DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura RECURSOS TECNOLÒGICS PER A LA FORMACIÓ Codi 11151219
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
HOLGADO GARCIA, JOSE BENITO
Adreça electrònica josep.holgado@urv.cat
Professors/es
HOLGADO GARCIA, JOSE BENITO
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura, de caràcter eminentment pràctic, tal i com es pot observar en la configuració dels seus crèdits, pretén aprofundir en la integració de la tecnologia en el processos d’ensenyança -aprenentatge i en l’ús de diferents recursos multimèdia aplicats a la formació.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1.- Conèixer els principis bàsics, els fonaments teòrics i les potencialitats dels recursos tecnològics i la seva incidència i aplicació als diferents nivells educatius i àrees curriculars. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B2
B3
B9
B11
C2
2.- Conèixer les característiques i potencialitats de les diferents tecnologies per tal de poder fer-ne la selecció. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
B1
B3
B12
B16
C2
C3
3.- Avaluar les característiques tècniques i les potencialitats didàctiques a l'hora d'adquirir i emprar un mitjà determinat. A18
A20
A25
B3
B12
C2
C3
4.- Dissenyar i desenvolupar l'estratègia didàctica i la selecció i organització de la informació que ha d'ésser enregistrada per cadascun dels mitjans i recursos tecnològics. A15
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A24
A25
A26
B3
B5
B11
B12
C2
C3
C5
5.- Desenvolupar una actitud crítica i innovadora davant les noves tecnologies que serveixi per enriquir l'experiència i la pràctica educativa. A19
A24
A25
B3
B6
B9
B12
C2
C3

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS
1.- El recursos tecnològics. Organització dels recursos tecnològics. Elements materials.
2.- Elaboració de material educatiu multimèdia. Pautes per a l’elaboració del material. La guia didàctica. El guió multimèdia.
3.- La imatge. Tractament de la imatge. Elaboració de presentacions.
4.- El so. Tractament del so.
5.- El vídeo. Propietats. Modalitats d’ús del video. Funcions del video en educació.
6.- La informàtica i la seva aplicació al procés educatiu. Usos educatius de la informàtica. Integració curricular de la informàtica. Selecció i avaluació de software per a us educatiu.
7.- Internet como a recurs tecnològic. Aspectes tècnics. Aspectes funcionals. Aspectes psicològics i pedagògics
CONTINGUTS PRÀCTICS

1.- Tractament de la imatge. Paint Shop Pro. Adobe Photoshop.
2.- Elaboració de presentacions. Power Point.
3.- El so digital i el video streaming.
4.- La camara de vídeo i l’edició digital d’imatges.
5.- Eines telemàtiques: Navegadors, FTP, Correu-electrònic, Xats, ...
6.- Disseny, elaboració i utilització de material hipermedia. DreamWeaver.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
12 12 24
Presentacions / exposicions
3 3 6
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
28 28 56
Treballs
0 16 16
Debats
1 1 2
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exploració inicial amb l'objectiu de constatar el nivell de coneixement dels/de les alumnes sobre la informàtica aplicada a l'educació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura amb el suport de diferents recursos multimèdia.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un d'un treball amb el suport del programa de presentació multimedia Power Point.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, de manera pràctica, la teoria en un context determinat, utilitzant diferents programes informàtics aplicats a l'educació.
Treballs Treballs individuals i en grup que han de realitzar els alumnes sobre l'aplicació dels continguts de la matèria.
Debats Defensa de diferents postures sobre diferents temes referents a la informàtica aplicada a l'educació.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
S'utilitzarà per resoldre dubtes a l’alumnat en relació a l'assignatura i per concretar els treballs individulas i en grup.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions 10 %
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques 40 %
Treballs 10 %
Debats 10 %
Proves objectives de tipus test 30 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • AAVV (2001). eEspaña 2001. Informe anual sobre el desarrollo de la Sociedad de la Información en España, Madrid: Fundación Retevisión.
  • ADELL, J. (1998): Redes y Educació. En DE PABLOS, J; JIMÉNEZ, J. (Coord.)(1998): Nuevas Tecnologías. Comunicación Audiovisual y Educación. Cedecs Psicopedagogía. Barcelona P177-212.
