DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura HISTÒRIA DE LA MÚSICA I Codi 12072017
Ensenyament
Història de l´Art (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Alemany
Altres
Castellà
Català
Francés
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Adreça electrònica mariarosa.tamarit@urv.cat
Professors/es
TAMARIT SUMALLA, MARIA ROSA
Web
Descripció general i informació rellevant Un "leit-motiv" no musical ens ajudarà a caminar per la història de la música des dels inicis fins al Classicisme . Aquest parteix de les visions de la mort a través de la història de la música i farà especial incidència en els corrents aretístics del renaixement i el Barroc.

Objectius
Un "leit-motiv" no musical ens ajudarà a caminar per la història de la música des dels inicis fins al Classicisme . Aquest parteix de les visions de la mort a través de la història de la música i farà especial incidència en els corrents aretístics del renaixement i el Barroc.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA DE LA MÚSICA II/12072018

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ART I SOCIETAT/12073211

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART MEDIEVAL I/12071003
ART MEDIEVAL II/12071004
ART DEL RENAIXEMENT/12071005
ART BARROC/12071006
HISTÒRIA MEDIEVAL UNIVERSAL I/12071103
MITOLOGIA CLÀSSICA/12071108

Metodologia docent
Activitats introductòries Es plantejarà i s'explicarà la idea d'un eix conductor no musical, un "Leitmotiv",que ens servirà per avançar i relacionar les diferents èpoques i corrents artístic on hi haurem de saber inserir la música. Sessió Magistral Les classes es basaran sobretot en l’audició comentada, i es tindrà cura en equilibrar i contrastar música en viu amb música enregistrada. Hi haurà un especial interès per crear sempre l’atmosfera que converteixi el curs d’història de la música en un espai on hi tingui cabuda l’experiència de vibració artística. En aquest sentit, s’acompanyaran sovint els exemples musicals d’elements extra-musicals ( imatges, presentacions, textos literaris) per facilitar-ne la comunicació. Fòrums de discussió Servint-nos de les possibilitats que ens oferereix el " Moodle", obrirem forums de discussió relacionats amb les pràctiques externes Esdeveniments científics i/o divulgatius Hi haurà sessions obertes a tothom en format conferència-concert sobre temes concrets relacionats amb obres musicals que s'interpretarn en viu. Pràctiques externes (de camp/sortides) Les pràctiques consistiran en assistir de forma col.lectiva a diferents esdeveniments musicals que tinguin lloc fora de la Universitat

Metodologia avaluació
L'avaluació de l'assignatura es basa en els paràmetres: 1.Prova escrita sumativa (40%) 2.Comentari als llibres treballats durant el curs (20%) 3.Participació en les pràctiques i els forums oberts (25%) 4. Assistència activa (15%)

Programa
Tema Subtema
Del cant gregorià a Machaut i Landini.
a. El cant gregorià: història, fonts , escoles i modes. El Trop i la Seqüència.
b. L’època de Nôtre Dame: Organum , discantus i conductus.
c. La cançó profana : “Trouvadours”, “Trouvères”, “Minnesinger” i “Meistersinger”.
d. De l’Ars Antiqua a l’Ars Nova.
e. El Trecento.
f. El Llibre Vermell de Montserrat.
El Renaixement.
a. L’impossible retorn a l’antiguitat: música versus arts plàstiques i literatura.
b. Esquema panoràmic del 1400 al 1600: centres de creació i compositors
més importants.
c. Música vocal franco-flamenca.
d. La península ibèrica: polifonia vocal i música per a orgue i llaüt.
e. Anglaterra i Alemanya.
f. El Madrigal i el motet: breu estudi de formes i gèneres.
g. L’escola romana i l’escola veneciana.

El Barroc.
a. L’època del clar-obscur sonor: l’aparent contrast entre el virtuosisme lluminós i l’expressió dels estats
de l’ànima.
b. Esquema panoràmic del 1600 al 1750: compositors, fases del corrent artístic i esdeveniments històrics rellevants.
c. Generadors formals: el baix continu i el recitatiu. Breu estudi de formes .
d. El naixement i desenvolupament dels grans gèneres dramàtics: òpera i oratori.
e. La música instrumental.
f. De Monteverdi a Bach: els grans compositors a partir de les obres més importants del període.

VISIONS DE LA MORT DINS LA HISTÒRIA DE LA MÚSICA


a.Música ritual al voltant de la mort.
b.Amor i mort com a fil conductor de les músiques amb contingut dramàtic.
c. Mort, amor i ironia dramàtica dins l’òpera del segle XVIII.


Perfil de competències

Fonts d'informació
Bàsica

Roger Alier

“GUIA UNIVERSAL DE LA ÓPERA” ( en tres volums)

Eicions Robinbook,col. “Ma non Troppo”. Sta Perpètua de Mogoda (Barcelona)2002


R. Alier, M. Heilbronn. Fco. Sans

HISTÒRIA DE L’OPERA ITALIANA

Ed. Empúries, Barcelona 1992


Xose Aviñoa(coord)

Hº DE LA MÚSICA CATALANA, VALENCIANA I BALEAR

(Diccionari Enciclopèdic)

Edicions 62, Barcelona 2003


Pere Albert Balcells

AUTORETRAT DE MOZART A TRAVÉS DE LA SEVA CORRESPONDÈNCIA

Edicions La Campana, Barcelona 1997


Héctor Berlioz

BEETHOVEN

Ed. Espasa Calpe, Madrid 1979 (1ª ed. Castellà 1950)


Roland de Candé

“NUEVO DICCIONARIO DE LA MÚSICA”

Vol. I Términos musicales.

