Les assignatures troncals Amèrica Llatina I i II, conjuntament, ofereixen una visió panoràmica de la història d'Amèrica Llatina i el Carib des de l'època precolombina fins la fi de la Guerra Freda. Amèrica Llatina I i II, prestaran especial atenció a la incidència en les formes de jerarquització social a Amèrica Llatina, i en l'aparició i transformació de l'Estat. En el quadrimestre de tardor, Amèrica Llatina I se centrarà el període pre-colombí i l'etapa de la Conquesta fins el darrer terç del segle XVI. En el segon quadrimestre, Amèrica Llatina II, l'assignatura se centrarà en la història colonial i contemporània d'Amèrica Llatina i el Carib.
Amèrica Llatina I començarà tractant el desenvolupament del món indígena abans de Colom com a passa fonamental per entendre els complexos processos de destrucció i interacció entre el anomenats vell món i nou món a partir de l'inici de la Conquesta duta a terme pels Europeus. En una segona secció tractarem el procés d'exploració i conquesta de l'anomenat Nou Món. L'estudi de ruptura i a la vegada continuïtat entre l'etapa pre-colombina i la que s'inicià amb la Conquesta, és l'eix principal entorn al qual gira aquesta assignatura.
OBJECTIUS:
El curs té per objectiu que l'alumnat copsi els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició de l'etapa pre-colombina a la colonial, així com entendre els mecanismes de funcionament colonialisme a l'edat moderna. Per entendre aquesta gran ruptura, examinarem els trets principals que permeten entendre l'evolució històrica de cada una d'aquestes etapes, tenint en compte els factors socials, econòmics, polítics i fins i tot ecològics o naturals en general. És objectiu primordial que l'alumne desenvolupi la capacitat interpretativa analítica i crítica, més enllà de la simple acumulació de dades. |
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA D`AMÈRICA II/12082021 |
|
1. Sessió magistral a on s'explicaran els continguts de l'assignatura
2. Elaboració d'un treball de curs (assaig sustentat amb un mínim de tres fonts externes)
3. Lectures assignades a cada tema tractat per a recolzar la sessió magistral
4. Dues proves eliminatòries.
5. Petits escrits de les pràctiques que s'aniran concretan al llarg del curs.
6. Tutoria |
Per aprovar l'assignatura es pot escollir entre l'avaluació contínua, o simplement presentar-se a l'examen final al gener. Per entrar a l'avaluació contínua, és necessària l'assistència i participació a classe (tota absència només quedarà justificada per causes de força major), presentar petits exercicis que s'assignaran al llarg del curs, la presentació d'un treball, i fer dos exàmens eliminatoris. A classe s'oferirà informació crucial del temari. A més les lectures assignades son essencials per completar el temari impartit. Per aprovar l'assignatura, als exàmens i els treballs cal integrar el continguts de les classes presencials, les lectures assignades i les pràctiques. Setmanalment, de mitjana el curs tindrà una hora de tutoria, en el que els alumnes, ja sigui de forma individual o col•lectiva, tractaran amb el professor sobre l'evolució del seu treball i aprenentatge al curs.
Avaluació contínua: els dos exàmens i el treball comptaran un 40% de la nota final respectivament. La participació, l'assistència i les petites proves al llarg del curs comptaran el 20%. A més serviran per arrodonir nota i fer autoseguiment dels coneixements adquirits. Les notes per sota de 4, no comptaran per fer mitjana.
Avaluació no contínua: l'examen final al gener o el de repesca comptaran un 100% de la nota final.
|
Tema |
Subtema |
Presentació del curs |
Presentació
|
El periode paleoindi |
Etapes lítica inferior i mitjana, també conegudes com a "arqueolític" i "cenolític", que van des dels primers pobladors fins al 8000/7000 a.C. |
El període arcaic |
Antic i mitjà, des del 8000/7000 a.C. fins al 2500/2000 a.C. Regionalització de les cultures, desenvolupament de l'agricultura i tendència al sedentarisme. |
El període "Formatiu" |
Des de 2500/2000 a.C. fins al 250 d.C.
Sorgiment de "cacicats". Poblats on s'usa ceràmica pesant.
Mesoamèrica en el formatiu antic, entre 2000/1600 a.C. - 900 a.C.: la costa de Chiapas - Guatemala / Oaxaca i Veracruz |
Andes centrals: el periode "inicial" (2000/1800 aC - 900 a.C.) |
- |
Els desenvolupaments regionals a l'àrea intermitja (500 aC - 500 d.C.) |
Regió que va des del sud de Centreamèrica fins tota l'àrea muntanyosa de la costa i l'interior que ara és Colòmbia i Equador. |
Les societats altament estratificades |
1. Mesoamèrica 250 a.C. - 1300 d.C.): Olmeques, Teotihuacán, tolteques, Monte-Albán, zapoteques, mixteques.
2. El món Maia (250 a.C. - 1200 d.C.)
|
Els asteques |
1. El desenvolupament de l'imperi asteca
2. La societat asteca (o mexica) |
Els Andes Centrals des de l'horitzó Antic fins el Tardà (900-1250a.C.) |
1. Chavín
2. Paracas |
Els inques |
1. L'expansió imperial
2. La societat inca |
L'exploració del món atlàntic |
1. El món ibèric i el món atlàntic
2. el sistema de "feitorias" a la costa africana i l'expansió portuguesa.
3. L'exploració de Colom i el paper de la Corona hispànica. |
Conquesta i colonització del Carib |
1. La conquesta i colonització de l'illa de l'Espanyola.
2. El paper de les ordres religioses en la conquesta i colonització.
3. l'Espanyola: del "repartiment" a la "comanda"
4. L'esclavització del nadius i el desenvolupament de l'esclavitud africana.
5. L'Espanyola: base del saqueig al Carib |
Exploració i conquesta de Centre-Amèrica |
La caiguda de l'Imperi Asteca |
La conquesta del món Inca |
Conquesta de l'Imperi Inca i caiguda. |
La conquesta hispànica de les altres regions d'Amèrica del sud. |
- |
Bàsica |
|
1- Sánchez Albornoz, Nicolás, director. Historia de América latina. Madrid: Alianza, 1985.
Vol. 1, 1ª part: Pedro Carrasco, América indígena;
Vol. 1, 2ª part: Guillermo Céspedes, La conquista.
2.- Coe, Michael D.; Dean Snow; i Elizabeth P. Benson, La América antigua: civilizaciones precolombinas (Barcelona: Ediciones Folio, 1989). Hi ha edicions posteriors.
3.- Michael Coe, El desciframiento de los glifos mayas (FCE, 2000).
4.- Pedro de Cieza de León, El señorío de los incas (escrit abans de 1554; hi moltes edicions posterios, 4 d'elles a la URV. També a Moodle).
5.- Bartolomé de las Casas, Brevísima relación de la destrucción de las indias (hi ha vàries edicions) (disponible a la Biblioteca i Moodle).
Biografia de Las Casas a: http://www.cervantesvirtual.com/info_autor/00000311.shtml.
6.- Bernal Díaz del Castillo, Historia verdadera de la Conquista de la Nueva España (hi ha vàries edicions) (disponible a la Biblioteca i Moodle).
7.- Céspedes del Castillo, Guillermo, compilació i anàlisi. América hispánica: 1492-1898. Barcelona: Labor, 1983. A: Historia de España / dirigida por Manuel Tuñón de Lara;
8.- Historia de España (Labor); vol. 6.
9.- Mendieta, Jerónimo de. Historia eclesiástica indiana. Madrid: Atlas, 1973. 2 v. CXI, 219 ; 313 p.
|
Complementària |
|
|
|