DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura ART DEL SEGLE XX Codi 12082114
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Quart Segon
Llengua d'impartició
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Adreça electrònica antonio.salcedo@urv.cat
Professors/es
SALCEDO MILIANI, ANTONIO ENRIQUE
Web
Descripció general i informació rellevant 1. Analitzar les relacions i diferències existents entre el fauvisme i l'expressionisme. 2. Distingir les diferents etapes del cubisme. 3. Analitzar els principals representants de l'Escola de París i les seves obres més significatives. 4. Analitzar les principals obres dels representants de la renovació escultòrica del segle XX. 5. Analitzar les diferents tendències de l'art abstracte. 7. Distingir els diferents períodes de la BAUHAUS, protagonistes i obres. 8. Analitzar les principals obres dels Mestres de l'Arquitectura del Segle XX. 9. Participar activament en el desenvolupament de les classes. 10. Treballar en equip en la relació i comparació de diferents tendències artístiques. 11. Prendre consciència de la necessitat de tenir criteri artístic propi.

Objectius
1. Analitzar les relacions i diferències existents entre el fauvisme i l'expressionisme. 2. Distingir les diferents etapes del cubisme. 3. Analitzar els principals representants de l'Escola de París i les seves obres més significatives. 4. Analitzar les principals obres dels representants de la renovació escultòrica del segle XX. 5. Analitzar les diferents tendències de l'art abstracte. 7. Distingir els diferents períodes de la BAUHAUS, protagonistes i obres. 8. Analitzar les principals obres dels Mestres de l'Arquitectura del Segle XX. 9. Participar activament en el desenvolupament de les classes. 10. Treballar en equip en la relació i comparació de diferents tendències artístiques. 11. Prendre consciència de la necessitat de tenir criteri artístic propi.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ART DEL SEGLE XIX/12083279

Metodologia docent
1. Sessió magistral amb suport de PPT's 2. Visita a les exposicions programades. 3. Petit treball 4. Es valorarà l'assistència 5. Tutoria

Metodologia avaluació
Analisi d'obres durant el curs 15%. Practiques 10%. Treball en grup 25 % Prova de desenvolupament. La prova estarà dividida en dos parts: la primera constarà de dos preguntes a desenvolupar i la segona l'anàlisi de quatre obres. 50%. Serà obligatori haver tingut un mínim de cinc en aquest examen per a aprovar l'assignatura.

Programa
Tema Subtema
Introducció
El Fauvisme
l'Expressionisme
El Cubisme
El Futurisme
L'Escola de París
La Renovació Escultòrica
L'Art Abstracte i el neoplasticisme
L'Avantguarda russa
Principals Vessants de l'Escultura
Dadà
El Surrealisme
La Bauhaus
Mestres de l'Arquitectura del segle XX

Perfil de competències
Codi Competències Específiques Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-) A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història A3 Coneixement de la didàctica de la història A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques A7 Coneixement de la història local A8 Coneixement de la història de la integració europea A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat A10 A11 Tipus B Codi Competències Transversals B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió- B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua B4 Capacitat de llegir, analitzar i interpretar el registre arqueològic B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes B6 Capacitat analítica i crítica B7 Capacitat d’organització i planificació B8 Treball en equip B9 Relativisme constructiu B10 Independència de judici B11 Habilitats de relacions interpersonals B12 Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat B13 Raonament crític B14 Compromís ètic B15 Aprenentatge autònom B16 Adaptació a les noves situacions B17 Motivació per la qualitat B18 Motivació pel rigor B19 Liderat B20 Creativitat B21 Sensibilitat per temes medioambientals B22 Coneixement de llengua estrangera B23 Està preparat per a la formació al llarg de la vida amb l’objectiu de millorar personalment i excel·lir professionalment B24 Resol problemes de forma efectiva B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu B26 Treballa de forma autònoma B27 Treballa de forma col·laborativa B28 Està compromès amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional B29 Es comunica de manera efectiva en la pràctica professional i com a ciutadà (assertivitat) Tipus C Codi Competències Nuclears C1 Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger. C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Fonts d'informació
Bàsica

 

BIBLIOGRAFIA GENERAL

ARGAN, G.C.: El Arte Moderno (Vol.I-II), Valencia, Fernando Torres, 1975.