Vol.II Compositores

Ed. Robinbook, col.”Ma non Troppo”.Sta Perpètua de Mogoda( Barcelona) 2002

( 1º ED. ,” Editions du Seuil” 2000)


Anna Cazurra

INTRODUCCIÓ A LA MÚSICA. De l’antiguitat als nostres dies

Quaderns Crema, Barcelona 2001


J.M. Corredor

CONVERSES AMB PAU CASALS

Biblioteca selecta ,Barcelona 1974


Jean Delumeau

“EL MIEDO EN OCCIDENTE”

Ed. Taurus, Madrid 1989 (1ª ed. 1978)


Miquel Desclot

“L’EDAT D’OR DE LA MÚSICA”

Ed. Angle, Barcelona 2003


Enrico Fubini

“LA ESTÉTICA MUSICAL DESDE LA ANTIGÜEDAD HASTA EL SIGLO XX”

Ed. Alianza Música, Madrid 1988 (1ª ed. 1976)


Alfred Einstein

“LA MÚSICA EN LA ÉPOCA ROMÁNTICA”

Ed. Alianza Música, Madrid 1986,1991( 1ª ed. New York 1947)


J. Giralt i Radigals (ed.)

MÚSICA PER A LA MORT(Fossas/Llorenç/Millet/Sauret/Matabosch)

Ed. Oikos.tau, Vilassar 2002


J. Giralt/F. Rovira/V. Solé

GRAN ENCICLOPÈDIA DE LA MÚSICA

Ed. Enciclopèdia Catalana, Barcelona 1999


M. Carmen Gómez i Muntané

EL LLIBRE VERMELL DE MONTSERRAT. Cants i danses

Els llibres de la frontera, S. Cugat del Vallès 2000

LA MÚSICA MEDIEVAL

Els llibres de la frontera, Barcelona 1983


Paul Henry Lang ( direcció i coordinació)

“HISTORIA DE LA MÚSICA DEL MUNDO OCCIDENTAL”

Edicions Akal S.A., Madrid 1992 ( 1ª ed. NewYork 1984)

I. Richard H. Hoppin

“LA MÚSICA MEDIEVAL”

II .Leeman L. Perkins

“LA MÚSICA DEL RENACIMIENTO”

III.George Buelow

“LA MÚSICA BARROCA”

IV .Philip Downs

“LA MÚSICA CLÁSICA”

V. Leon Plantinga

“LA MÚSICA ROMÁNTICA”

VI.Robert P. Morgan

“LA MÚSICA DEL SIGLO XX”


Gustave Kobbé

“TOUT L’OPÉRA”

Ed. R. Laffont, Paris 1982 (1ª 1976)


Ulrich Michels

“ATLAS DE MÚSICA” (1)

Ed. Alianza, Madrid 1989 (1ª ed.1977)

“ATLAS DE MÚSICA” (2)

Madrid, 1992 (1º ed. 1985)


Oriol Martorell i Manuel Valls

SÍNTESI HISTÒRICA DE LA MÚSICA CATALANA

Els llibres de la fronter, Barcelona 1985


Pau Monterde

“DRAMATÚRGIA MUSICAL: ELEMENTS D’ANÀLISI DERIVATS DE L’ESTUDI DE LA TRAVIATA DE VERDI”

Treball de recerca del departamant d’Art de la UAB, Barcelona 2001


Josep Roda Batlle

MÚSICA I MÚSICS A CASA NOSTRA.Síntesi Històric

Ed. Teide, Barcelona 1993


Stanley Sadie i Alison Lathan

GUÍA AKAL DE LA MÚSICA

Ediciones Akal, Madrid 2000 ( 1ª 1986)


Stanley Sadie (Editor i director)

“THE NEW GROVE DICTIONARY OF MUSIC AND MUSICIANS”

Ed. Macmillan, London 1988 ( 1ª 1878)


Societat Italiana de Musicologia

“HISTORIA DE LA MÚSICA”

Edicions Turner, Madrid 1986 ( 1ª ed. Torino 1977)

I. Giovanni Comotti

“LA MÚSICA EN LA CULTURA GRIEGA Y ROMANA”

II.Giulio Cattin

“EL MEDIOEVO”

III.Alberto Gallo

“EL MEDIOEVO II”

IV.Claudio Gallico

“LA ÉPOCA DEL HUMANISMO Y DEL RENACIMIENTO”

V. Lorenzo Bianconi

“EL SIGLO XV”

VI.Alberto Basso

“LA EPOCA DE BACH Y HAENDEL”

VII.Giorgio Pestelli

“LA EPOCA DE MOZART Y BEETHOVEN”

VIII.Renato di Benedetto

“EL SIGLO XIX (I)”

IX.Claudio Casini

“EL SIGLO XIX (II)

X.Giulio Salvetti

“EL SIGLO XX (I)”

XI.Gianfranco Vinay

“EL SIGLO XX (II)”

XII.Andrea Lanza

“EL SIGLO XX(III)”


Igor Stravinsky

POÈTICA MUSICAL

Ed. Taurus, Madrid 1987


Joan Úbeda i Comas

LÈXIC MUSICAL ( Els noms de la música)

Ed. Oiko-.tau ,Vilassar de Mar ,1998


Manuel Valls Gorina

PER COMPRENDRE LA MÚSICA

Edicions Destino, Barcelona 1985


Iannis Xenakis

MÚSICA I ARQUITECTURA

Edicions d’Antoni Bosch, Barcelona 1982 ( 1ª 1976)

Complementària