DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura POLÍTICA I LEGISLACIÓ EDUCATIVA Codi 11152020
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TORRES SABATE, MARIA CONCEPCIO
Adreça electrònica mariaconcepcio.torres@urv.cat
Professors/es
TORRES SABATE, MARIA CONCEPCIO
Web
Descripció general i informació rellevant 1. Anàlisi de l'educació des de la perspectiva política. 2. Interpretació de l'evolució de la política educativa contemporànea a l'Estat espanyol d'acord amb les diferents corrents ideològiques. 3. Comprensió de l'actual política educativa a Espanya i Catalunya. 4. Coneixement dels textos legals bàsics que determinen l'administració educativa catalana i espanyola. 5. Valorar la importància de la integració en una política comú europea d'educació. 6. Comprensió dels diferents agents que conformen les polítiques educatives.

Objectius
1. Anàlisi de l'educació des de la perspectiva política. 2. Interpretació de l'evolució de la política educativa contemporànea a l'Estat espanyol d'acord amb les diferents corrents ideològiques. 3. Comprensió de l'actual política educativa a Espanya i Catalunya. 4. Coneixement dels textos legals bàsics que determinen l'administració educativa catalana i espanyola. 5. Valorar la importància de la integració en una política comú europea d'educació. 6. Comprensió dels diferents agents que conformen les polítiques educatives.

Recomanacions



Metodologia docent
-Anàlisi i valoració de textos, teories i disposicions legals de política educativa. -Interpretació del sistema educatiu espanyol des de la situació i perspectivas de la política espanyola actual.

Metodologia avaluació
Avaluació continuada i final de cada una de les activitats. Activitats: prova escrita sobre els aspectes conceptuals del programa. Resum d’ un llibre i un article de revista de la temàtica de la assignatura . Elaboració d'un dossier de pràctiques . Treball de recerca d’un tema de política educativa(equip). Activitats a l’aula (equip).

Programa
Tema Subtema
1. Política i educació. Precisió conceptual. Anàlisi epistemològic de la Política de l'Educació. Fonaments de la política educativa.
L’estructura del sistema educatiu denotativa d’una teoria i d’una pràctica política.
2. El marc jurídic del sistema educatiu.
3. Els grans agents educatius: Família, Escola , Estat i Societat des de la perspectiva de la política educativa.
4. La política educativa integrada en la política general de l’Estat.
Planificació educativa i prospectiva. Les reformes de l'educació. El finançament de l’educació.
Economia de l’educació.
5. Política educativa a l'Espanya contemporànea
6. L'actual sistema educatiu espanyol.
7. Política i Administració educativa a Catalunya.
8. Internacionalització de la política i l’educació. Política educativa comunitària. Organitzacions internacionals d'educació.

Perfil de competències

Fonts d'informació
Bàsica

-        BARCENA,F. Y otros (1999):La escuela de la ciudadanía. Educación, ética y política. Desclée de  Brouwer,S.A. Bilbao

-        CAMPS,V; GINER,S.(1998): Manual de Civismo. Ariel.Barcelona

-        COLOM, A. J Y DOMÍNGUEZ, E (1996): Introducción a la política de la educación. Ariel. Barcelona.

-        CORTINA,A. (1997): Ciudadanos del mundo. Alianza. Madrid.

-        FULLAT, O. (1994): Política de la Educación. CEAC. Madrid.

-        NOGUERA ARROM, J. (2005): Las competencias básicas. Edit. Fundación Santillana, pgs. 111-119

-        NOGUERA ARROM, J. (2004): La política lingüística a la Catalunya democràtica: fonaments socials, polítics i pedagògics. Revista Universitas Tarraconenses. Desembre 2004. Tarragona. Pgs. 69-82

-        NOGUERA ARROM, J. Et. Alt. (2001) : Teacher Training in citizenship Values. Edit. Papers of the 25th ATEE Annual Conference. Barcelona 2000.

-        ORTEGA RUIZ, P, SAEZ CARRERA, J, (1993): Educación y democracia. Cajamurcia. Murcia.

-        "Política y Educación" (1995): V Congreso Interuniversitario de Teoria de la Educación. Signo. Barcelona.

-        PADRÓ, I, GARCIA, F. (1997): Política educativa, polítiques educatives. UOC. Barcelona.

-        PANIKKAR,,R. (1999): L'esperit de la política. Homo politicus. Editoral 62. Barcelona.

-        PEREZ SERRANO, G. (1997): Como educar para la democracia. Popular. Madrid.

-        POPKEWITZ, T.S. (1994): Modelos de poder y regulación social en Pedagogía. Pomares. Barcelona.

-        PUELLES, BENÍTEZ, M. (1987): Política y administración educativas. UNED. Madrid.

-        TERESCO,J.C. (1999): Educación y exclusión social. El fenómeno de la segregación en la sociedad de la Información. Por una ciudad  comprometida en la educación. Volumen II. Instituto Municipal de Barcelona. Barcelona

-        TERESCO, J.C. (1995): El nuevo vacío educativo.  Alanda Anaya. Madrid

-        TRILLA,J. (2000): Ciutats que eduquen i que s’eduquen.  Diputació de Barcelona. Barcelona

Complementària