DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura HISTÒRIA D`AMÈRICA I Codi 12082020
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Cinquè Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
Adreça electrònica joan.casanovas@urv.cat
Professors/es
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Les assignatures troncals Amèrica Llatina I i II, conjuntament, ofereixen una visió panoràmica de la història d'Amèrica Llatina i el Carib des de l'època precolombina fins la fi de la Guerra Freda. Amèrica Llatina I i II, prestaran especial atenció a la incidència en les formes de jerarquització social a Amèrica Llatina, i en l'aparició i transformació de l'Estat. En el quadrimestre de tardor, Amèrica Llatina I se centrarà el període pre-colombí i l'etapa de la Conquesta fins el darrer terç del segle XVI. En el segon quadrimestre, Amèrica Llatina II, l'assignatura se centrarà en la història colonial i contemporània d'Amèrica Llatina i el Carib. Amèrica Llatina I començarà tractant el desenvolupament del món indígena abans de Colom com a passa fonamental per entendre els complexos processos de destrucció i interacció entre el anomenats vell món i nou món a partir de l'inici de la Conquesta duta a terme pels Europeus. En una segona secció tractarem el procés d'exploració i conquesta de l'anomenat Nou Món. L'estudi de ruptura i a la vegada continuïtat entre l'etapa pre-colombina i la que s'inicià amb la Conquesta, és l'eix principal entorn al qual gira aquesta assignatura. OBJECTIUS: El curs té per objectiu que l'alumnat copsi els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició de l'etapa pre-colombina a la colonial, així com entendre els mecanismes de funcionament colonialisme a l'edat moderna. Per entendre aquesta gran ruptura, examinarem els trets principals que permeten entendre l'evolució històrica de cada una d'aquestes etapes, tenint en compte els factors socials, econòmics, polítics i fins i tot ecològics o naturals en general. És objectiu primordial que l'alumne desenvolupi la capacitat interpretativa analítica i crítica, més enllà de la simple acumulació de dades.

Objectius
Les assignatures troncals Amèrica Llatina I i II, conjuntament, ofereixen una visió panoràmica de la història d'Amèrica Llatina i el Carib des de l'època precolombina fins la fi de la Guerra Freda. Amèrica Llatina I i II, prestaran especial atenció a la incidència en les formes de jerarquització social a Amèrica Llatina, i en l'aparició i transformació de l'Estat. En el quadrimestre de tardor, Amèrica Llatina I se centrarà el període pre-colombí i l'etapa de la Conquesta fins el darrer terç del segle XVI. En el segon quadrimestre, Amèrica Llatina II, l'assignatura se centrarà en la història colonial i contemporània d'Amèrica Llatina i el Carib. Amèrica Llatina I començarà tractant el desenvolupament del món indígena abans de Colom com a passa fonamental per entendre els complexos processos de destrucció i interacció entre el anomenats vell món i nou món a partir de l'inici de la Conquesta duta a terme pels Europeus. En una segona secció tractarem el procés d'exploració i conquesta de l'anomenat Nou Món. L'estudi de ruptura i a la vegada continuïtat entre l'etapa pre-colombina i la que s'inicià amb la Conquesta, és l'eix principal entorn al qual gira aquesta assignatura. OBJECTIUS: El curs té per objectiu que l'alumnat copsi els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició de l'etapa pre-colombina a la colonial, així com entendre els mecanismes de funcionament colonialisme a l'edat moderna. Per entendre aquesta gran ruptura, examinarem els trets principals que permeten entendre l'evolució històrica de cada una d'aquestes etapes, tenint en compte els factors socials, econòmics, polítics i fins i tot ecològics o naturals en general. És objectiu primordial que l'alumne desenvolupi la capacitat interpretativa analítica i crítica, més enllà de la simple acumulació de dades.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA D`AMÈRICA II/12082021



Metodologia docent
1. Sessió magistral a on s'explicaran els continguts de l'assignatura 2. Elaboració d'un treball de curs (assaig sustentat amb un mínim de tres fonts externes) 3. Lectures assignades a cada tema tractat per a recolzar la sessió magistral 4. Dues proves eliminatòries. 5. Petits escrits de les pràctiques que s'aniran concretan al llarg del curs. 6. Tutoria

Metodologia avaluació
Per aprovar l'assignatura es pot escollir entre l'avaluació contínua, o simplement presentar-se a l'examen final al gener. Per entrar a l'avaluació contínua, és necessària l'assistència i participació a classe (tota absència només quedarà justificada per causes de força major), presentar petits exercicis que s'assignaran al llarg del curs, la presentació d'un treball, i fer dos exàmens eliminatoris. A classe s'oferirà informació crucial del temari. A més les lectures assignades son essencials per completar el temari impartit. Per aprovar l'assignatura, als exàmens i els treballs cal integrar el continguts de les classes presencials, les lectures assignades i les pràctiques. Setmanalment, de mitjana el curs tindrà una hora de tutoria, en el que els alumnes, ja sigui de forma individual o col•lectiva, tractaran amb el professor sobre l'evolució del seu treball i aprenentatge al curs. Avaluació contínua: els dos exàmens i el treball comptaran un 40% de la nota final respectivament. La participació, l'assistència i les petites proves al llarg del curs comptaran el 20%. A més serviran per arrodonir nota i fer autoseguiment dels coneixements adquirits. Les notes per sota de 4, no comptaran per fer mitjana. Avaluació no contínua: l'examen final al gener o el de repesca comptaran un 100% de la nota final.