ARNASON, H. H.: Historia Del Arte Moderno, Madrid, Daimon. 1972. 

BLOK, C.: Historia del Arte Abstracto, Madrid, Cátedra, 1982. 

CABANNE, P.: El Arte Del Siglo Veinte. Barcelona, Polígrafa, S.A.,1983. 

CAMON AZNAR, J.:Pintura Moderna (VI Vols.), Barcelona, Plaza & Janes, 1977.  CASSOU, Jean: Panorama De Las Artes Plásticas Contemporáneas, Madrid,Guadarrama, 1961.

CLAY, Jean: Rostros del Arte Moderno, Caracas, Monte Avila, 1971.

DABROWSKY, M: Contrastes de Forma. Abstracción Geométrica 1910 - 1980   (Catálogo) Madrid,  Ministerio de Cultura, 1986. 

DE MICHELI, M.: Las Vanguardias Artísticas del Siglo Veinte, Córdoba, Editorial Universitaria de Córdoba, 1968.

GREENBERG, C.: Arte y Cultura, Barcelona, Gustavo Gili, 1979.

HAMILTON, G. H.: Pintura y Escultura en Europa 1880-1940, Mádrid, Cátedra, 1983.

HUYGHE, R y RUDEL, J.: El Arte y El Mundo Moderno( Vols.I-II),                Barcelona, Planeta,1971 

JAFFE, H.: El Arte Del Siglo XX, Madrid, EDAF, s/f. 

LEYMARIE,J.: El Arte De Nuestro Tiempo. Corrientes Abstractas Desde 1945, Madrid, Borak. S.A. Madrid, 1972. 

SEUPHOR, M.: Pintura Abstracta, Buenos Aires, Kapelusz, 1964. 

VV.AA.: Escritos de Arte de Vanguardia, Madrid, Turner, 1979.   

 

ARQUITECTURA.

 

BENEVOLO, L.: Historia de la Arquitectura Moderna, Barcelona, Gustavo Gili, 1974. 

DE FUSCO, R.: Historia de la Arquitectura Contemporánea, (Vols.I-II), Madrid,Hermann Blume, 1981. 

DE ZURKO, E.: La Teoría del Funcionalismo en la Arquitectura, Buenos Aires, Nueva Visión, 197O. 

DORFLES, G.: La Arquitectura Moderna, Barcelona, Ariel, 1980. 

FRAMPTON, K.: Historia Crítica de la Arquitectura Moderna, Barcelona,Gustavo Gili, Barcelona, 1987. 

GIEDION, S.: Espacio, Tiempo y Arquitectura, Barcelona. Científico  Médica, 1968.

HITCHCOCK, H-R.: Arquitectura de  los Siglos XIX y XX, Madrid, Cátedra, 1981.

KULTERMANN, U.: La Arquitectura Contemporánea, Barcelona, Labor, 1969. 

MARCHAN FIZ, S.: La Arquitectura del Siglo XX.Textos, Madrid, Alberto      Corazón,1974.

TAFURI, M y DAL CO, F.: Arquitectura Contemporánea, Madrid, Aguilar, 1980. .

ZEVI, B.: El Lenguaje Moderno de la Arquitectura, Barcelona, Poseidon, 1978.           

                Historia de la Arquitectura Moderna, Barcelona, Poseidon, 1980.   

 

 

 

 

ESCULTURA.

 

ALBRECHT, H. J.: Escultura en el Siglo XX, Barcelona, Blume, 1981. 

CIRLOT, J. E.: La Escultura del Siglo XX, Barcelona, Omega, 1956. 

HAMMACHER, A.M.: Escultores Europeos, México, Hermes, 1962.                     

HOFMANN, W.: La Escultura del S. XX, Barcelona, Seix Barral, 1960. 

KRAUS, Rosalind E. Pasajes de la Escultura Moderna, Madrid, Akal, 2002.

