DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura PSICOLOGIA DE LA MEMÒRIA Codi 11161007
Ensenyament
Psicologia (2002)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
FERRE ROMEU, MARIA DEL PILAR
Adreça electrònica mariadelpilar.ferre@urv.cat
Professors/es
FERRE ROMEU, MARIA DEL PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant Que els alumnes coneguin quina ha estat l'evolució de l'estudi científic de la memòria, des de finals del segle XIX fins l'actualitat. Que coneguin els coneixements més rellevants sobre la memòria humana que s'han acumulat des del segle passat, tant pel que fa al seu funcionament com a la seva funció. Que coneguin els principals marcs teòrics des dels que s'ha estudiat la memòria. Que es familiaritzin amb els diferents procediments que s'han desenvolupat per estudiar la memòria humana. Que s'exercitin en l'ús d'aquests procediments. Que els alumnes desenvolupin una actitut crítica respecte les dades i les propostes teòriques pròpies de la Psicologia de la Memòria.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències

Continguts
Tema Subtema
-Tema 1- Concepte de memòria, marcs teòrics i metodologia d'estudi de la memòria: Concepte de memòria. Antecedents de l'estudi científic de la memòria. Marcs teòrics. La psicologia cognitiva de la memòria. Com s'estudia experimentalment la memòria.
-Tema 2- Memòria de curta durada: La distinció entre memòria a curt i llarg termini. Postures teòriques.
-Tema 3- Memòria operativa o de treball: Els components de la memòria de treball. Relació de la memòria de treball amb l'atenció, la planificació, el llenguatge i el raonament.
-Tema 4- Memòria de llarga durada: l'adquisició de la informació: El paper de la pràctica en l'adquisició. El paper del tipus d'informació en l'adquisició. El paper de la conciència i l'atenció.
-Tema 5- Memòria de llarga durada: la recuperació de la informació: Importància dels processos de recuperació. El paper de la conciència i l'atenció en la recuperació. Metamemòria.
-Tema 6- Sistemes, processos i classificacions en la memòria de llarga durada: Memòria declarativa i no declarativa. Memòria episòdica i semàntica. Controvèrsia entre sistemes i processos de memòria.
-Tema 7- Memòria quotidiana: Memòria autobiogràfica. Memòria i emoció. Memòria de testimonis. Memòria per les accions.
-Tema 8- Fallos de memòria: l'oblit: Tipus de fallos de memòria. Oblit degut al pas del temps i a la interferència.
-Tema 9- Fallos de la memòria: les distorsions: Suggestió. Atribucions errònies dels continguts mentals. Records falsos.
-Tema 10- Alteracions de la memòria: Alteracions de la memòria a la vellesa. Amnèsies. Demències. Alteracions de la memòria resultants del dany al còrtex prefrontal.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

-Anderson, J.R. (2001). Aprendizaje y memoria: un enfoque integral. México: McGraw-Hill.

-Baddeley, A.D. (1999). Memoria humana. Teoría y práctica. Madrid: McGraw-Hill.

-Cabaco, A.S. y Beato, M.S. (2001). Psicología de la memoria. Ámbitos aplicados.

-Ruiz, M. (2003). Las caras de la memoria. Madrid: Pearson Prentice Hall.

-Ruiz-Vargas, J.M. (2002). Memoria y olvido: perspectivas evolucionista, cognitiva y neurocognitiva. Madrid: Trotta.

-Schacter, D.L. (1999). En busca de la memoria. Barcelona: Sinequanon.

-Tulving, E. y Craik, F.I.M. (2000). The Oxford Handbook of Memory. Nueva York: Oxford University Press.

Complementària

-Bartlett, F.C. (1995). Recordar: estudio de psicología experimental y social. Madrid: Alianza Editorial.

-Draaisma, D. (1998). Las metáforas de la memoria: una historia de la mente.  Madrid: Alianza Editorial.


-Froufe, M. (1996). El inconsciente cognitivo. Madrid: Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.


-Higbee, K.L. (1991). Su memoria: cómo dominarla para recordar todo. Barcelona: Paidós.

-Menor, J., Peraíta, H. y Elosúa, R. (2001). Trastornos de la memoria en la enfermedad de Alzheimer. Madrid: Trotta.

-Schacter, D.L. (2003). Los siete pecados capitales de la memoria. Barcelona: Ariel.

-Sebastián (1983). Lecturas de Psicología de la Memoria (pp. 23-56, 131-162, 181-195). Madrid: Alianza Editorial.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA DE LA PSICOLOGIA/11161002