Programa
Tema Subtema
Presentació del curs Presentació
El periode paleoindi Etapes lítica inferior i mitjana, també conegudes com a "arqueolític" i "cenolític", que van des dels primers pobladors fins al 8000/7000 a.C.
El període arcaic Antic i mitjà, des del 8000/7000 a.C. fins al 2500/2000 a.C. Regionalització de les cultures, desenvolupament de l'agricultura i tendència al sedentarisme.
El període "Formatiu" Des de 2500/2000 a.C. fins al 250 d.C.
Sorgiment de "cacicats". Poblats on s'usa ceràmica pesant.

Mesoamèrica en el formatiu antic, entre 2000/1600 a.C. - 900 a.C.: la costa de Chiapas - Guatemala / Oaxaca i Veracruz
Andes centrals: el periode "inicial" (2000/1800 aC - 900 a.C.) -
Els desenvolupaments regionals a l'àrea intermitja (500 aC - 500 d.C.) Regió que va des del sud de Centreamèrica fins tota l'àrea muntanyosa de la costa i l'interior que ara és Colòmbia i Equador.
Les societats altament estratificades 1. Mesoamèrica 250 a.C. - 1300 d.C.): Olmeques, Teotihuacán, tolteques, Monte-Albán, zapoteques, mixteques.
2. El món Maia (250 a.C. - 1200 d.C.)
Els asteques 1. El desenvolupament de l'imperi asteca
2. La societat asteca (o mexica)
Els Andes Centrals des de l'horitzó Antic fins el Tardà (900-1250a.C.) 1. Chavín
2. Paracas
Els inques 1. L'expansió imperial
2. La societat inca
L'exploració del món atlàntic 1. El món ibèric i el món atlàntic
2. el sistema de "feitorias" a la costa africana i l'expansió portuguesa.
3. L'exploració de Colom i el paper de la Corona hispànica.
Conquesta i colonització del Carib 1. La conquesta i colonització de l'illa de l'Espanyola.
2. El paper de les ordres religioses en la conquesta i colonització.
3. l'Espanyola: del "repartiment" a la "comanda"
4. L'esclavització del nadius i el desenvolupament de l'esclavitud africana.
5. L'Espanyola: base del saqueig al Carib
Exploració i conquesta de Centre-Amèrica La caiguda de l'Imperi Asteca
La conquesta del món Inca Conquesta de l'Imperi Inca i caiguda.
La conquesta hispànica de les altres regions d'Amèrica del sud. -

Perfil de competències

Fonts d'informació
Bàsica


1- Sánchez Albornoz, Nicolás, director. Historia de América latina. Madrid: Alianza, 1985.

Vol. 1, 1ª part: Pedro Carrasco, América indígena;

            Vol. 1, 2ª part: Guillermo Céspedes, La conquista.

2.- Coe, Michael D.; Dean Snow; i Elizabeth P. Benson, La América antigua: civilizaciones precolombinas (Barcelona: Ediciones Folio, 1989). Hi ha edicions posteriors.

3.- Michael Coe, El desciframiento de los glifos mayas (FCE, 2000).

4.- Pedro de Cieza de León, El señorío de los incas (escrit abans de 1554; hi moltes edicions posterios, 4 d'elles a la URV. També a Moodle).

5.- Bartolomé de las Casas, Brevísima relación de la destrucción de las indias (hi ha vàries edicions) (disponible a la Biblioteca i Moodle).

            Biografia de Las Casas a:                                                          http://www.cervantesvirtual.com/info_autor/00000311.shtml.

 

6.- Bernal Díaz del Castillo, Historia verdadera de la Conquista de la Nueva España (hi ha vàries edicions) (disponible a la Biblioteca i Moodle).

7.- Céspedes del Castillo, Guillermo, compilació i anàlisi. América hispánica: 1492-1898. Barcelona: Labor, 1983. A: Historia de España / dirigida por Manuel Tuñón de Lara;

8.- Historia de España (Labor); vol. 6.

9.- Mendieta, Jerónimo de. Historia eclesiástica indiana. Madrid: Atlas, 1973. 2 v. CXI, 219 ; 313 p.

 

Complementària