READ, H.: La Escultura Moderna, Barcelona, Ediciones Destino,1994. 

VV.AA.: La Escultura. La Aventura de La Escultura Moderna en los Siglos XIX Y  XX, Barcelona, Carroggio, 1986.  .

VV.AA.: Qu'est-ce que la Sculpture Moderne?,(Catálogo) Centre Georges Pompidou. Musée National d'Art Moderne, París, 1986. 

WITTKOWER, R.: La Escultura: Procesos y Principios, Madrid, Alianza, 1980.   

 

 

Universitaria de Córdoba 1968 GREENBERG C Arte Cultura Barcelona Gustavo

Complementària

1. Introducció.   

   DORFLES, G.: El Devenir de la Crítica, Madrid, Espasa - Calpe, S.A.,1979.                                                 El Kitsch. Antología del mal gusto, Barcelona, Lumen,  1973.

                       Las Oscilaciones del Gusto, Barcelona, 1974.

GIBAJA, R.: El Público del Arte. Buenos Aires, EUDEBA, 1964.

GIESZ, L.: Fenomenología Del Kitsch. Una Aportación a la Estética     Antropológica, Barcelona, Tusquets, 1982. 

HEINZ, H.: De la Obra de Arte a la Mercancía, Barcelona, Gustavo Gili, 1979. 

LEON, A.: El Museo, (Historia del Coleccionismo), Madrid, Cátedra, 1978.

MOLES, A.: El Kitsch, Buenos Aires, Paidós, 1972.

POLI, F.: Producción Artística y Mercado, Barcelona, Gustavo Gili, 1976. 

RAMIREZ, J.A.: Medios de Masas e Historia Del Arte, Madrid, Cátedra,     1982. 

RICO, Juan Carlos, Museos Arquitectura Arte,Los espacios expositivos, Madrid, Sílex, 1994.

RIVIERE, Georges Henrym La Museología, Madrid, Akal,1993.

SILBERMANN, A.: Sociología del Arte, Buenos Aires, Nueva Visión, 1971. S

ILBERMANN, A y KONIG, R.: Los Artistas y la Sociedad, Barcelona,     Alfa,1983.  

VOLLARD, A.:  Memorias de un Vendedor De Cuadros, Barcelona, Destino,     1983.     

VV.AA.:  El Arte en  la Sociedad Contemporánea, Valencia, Fernando     Torres,1974.

 

 

2. El Fauvisme.

AA.VV. Els anys fauves 1904 – 1908, (Catálogo) Barcelona, Fundació Caixa de Catalunya, Octubre 2000 – gener 2001.

CRESPELLE, J.P.: Los Fauves, Barcelona, Rauter, 1962. 

DENVIR, B.: El Fauvismo y el expresionismo, Barcelona, Labor, 1975. 

ELDERFIELD, J.: El Fauvismo, Madrid, Alianza, 1983.       

MANNERING, D.: El Arte de Matisse, Barcelona, Polígrafa.S.A.,1982.

MATISSE, H.: Sobre Arte, Barcelona, Barral, 1978.

 

 

3.     El Cubisme.

AA.VV. Robert i Sonia Delaunay, (catálogo) Barcelona, Carroggio, Ajuntament de Barcelona, Museo Picasso, octubre 2000 – gener 2001.

APOLLINAIRE, G.: Los Pintores Cubistas, Buenos Aires, Nueva Visión,     1964.

CABANNE, P.: El Siglo de Picasso, (Vols.I-II) Madrid, Ministerio de  Cultura,1982. 

CIRICI, A.: Gargallo y Barcelona, Barcelona, Ariel, 1970. 

COOPER. D.: La Epoca Cubista, Madrid, Alianza, 1984. 

DAIX, P.: El Cubismo de Picasso, Barcelona, Blume, 1979.           

               Journal du Cubisme, Geneve, Skira, 1982. 

DIEGHL, G. y SALVADOR, J. M.: Fernand Léger, (Catálogo), Caracas,  Museo de  Arte Contemporáneo, 1982.

