DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura PREHISTÒRIA UNIVERSAL II Codi 12081002
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
Adreça electrònica ethelann.allue@urv.cat
Professors/es
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Actualitat dels coneixements en evolució humana i prehistòria plantejats de forma sistemàtica i temporal, des de la colonització humana d’Euràsia fins a l’adquisició de l’economia de producció. Matèria que serveix també com a introducció a la recerca en evolució humana i paleoecologia humana de forma que s’introdueix l’alumne en les diferents disciplines que treballen en la recollida de dades i reconstrucció del passat més arcaic de la humanitat.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixement de la història evolutiva humana A1
Coneixement de l’estat de la recerca A4
C1
Coneixement de les tècniques analítiques i disciplines A3
A4
B1
B2
B6
Coneixement metodologia de recerca B2
C4
Obtenir una idea clara de la cronologia de la Prehistòria dins el marc de les eres geològiques. Escala temporal del fenomen de la prehistòria i el seu caràcter evolutiu A1
A9
B5
Compendre els fenòmens culturals i materials lligats als successius moviments poblacionals A1
Obtenir una visió global de l'aparició de l'espècie actual i la seva expansió A1
Compendre la importància de la competència entre hipòtesis A3
Obtenir una visió global del fenòmen de la complexitat comportamental B12
Entendre el funcionament d'una excavació arqueològica A6
B4

Continguts
Tema Subtema
L’hominització fora d’Àfrica. El Plistocè inferior i mitjà a Euràsia Presentació dels coneixements sobre aquesta fase de l’evolució biològica i social dels humans
La línia evolutiva europea i l’inici de la complexitat Presentació d’aquesta fase evolutiva amb un èmfasi sobre l’aparició evolutiva de la complexitat en les espècies Homo heidelbergensis i Homo neanderthalensis
Homo sapiens. Out of Africa o evolució multiregional. Èxit evolutiu L’espècie actual s’origina a l’Àfrica i s’expandeix. Es presenten diferents hipòtesis competidores sobre el tema i s’introdueix el concepte d’extinció
El final d’un mode econòmic. El fracàs de la cacera-recol•lecció i l’inici de la producció Es presenta la discussió sobre la significació de l’evolució i el canvi social i econòmic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
27 36 63
Resolució de problemes, exercicis
0 35 35
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 0 30
Treballs
0 12 12
 
Atenció personalitzada
7 0 7
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Assistència i participació en les sessions teòriques de discussió i avaluació de la recerca i coneixements
Resolució de problemes, exercicis Lectura, comprensió i avaluació succinta de dos textos científics en anglès al nivell de l’alumne
Lectura, comprensió i avaluació succinta d’un llibre d’actualitat en el camp de la matèria
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentari dels exercicis de pràctiques.
Treballs Sobre textos, la lectura d'un llibre i un informe de la visita a un jaciment arqueològic.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Avaluació de l’estat de coneixement per part de l’alumne Avaluació de la comprensió dels textos científics Ajut en l’aplicació de tècniques analítiques

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Participació activa en les sessions teòriques de discussió
Informació adquirida per si mateix
Resolució de problemes, exercicis Recensió de dos textos curts en anglès
Recensió d’un llibre
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Avaluació de la capacitat de desenvolupament dels procediments pràctics
Treballs Informe visita a jaciment arqueològic
Altres

Prova escrita

 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació ha de sospesar l'esforç de comprensió de la història de l'evolució humana i d'introducció de l'alumne en els processos de recerca, avaluant tant la capacitat desenvolupada com l'adquisició de coneixements. La capacitat de comprensió i treball es demostra en les sessions de discussió, pràctiques i treballs i l'adquisició de coneixements en les sessions de discussió, en la seva aplicació en els treballs i en una prova escrita.


Fonts d'informació

Bàsica

CARBONELL, E. & VAQUERO, M. (1996)  The Last Neandertals. The First Anatomically Modern Humans.

CHILDE, V.G. (1988) Los orígenes de la civilización. Madrid.

CLOTTES, J.&D. LEWIS-WILLIAMS (2001). Los chamanes de la prehistoria. Barcelona,

LEROI-GOURHAN, A. (1984) Arte y grafismo en la Europa Prehistórica.

STRINGER, C. & GAMBLE, C.  (1996)  En busca de los Neandertales. Barcelona.

Complementària

Recomanacions