionats amb qualsevol de les temàtiques tractades en l’assignatura. 2.2.2. Pràctiques de classe: Per cada bloc de continguts es realitzaran, de forma individual, en grups de treball (màxim tres components) o a nivell de grup classe, diferents pràctiques relacionades amb la temàtica tractada. 2.3. CRITERIS D’AVALUACIÓ L’avaluació es realitzarà sobre la base del desenvolupament de totes i cadascuna de les activitats del curs i d’acord amb la següent ponderació: Desenvolupament de 4 comentaris crítics (10%) i Activitats pràctiques (35%).

Programa
Tema Subtema
I. ENTORNS DE FORMACIÓ PRESENCIAL-VIRTUAL I A DISTÀNCIA. APLICACIÓ A L’EDUCACIÓ FORMAL I NO FORMAL.
II. XARXES D’ARQUITECTURA DE COMUNICACIÓ REDES DE COMUNICACIÓN. ARQUITECTURA DE PROTOCOLOS
III. GESTIÓ D’ENTORNS VIRTUALS. EINES DE GESTIÓ EN LA XARXA. DISENY. PRODUCCIÓ. POSTPRODUCCIÓ. AVALUACIÓ. EQUIP. DIFICULTATS INTEGRACIÓ.
IV. EINES DE RECOLZAMENT A L’ORIENTACIÓ EDUCATIVA, LA TUTORIA I EL SEGUIMENT DELS ALUMNES. ORGANITZACIÓ D’ENTORNS DE TREBALL COL•LABORATIU.

Perfil de competències
I. COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES INSTRUMENTALS 1. Utilitzar i gestionar les eines de les noves tecnologies de la informació i de la comunicació pel disseny i desenvolupament d’entorns formatius presencials-virtuals i a distància. 2. Utilitzar i gestionar mètodes d’ensenyament amb l’ajuda d’eines multimèdia informatitzades. 3. Utilitzar i gestionar mètodes de tutoria i monitorització en situació de formació mitjançant entorns formatius presencials-virtuals i a distància. II. COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES PERSONALS 1. Capacitat de feed-back 2. Potenciar processos de grup i treball en equip. 3. Capacitat de negociació. 4. Capacitat de relació interpersonal. III. COMPETÈNCIES TRANSVERSALS 1. Treballar de forma col•laborativa. 2. Resoldre problemes de forma efectiva. 3. Treballar de forma autònoma i amb iniciativa. 4. Aprendre a aprendre. 5. Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.

Fonts d'informació
Bàsica

1.

BARBERÀ, E. (COORD.) (2001):

La incógnita de la educación a distancia. Universidad de Bacelona. Horsori-Cuadernos de Educación. Barcelona.

2. BATES, A.W. (2001): Cómo gestionar el cambio tecnológico. Estrategias para los responsables de centros universitarios. Gedisa. Barcelona.

3. CABERO, J. Y GISBERT, M. (Direct.) (2002): Materiales formativos multimedia en la red. Guía práctica para su diseño. Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías. Sevilla.

4. GARCÍA AREITIO, L. (2001): La educación a distancia. De la teoría a la práctica. Ariel. Barcelona.

5. MARCELO, C., PUENTE, D., BALLETEROS, M.A. Y PALAZÓN, A. (2002): E-learning Teleformación: Diseño, desarrollo y evaluación de la formación a través de internet. Gestión 2000. Barcelona.

6. MORENO, F. Y BAILLY-BAILLIÈRE, M. (2002): Diseño instructivo de la formación on-line. Aproximación metodológica a la elaboración de contenidos. Ariel Educación. Barcelona.

7. NIELSEN, J. (2000): Usabilidad. Diseño de sitios web. Prentice Hall. Madrid.

8. ORIHUELA, J.L. Y SANTOS, M.L. (1999): Diseño de comunicación digital. Digitalia. Pamplona.

9. PADULA, J. (2003): Una introducción a la educación a distancia. Fondo de Cultura Económica. Buenos Aires.

10.TEATRE, R., DAVIES, D. Y SANDERLANDS, E. (2002): Organizaciones que aprenden y formación virtual. Gedisa. Barcelona.

Complementària