GLEIZES, A.: Sobre el Cubismo, Valencia, Colegio Oficial de Aparejadores  y  Arquitectos técnicos de Murcia, 1986. 

GOLDING, J.: El Cubismo,Una Historia y un análisis, Madrid, Aliasnza,  Forma,1993. 

KAHNWEILER, D-H.: Juan Gris, Madrid, Dirección General de Bellas Artes, Ministerio de Educación y Ciencia, 1971.

PIERRE, J.: El Cubismo, Madrid, Aguilar, 1968. 

VERDET, A.: Fernand Léger, Barcelona, Nauta, 1960. 

VV.AA.: Georges Braque 1882/1963, (Catálogo) Barcelona, Ajuntament de  Barcelona, 1986. 

VV.AA.: Juan Gris (1887 - 1927), (Catálogo) Madrid, Ministerio de Cultura, 1985. 

VV.AA.: Pablo Picasso: Retrospectiva, (Catálogo de la exposición en el Museo de  Arte moderno de Nueva York), Barcelona, Polígrafa S.A., 1980. 

VV.AA.: Gargallo, Exposició del Centenari, (Catálogo) Barcelona, Ajuntament  de Barcelona, 1981.     

4. El Futurisme.

MARINETTI, F. T.: Manifiestos y Textos Futuristas, Barcelona, Ediciones       Del Cotal,1978. 

PIERRE, J.: El Futurismo y el Dadaismo, Madrid, Aguilar, 1968.

VV.AA.: Vanguardia italiana de entreguerras, (Catálogo)Valencia,       IVAM,1990. 

 

5. L’Expressionisme

 CASALS. J.: El Expresionismo, Barcelona, Montesinos, 1982.

ELGER, Dietmar: Expresionismo, Colonia, Taschen,1991.

FARMER, J.: James Ensor, París, Seuil, 1977. 

GATT, G.: Oskar Kokoschka, Barcelona, Círculo de Lectores, 1971. 

PAYRO, J.: Introducción A La Pintura Expresionista, Buenos Aires, Columba, 1970. 

PEHNT, W.: Arquitectura Expresionista, Barcelona, Gustavo Gili, 1980.

RAGON, M.: El Expresionismo, Madrid, Aguilar, 1968. 

SELZ, Peter: La pintura expresionista alemana, Madrid, Alianza       Forma,1989

VV.AA.: Edward Munch, (Catálogo) Madrid, Ministerio de Cultura, 1984. 

VV.AA. Munch 1863-1944, (Catálogo) Barcelona, Centre Cultural de la Fundació  Caixa de Pensions, 1987 

VV.AA.: Expressionistes Alemanys, (Catálogo) Barcelona, Obra Social de la

    Caixa de Pensions, 1982. 

WILLET, J.: El Rompecabezas Expresionista, Madrid, Guadarrama, 197O.

 ZEVI, B.: Erich Mendelson, Barcelona, Gustavo Gili, 1984.     

6.L’Escola de París.  

  BUCCI, M.: Mar Chagall, Barcelona, Nauta, 1971. 

HAFTMANN, Werner, Chagall, Biblioteca de Arte, Madrid, 1991.

KRYSTOF, Doris, Amedeo Modigliani 1884 – 1920, Köln, Taschen, 1997.

NACENTA, R.: La Escuela de París. Los Pintores y  el Ambiente Artístico de Paris  desde 1910,  Barcelona, Rauter, 1960. 

VV.AA. Modigliani 1484 - 1920, Madrid, Centre Cultural de La Caixa de  Pensions, 1983.    

7. La Renovació Escultòrica.

    VV.AA.: Maillol 1861-1964, (Catálogo), Barcelona, Caixa de Pensions, 1975.

     

 

8. L’Art Abstracte i El Neoplasticisme

DOESBURG, T. V.: Principios del Nuevo Arte Plástico y Otros Escritos, Valencia, Colegio oficial de Aparejadores y ArquitectosTécnicos de Murcia,1985. 

KANDINSKY, V.: De lo Espiritual en el Arte, Barcelona, Labor - Barral,1983.                    