  • ADELL, J. i GISBERT, M. (1997): Educació a internet: L'Aula Virtual. Temps d'Educació. Universitat de Barcelona. Nº 18. pp. 263-277. 
  • Alonso, C.M. y Gallego, D.J. (1997). La informática desde la perspectiva de los educadores (I y II), Madrid: Comunicación Gráfica.
  • Alonso, C.M. y Gallego, D.J. (1999). Informática Educativa, Madrid: Catalina Alonso.
  • Barrio Valencia, J.L. y Domínguez Chillón, G. (1996). Estudio de caso: la escritura y el ordenador en un aula de educación infantil, Madrid: La Muralla.
  • BARTOLOMÉ, A. (1999): Nuevas Tecnologías en el aula. Graó-ICE. Barcelona.
  • Bartolome, A.R. (1999). Nuevas tecnologías en el aula. Guía de supervivencia, Barcelona: GRAÓ-ICE Universidad de Barcelona.
  • Blázquez Entonado, F. et al. (1994). En memoria de José Manuel López-Arenas. Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación para la Educación, Sevilla: Alfar.
  • Burbules, N. y Callister, T. (2001). Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información, Barcelona: Granica.
  • Cabero Almenara, J. et al. (1999a). Nuevas Tecnologías en la formación flexible y a distancia, Sevilla: Kronos.
  • Cabero Almenara, J. et al. (1999b). Prácticas fundamentales de Tecnología Educativa, Barcelona: Oikos-Tau.
  • Cabero Almenara, J. et al. (2000). Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación, Madrid: Síntesis.
  • CABERO, J (Coord. i altres). (2000): Las nuevas tecnologias para la mejora educativa. Kronos. Sevilla.
  • CABERO, J. et al. (1996): Medios de comunicación, recursos y materiales para la mejora educativa II..Ed. Ayuntamiento de Sevilla-Secretariado de Recursos Audiovisuales U. de Sevilla.
  • Cabero, J. et al. (1999). Tecnología Educativa, Madrid: Síntesis.
  • Castells, M. (1996). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. La Sociedad Red (vol. 1), Madrid: Alianza Editorial.
  • Cebrián de la Serna, M. et al. (1998). El ordenador en el aula. Proyecto Grimm, Málaga: Universidad de Málaga.
  • Cebrián de la Serna, M. et al. (2000). Internet en el aula. Proyectando el futuro, Málaga: Universidad de Málaga.
  • Cebrián, J.L. (1998). La red. Cómo cambiarán nuestras vidas los nuevos medios de comunicación, Barcelona: Círculo de Lectores.
  • CEBRIAN, M. et. al. (1997): El ordenador en el aula. ICE/ Universidad de Málaga.
  • Cebrián, M. y Ríos, J.M. (2000). Nuevas Tecnologías aplicadas a las Didácticas Especiales, Madrid: Pirámide.
  • Crook, C. (1998). Ordenadores y aprendizaje colaborativo, Madrid: Morata - Ministerio de Educación y Cultura.
  • CROOK, Ch. (1998): Ordenadores y aprendizaje colaborativo. MEC/Morata. Madrid.
  • Davis, J. y Merritt, S. (1999). Diseño de páginas web, Madrid: Anaya Multimedia.
  • De Pablos Pons, J. (1996). Tecnología y Educación, Barcelona: Cedecs.
  • De Pablos Pons, J. y Gortari Drets, C. (1992). Las nuevas tecnologías de la información en la educación, Sevilla: Alfar.
  • DE PABLOS, J. y JIMENEZ, J. (Coords.) (1998): Nuevas Tecnologías. Comunicación Audiovisual y Educación. Cedecs Psicopedagogia. Barcelona 
  • Delacôte, G. (1997). Enseñar y aprender con nuevos métodos. La revolución cultural de la era electrónica, Barcelona: Gedisa.
  • Díaz, P. et al. (1996). De la multimedia a la hipermedia, Madrid: Ra-ma.
  • Echeverría, J. (1994). Telépolis, Barcelona: Destino.
  • Echeverría, J. (1995). Cosmopolitas domésticos, Barcelona: Anagrama.
  • Echeverría, J. (1999). Los Señores del aire: Telépolis y el Tercer Entorno, Barcelona: Destino.
  • Echeverría, J. (2000). Un mundo virtual, Barcelona: Plaza & Janés.
