DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura HISTÒRIA D`AMÈRICA II Codi 12082021
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Cinquè Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
Adreça electrònica joan.casanovas@urv.cat
Professors/es
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Les assignatures troncals Amèrica Llatina I i II, conjuntament, ofereixen una visió panoràmica de la història d'Amèrica Llatina i el Carib des de l'època precolombina fins la fi de la Guerra Freda. Amèrica Llatina I i II, prestaran especial atenció a la incidència en les formes de jerarquització social a Amèrica Llatina, i en l'aparició i transformació de l'Estat. En el quadrimestre de tardor, Amèrica Llatina I se centrarà el període pre-colombí i l'etapa de la Conquesta fins el darrer terç del segle XVI. En el segon quadrimestre, Amèrica Llatina II, l'assignatura se centrarà en la història colonial i contemporània d'Amèrica Llatina i el Carib. Estudiarem el període colonial a Hispanoamèrica i el Brasil, posant especial atenció a les diverses formes de treball (ja sigui lliure o no lliure), les estructures socials que derivaren d'aquestes relacions, i els mecanismes de control i administració colonials. En una tercera i darrera secció, l'assignatura se centrarà en l'etapa contemporània. En primer lloc analitzarem el complex procés que dugué les colònies iberoamericanes a independitzar-se (o seguir lleials a la metròpoli), i els problemes amb que es trobaren les naixents repúbliques. A continuació examinarem la consolidació d'aquests estats als segles XIX i XX, i finalment l'impacte del cada cop més intens pes dels EE.UU. a la regió fins la fi de la Guerra Freda. OBJECTIUS: El curs té per objectiu que l'alumnat copsi els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició de l'etapa colonial a la contemporània, així com la consolidació dels estats americans. Per entendre aquesta gran ruptura, examinarem els trets principals que permeten entendre l'evolució històrica de cada una d'aquestes etapes, tenint en compte els factors socials, econòmics, polítics i fins i tot ecològics o naturals en general. És objectiu primordial que l'alumne desenvolupi la capacitat interpretativa analítica i crítica, més enllà de la simple acumulació de dades.

Objectius
Les assignatures troncals Amèrica Llatina I i II, conjuntament, ofereixen una visió panoràmica de la història d'Amèrica Llatina i el Carib des de l'època precolombina fins la fi de la Guerra Freda. Amèrica Llatina I i II, prestaran especial atenció a la incidència en les formes de jerarquització social a Amèrica Llatina, i en l'aparició i transformació de l'Estat. En el quadrimestre de tardor, Amèrica Llatina I se centrarà el període pre-colombí i l'etapa de la Conquesta fins el darrer terç del segle XVI. En el segon quadrimestre, Amèrica Llatina II, l'assignatura se centrarà en la història colonial i contemporània d'Amèrica Llatina i el Carib. Estudiarem el període colonial a Hispanoamèrica i el Brasil, posant especial atenció a les diverses formes de treball (ja sigui lliure o no lliure), les estructures socials que derivaren d'aquestes relacions, i els mecanismes de control i administració colonials. En una tercera i darrera secció, l'assignatura se centrarà en l'etapa contemporània. En primer lloc analitzarem el complex procés que dugué les colònies iberoamericanes a independitzar-se (o seguir lleials a la metròpoli), i els problemes amb que es trobaren les naixents repúbliques. A continuació examinarem la consolidació d'aquests estats als segles XIX i XX, i finalment l'impacte del cada cop més intens pes dels EE.UU. a la regió fins la fi de la Guerra Freda. OBJECTIUS: El curs té per objectiu que l'alumnat copsi els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició de l'etapa colonial a la contemporània, així com la consolidació dels estats americans. Per entendre aquesta gran ruptura, examinarem els trets principals que permeten entendre l'evolució històrica de cada una d'aquestes etapes, tenint en compte els factors socials, econòmics, polítics i fins i tot ecològics o naturals en general. És objectiu primordial que l'alumne desenvolupi la capacitat interpretativa analítica i crítica, més enllà de la simple acumulació de dades.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA D`AMÈRICA I/12082020
 
Altres comentaris
"MODDLE" (https://moodle.urv.cat/) i CORREU ELECTRÒNIC: A través del programa "Moodle" s'assignaran tasques i s'accedirà a materials i informació important per l'assignatura (https://moodle.urv.cat/)

Metodologia docent
1. Sessió magistral a on s'explicaran els continguts de l'assignatura 2. Elaboració d'un treball de curs (assaig sustentat amb un mínim de tres fonts externes) 3. Lectures assignades a cada tema tractat per a recolzar la sessió magistral 4. Dues proves eliminatòries. 5. Petits escrits de les pràctiques que s'aniran concretan al llarg del curs. 6. Tutoria

Metodologia avaluació
Per aprovar l'assignatura es pot escollir entre l'avaluació contínua, o simplement presentar-se a l'examen final al gener. Per entrar a l'avaluació contínua, és necessària l'assistència i participació a classe (tota absència només quedarà justificada per causes de força major), presentar petits exercicis que s'assignaran al llarg del curs, la presentació d'un treball, i fer dos exàmens eliminatoris. A classe s'oferirà informació crucial del temari. A més les lectures assignades son essencials per completar el temari impartit. Per aprovar l'assignatura, als exàmens i els treballs cal integrar el continguts de les classes presencials, les lectures assignades i les pràctiques. Setmanalment, de mitjana el curs tindrà una hora de tutoria, en el que els alumnes, ja sigui de forma individual o col•lectiva, tractaran amb el professor sobre l'evolució del seu treball i aprenentatge al curs. Avaluació contínua: els dos exàmens i el treball comptaran un 40% de la nota final respectivament. La participació, l'assistència i les petites proves al llarg del curs comptaran el 20%. A més serviran per arrodonir nota i fer autoseguiment dels coneixements adquirits. Les notes per sota de 4, no comptaran per fer mitjana. Avaluació no contínua: l'examen final al juny o el de repesca comptaran un 100% de la nota final.

Programa
Tema Subtema
Introducció Introducció a la història colonial
L'etapa colonial 1. Església i conquesta
2. Demografia
3. Societat colonial
4. Administració colonial
5. Economia colonial
6. El Brasil colonial i la penetració nord-europea
7. L'economia i el reformisme borbònic
L'etapa contemporània 1. L'era de les revolucions atlàntiques, de la Revolució Americana a la Revolució Haitiana.
2. Les independències hispanoamericanes
3. Brasil: de la independència a la República.
4. La post-independència: l'economia, l'oligarquisme i el caudillisme
5. L'expansió de l'economia exportadora.
6. La fi de l'imperi espanyol al Carib.
7. La Revolució Mexicana
8. L'era de la política de masses (segle XX). Les transformacions polítiques de la dècada de 1930 a 1950.
9. Cuba, de colònia a estat socialista.
10. Cuba a l'era revolucionària

Perfil de competències

Fonts d'informació
Bàsica Carlos Malamud, Historia de América, Alianza, 2005

Complementària