                            Punto y Línea sobre el Plano, Barcelona, Barral, 1972.

MONDRIAN, P.: Piet Mondrian, (Catálogo) Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1982.              

                    Realidad Natural y Realidad Abstracta, Barcelona, Barral,      1973.

OUD, J. J. P.: Mi Trayectoria en "De Stijl", Valencia, Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia, 1986. 

VV.AA.: 1917 - 1931. Visiones de Utopía, Madrid, Alianza, 1987. 

 

9. L’Avantguarda  Russa

ARVATOV, B.: Arte y Producción, Madrid, Alberto Corazón, 1973.

DE FEO, V.: La Arquitectura en la U.R.S.S. 1917 -1936. Madrid, Alianza, 1969. 

GRAY, C.: L'Avant-garde Russe dans l'Art moderne 1863-1922, Laussanne,  L'Age  de l'homme, s/f. 

FITZPATRICK, S.: Lunacharski y la Organización Soviética De la    Educación y de  las artes (1917 - 1921), Madrid, Siglo XXI,1977.

LUNACHARSKY, A.: Las artes Plásticas y la política en la Rusia  Revolucionaria , Barcelona, Seix y Barral, 1969.

MALEVITCH, K.: El Nuevo Realismo Plástico, Madrid, Alberto Corazón,1975.

TARABUKIN, N.: El Ultimo Cuadro, Barcelona, Gustavo Gili, 1977. 

VV.AA.: Constructivismo, Madrid, Alberto Corazón, 1972. 

VV.AA.: Rodchenko - Stepanova, (catálogo), Madrid, Fundación Banco Central Hispanoamericano, 1992.

VV.AA.: Socialismo, Ciudad y Arquitectura. URSS 1917-1937, Madrid, Alberto Corazón, 1973.

WEISS, E.: Avantguarda Russa 1910 - 1930, (catálogo), Barcelona, Fundació  Joan  Miró, 1985.     

10. Principals Vessants de l’Escultura

   AGUILERA CERNI, V.: Julio Gonzalez, Barcelona. Polígrafa S.A., 1973. 

BOVI, A.: Alberto Giacometti, Barcelona, Nauta, 1974. 

LLORENS, T.: Julio González, (Catálogo), Madrid, Centro de Arte Reina  Sofía,  Ministerio de Cultura, Generalitat Valenciana, 1986. 

SALVADOR, J.M.: Henry Moore, (Catálogo) Caracas, Museo de Arte Contemporáneo, Mayo de 1983.

VV.AA.: Brancusi, París, Flammarion, 1986.

.AA.: Henry Moore. Escultura, (Catálogo), Madrid, Palacio de Velázques, Ministerio de Cultura,Dirección General de Bellas Artes Archivos y     Bibliotecas,1981. 

VV.AA. Julio González, (Catálogo) Barcelona, Palau Meca, Ajuntament de   Barcelona, 1983.

 

11. Dadà i Surrealisme .

BALAKIAN, A.: André Breton Mago del Surrealismo, Caracas, Monte Avila, 1976. 

BRETON, A.: El Surrealismo. Puntos de vista y Manifestaciones, Barcelona, Barral,1972.             

                 Manifiestos Del Surrealismo, Madrid, Guadarrama, 1969. 

BONET CORREA, A.: El Surrealismo, Cátedra, Madrid, 1983.

CABANNE, P.: Conversaciones con Marcel Duchamp, Barcelona, Anagrama,1972. 

CIRICI, A.: Miró en su Obra, Barcelona, Labor, 1970.

DUROZOI, G. y LECHERBONNIER, G.: El Surrealismo, Madrid, Guadarrama, 1974. 

GARCIA DE CARPI. L.: La Pintura  Surrealista Española, Madrid, Itsmo,1986. 

GREGORICH, L.: De La "Belle Epoque" a Dada, Antología de Textos,      Caracas, Monte Avila, 1977. 

HUGNET, G.: La Aventura Dada: Ensayo, Diccionario y textos escogidos, Madrid,Júcar, 1973. 