  • FERRÉS,J. I MARQUÈS, P. (1996): Comunicación educativa i nuevas tecnologías. Praxis. Barcelona.
  • Gallego, D.J. et al. (1996). Integración curricular de los recursos tecnológicos, Barcelona: Oikos-Tau.
  • Gallego, D.J. y Alonso, C.M. (1997). Multimedia, Madrid: UNED.
  • García Areito, L. (2001). La educación a distancia. De la teoría a la práctica, Barcelona: Ariel.
  • Gismera Neuberger, S. (1995). Ordenadores y niños. Guía para la prevención de riesgos en la salud, Madrid: Pirámide.
  • Gómez Galán, J. y Sáenz del Castillo, A.A. (2000). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación, Badajoz: ICE/UNEX - Universitas.
  • Gros Salvat, B. (1997). Diseños y programas educativos. Pautas pedagógicas para la elaboración de software, Barcelona: Ariel.
  • Gros Salvat, B. (2000). El ordenador invisible. Hacia la apropiación del ordenador en la enseñanza, Barcelona: Gedisa.
  • Gros, B. et al. (1998). Jugando con videojuegos: educación y entretenimiento, Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Gubern, R. (2000). El eros electrónico, Madrid: Taurus.
  • Harasim, L. et al. (2000). Redes de aprendizaje. Guía para la enseñanza y el aprendizaje en red, Barcelona: Gedisa.
  • Landow, G.P. (1997). Teoría del hipertexto, Barcelona: Paidós.
  • León, J.A. y Vizcarro, C. (1998). Nuevas Tecnologías para el aprendizaje, Madrid: Pirámide.
  • Levis, D. (1997). Los videojuegos, un fenómeno de masas, Barcelona: Paidós.
  • Maldonado, T. (1998). Crítica de la razón informática, Barcelona: Paidós.
  • Marabotto, M.I. y Grau, J.E. (1995). Multimedios y educación, Buenos Aires: Fundec.
  • Marina, J.A. et al. (1999). Educación e Internet, Madrid: Santillana.
  • Martí, E. (1997). Aprender con ordenadores en la escuela, Barcelona: ICE Universitat de Barcelona - Ed. Horsori.
  • McClintock, R.O. et al. (1993). Comunicación, tecnología y diseños de instrucción: la construcción del conocimiento escolar y el uso de los ordenadores, Madrid: CIDE- Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Millán, J.A. (1998). De redes y saberes. Cultura y educación en las nuevas tecnologías, Madrid: Santillana/Aula XXI.
  • Orihuela, J.L.y.S., María Luisa (1999). Introducción al diseño digital, Madrid: Anaya Multimedia.
  • Ortega Carrillo, J.A. (1999). Comunicación visual y Tecnología Educativa, Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • Picard, R.W. (1998). Los ordenadores emocionales, Barcelona: Ariel.
  • Poole, B.J. (1999). Tecnología Educativa. Educar para la sociocultura de la comunicación y del conocimiento, Madrid: McGrawHill.
  • Repáraz, C. y Sobrino, Á.y.M., José Ignacio (2000). Integración curricular de las nuevas tecnologías, Barcelona: Ariel.
  • Repáraz, C. y Tourón, J. (1992). El aprendizaje mediante ordenador en el aula, Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra (EUNSA).
  • Ríos Ariza, J.M. y Cebrián de la Serna, M. (2000). Nuevas Tecnologías de la información y de la comunicación aplicadas a la educación, Archidona (Málaga): Ediciones Aljibe.
  • Rodriguez Diéguez, J.L. y Sáenz Barrio, O. (1995). Tecnología Educativa. Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación, Alcoy: Marfil.
  • Sancho, J.M. et al. (1994). Para una tecnología educativa, Barcelona: Horsori.
  • Squires, D. y McDougall, A. (1997). Cómo elegir y utilizar software educativo, Madrid: Morata - Fundación Paideia.
  • Tiffin, J. y Rajasingham, L. (1997). En busca de la clase virtual. La educación en la sociedad de la información, Barcelona: Paidós.
  • Valverde Berrocoso, J. (2001). Manual práctico de Internet para profesores, Albacete: Moralea.
  • Valverde Berrocoso, J. (2001). Manual práctico de Internet para profesores, Albacete: Moralea.
Complementària

Recomanacions