DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura TÈCNIQUES COGNITIU-CONDUCTUALS Codi 11162257
Ensenyament
Psicologia (2002)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Psicologia
Coordinador/a
MIRO MARTINEZ, JORDI
Adreça electrònica jordi.miro@urv.cat
ruben.nieto@urv.cat
judith.baos@urv.cat
Professors/es
MIRO MARTINEZ, JORDI
NIETO LUNA, RUBEN
BAOS MATOS, JUDITH
Web
Descripció general i informació rellevant 1. Presentar els fonaments, les característiques i la situació actual de la Modificació de Conducta. 2. Descriure les bases de les tècniques, i facilitar-ne l'ús i aplicació correctes en l'àrea de la Psicologia clínica i de la salut.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències

Continguts
Tema Subtema
PRIMERA UNITAT: FONAMENTS TEÒRICS I METODOLÒGICS Tema 1. Introducció: Antecedents i desenvolupament històric de la Modificació de Conducta

Tema 2. Fonaments teòrics i empírics de la Modificació de Conducta. Principals orientacions en l'actualitat

Tema 3. La Modificació de Conducta actual: característiques i àrees d'aplicació. La Medicina Conductual
SEGONA UNITAT: AVALUACIÓ CONDUCTUAL Tema 4. El procés d'intervenció en Modificació de Conducta

Tema 5. Fonaments de l'avaluació conductual

Tema 6. Mètodes per a la recollida d'informació en Modificación de Conducta: entrevista, observació i autoobservació
TERCERA UNITAT: TÈCNIQUES DE MODIFICACIÓ DE CONDUCTA Tema 7. Tècniques operants per a l'adquisició de conductes

Tema 8. Tècniques operants per a la reducció o eliminació de conductes

Tema 9. Tècniques basades en l'aprenentatge vicari: el modelat

Tema 10. Sistemes d'organització de contingències: economia de fitxes i contractes conductuals

Tema 11. Tècniques de control de l'activació: relaxació i respiració

Tema 12. La desensibilització sistemàtica

Tema 13. Tècniques d'exposició

Tema 14. Biofeedback

Tema 15. Tècniques d'autocontrol.

Tema 16. Tècniques de condicionament encobert.

Tema 17. Resolució de problemes

Tema 18. Control del diàleg intern i autoinstruccions

Tema 19. Tècniques de reestructuració cognitiva i teràpia racional

Tema 20. La tècnica de la inoculació contra l'estrès

Tema 21. Entrenament en habilitats socials

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Labrador, F.J., Cruzado, J.A. i Muñoz, M. (Eds.) (1995). Manual de técnicas de modificación y terapia de conducta (2a edició). Madrid: Pirámide.

Martin, G. i Pear, J. (1999). Modificación de conducta. Qué es y cómo aplicarla. Madrid: Prentice Hall (original de 1996).

Olivares, J. i Méndez, F.X. (1999). Técnicas de modificación de conducta. Madrid: Biblioteca Nueva.

Vallejo, M.A. (Ed) (1998). Manual de terapia de conducta. Madrid: Dykinson.

Complementària

Recomanacions