DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura FORMACIÓ I ACTUALITZACIÓ EN LA FUNCIÓ PEDAGÒGICA Codi 11152018
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
BARRIOS AROS, ROSARIO
Adreça electrònica charo.barrios@urv.cat
Professors/es
BARRIOS AROS, ROSARIO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Emmarcar teòricament i pràcticament el camp de la formació i actualització de la funció pedagògica. A4
A12
2. Dissenyar, desenvolupar i avaluar estratègies d’actuació en diferents àmbits d’intervenció professional. A4
A17
B1
B2
B9
B11
3. Construir una base de coneixements, actituds i habilitats crítiques que siguin útils al futur pedagog en el desenvolupament de la seva activitat professional A12
A19
A27
B7
4. Analitzar el context com a instrument de reflexió, formació i desenvolupament professional B1
B2
B3
B4
B5
B7
B10
B12
5. Conèixer les modalitats i estratègies de formació i desenvolupament professional en l'àmbit educatiu A10
A17
A19
6. Conèixer models i estratègies per a gestionar la qualitat educativa A17
A19
A27
B1
B2
B3
B5
B7
B11
B12

Continguts
Tema Subtema
1. El context com a àmbit de la funció pedagògica 1.1. Institucions que eduquen en i per al canvi
1.2. Les institucions educatives com a organitzacions
1.3. Processos de millora i fonts de resistència al canvi

2. Gestió de la qualitat educativa 2.1. Conceptualització
2.2. Models per a gestionar la qualitat educativa
2.3. Estratègies per a gestionar la qualitat educativa

3. Formació i desenvolupament professional 3.1. Formació permanent: principis, paradigmes i modalitats
3.2. Desenvolupament professional: processos i alternatives
3.3. La reflexió i l'assessorament com a instrument de millora
3.4. Pla de formació permanent del professorat de Catalunya


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
20 30 50
Presentacions / exposicions
6 6 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 0 14
Resolució de problemes, exercicis
0 68 68
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries 1. Anàlisi de expectatives i coneixements anteriors
2. Presentació i negociació del programa
Sessió Magistral Es desenvolupen els temes teòricament, a partir de transparències, les quals els alumnes disposen amb antelació.
Presentacions / exposicions Cap a finals de curs els alumnes han d'exposar per grups el supòsit pràctic que han desenvolupat i del qual seran avaluats per la professora i per la resta de companys.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària A mesura que es van desenvolupant els temes teòricament s'introdueixen activitats en les que els alumnes (a vegades individualment i, a vegades, en petits gurps) han de reflexionar sobre el que s'ha explicat o bé han de construir conceptes. Posteriorment hi ha una posada en comú
Resolució de problemes, exercicis Es tracta del desenvolupament d'un supòsit pràctic en el que es planteja una possible actuació professional a la que han de donar resposta, diagnosticant i dissenyant tot el procés de l'actuació educativa.
Posteriorment serà exposat.
Els alumnes tenen un paper molt important en l'avaluació d'aquest treball

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis
Descripció
Es necessari fer unes tutories amb els grups de treball per anar desenvolupant el supòsit pràctic i la posterior presentació.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Els alumnes avaluen el supòsit pràctic que han desenvolupat a partir de l'exposició seguint els criteris que s'han consensuat amb antelació en el grup-classe. 20%
Resolució de problemes, exercicis Desenvolupament i exposició del supòsit pràctic s'avaluarà per part de la professora a partir d'aquests CRITERIS D’AVALUACIÓ:

a) La transferència dels continguts treballats a classe a una situació simulada.
b) L’estructuració del desenvolupament plantejat
c) Plantejament sistèmic de la proposta
d) La viabilitat, coherència i adequació de la proposta
e) Adequació a les normes de presentació de treballs
f) Presentació en temps acordats.
40%
Proves de Desenvolupament Es negocia amb els alumnes el tipus de prova que prefereixen 30%
Altres

Autoavaluació: L'alumne fa un informe pautat del propi procés formatiu que ha seguit

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,

BARRIOS, Ch. (1998). La formación permanente y el grupo de trabajo en el desarrollo profesional del docente de secundaria. Oikos-Tau. Barcelona.

DEAN, J. (1997). Supervisión y asesoramiento. La Muralla. Madrid.

DRUCKER, R (1996). La gestión de un tiempo de grandes cambios. Edhasa. Gestión 2000. Barcelona.

FERRERES, V. y IMBERNON, F. (Eds.-1999). Formación y actualización de la función pedagógica. Madrid. Síntesis.

GENTO, S. (1996). Instituciones educativas para la calidad total. La Muralla. Madrid.

MARCELO, C. y LOPEZ, J. (Coord.-1997). Asesoramiento curricular y organizativo en educación. Ariel. Barcelona

PEREZ, R.; LOPEZ, F., PERALTA, M.D. y MUNICIO, P. (2000). Hacia una educación de calidad. Gestión, instrumentos y evaluación. Narcea. Madrid.

PEREZ-FERNANDEZ DE VELASCO, J.A. (1999). Gestión de la calidad orientada a los procesos. ESIC editorial. Madrid.

SÁNCHEZ MOTOS, E.M. (2001). Calidad Total. Organizaciones de calidad. Organizaciones de éxito. Ed. Libertarias. Madrid.

SCHARGEL, F.P. (1997). Cómo transformar la educación a través de la gestión de la calidad total. Guía práctica. Díaz de Santos. Madrid.

SCHÖN, (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actuan. Barcelona: Paidós/MEC.

WHITAKER, P. (1998). Cómo gestionar el cambio en contextos educativos. Narcea. Madrid.

 

Complementària

Recomanacions