MALET, R.: Joan Miró, Barcelona, Polígrafa S.A., 1983

NADEAU, M.: Historia Del Surrealismo, Barcelona, Ariel, 1972.

PIERRE, J.: El Futurismo y el Dadaismo, Madrid, Aguilar, 1968.

QUINN, E.: Max Ernst, Barcelona, Polígrafa S.A.,1977.

RITCHER, H.: Historia del Dadaismo, Buenos Aires, Nueva Visión, 1973. 

SCHMALENBACH, W.: Kurt Schwitters, (Catálogo) , Barcelona, Fundación     Joan Miró, 1982-83

SCHWARZ, A.: El Espíritu Dada 1915/1925, (Catálogo) Caracas, Museo de Arte Contemporáneo, 1980. 

TORCZYNER, H.: Magritte Signos e Imágenes, Barcelona, Blume, 1978.

TZARA, T.: Siete Manifiestos Dada, Barcelona, Tusquets, 1972.

VV.AA.: Duchamp, (Catálogo), Barcelona, Fundació Joan Miró, 1984. 

VV.AA.: Picabia, (Catálogo), Barcelona, Fundació Caixa de Pensions, 1984.

VV.AA.: André Masson, (Catálogo) Barcelona, Fundació Caixa de Pensions, 1985.

VV.AA.: Homenaje a Paul Delvaux, (Catálogo) Caracas, Museo de Bellas Artes,1982 

VV.AA.: Matta, (Catálogo) Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes,1983

VV.AA.: 400 obras de 1914 a 1983 Salvador Dalí, Barcelona, Generalitat de Catalunya, Ministerio de Cultura, 1983. (Catálogo)

VV.AA.: Yves Tanguy retrospective 1925 - 1955, (Catálogo) Paris, Centre Georges Pompidou, 1982

WESTERDAHL, E.: Oscar Dominguez, Barcelona, Nueva Orbita, 1968.

 12. La Bauhaus

      ARGAN, G.C.: Walter Gropius y El Bauhaus, Buenos Aires, Nueva Visión, 1977.

GROPIUS, W.: Alcances de la Arquitectura Integral, Buenos Aires, La Isla, 1966. 

                         La Nueva Arquitectura y La Bauhaus, Barcelona, Lumen, 1966. 

KANDINSKY, V.: Cursos de La Bauhaus, Madrid, Alianza, 1983. 

KLEE, P.: Bosquejos Pedagógicos, Caracas, Monte Avila, 1974.           

                Teoría del Arte Moderno, Buenos Aires, Caldén, 1976.

MEYER, H.: El Arquitecto entre la lucha de clases y otros escritos, Barcelona, Gustavo Gili, 1972. 

VV.AA.: La Bauhaus, Madrid, Alberto Corazón, 1971.

WICK, R.: Pedagogía De La Bauhaus, Madrid, Alianza, 1986. 

WINGLER, H. M.: La Bauhaus, Barcelona, Gustavo Gili, 1975.    

13. Mestres de l’Arquitectura del S.XX

BLAKE, P.: Maestros de la Arquitectura, Buenos Aires, Victor Lerú, 1963. 

BLASER, W.: Mies Van Der Rohe, Barcelona, Gustavo Gili, 1976.

BOESIGER, W.: Le Corbusier, Barcelona, Gustavo Gili, 1982. 

HITCHOCK, H-R.: Frank LLoyd Wright. Obras 1887 - 1941, Barcelona, Gustavo Gili,1978. 

JOHNSON, P.: Mies Van Der Rohe, Buenos Aires, Victor Lerú, 1960.

LE CORBUSIER.: Principios de Urbanismo, Barcelona, Ariel, 1981.              

                           Hacia una Arquitectura, Poseidon, Barcelona, 1977.              

                           El Modulor, Barcelona, Poseidon, 1976. 

MIES VAN DER ROHE, L.: Escritos, Diálogos y Discursos, Valencia,Colegio de  Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia, 1981. 

VON MOOS, S.: Le Corbusier, Barcelona, Lumen, 1977. 

ZEVI, B.: Frank LLoyd Wright, Barcelona, Gustavo Gili, 1985.