Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
Objectius |
Competències |
Proporcionar a l’alumnat una panoràmica de conjunt sobre els fenòmens religiosos i
assenyalar-ne la variabilitat cultural.
|
A1 A2 A3 A4 A5 A6
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11
|
|
Tema |
Subtema |
I. Els fenòmens religiosos i la seva problemàtica.
|
·Les definicions sobre la religió (presentació d'una vintena de definicions sobre religió d'autors diversos - Max Müller, Tylor, Frazer, Durkheim, Marx, Engels, Freud, Radcliffe-Brown, Malinowski, Spiro, Geertz, etc.) i la seva discussió.
·Els precursors en l'estudi de la religió. Escoles i perspectives teòriques
·Què és la religió?
|
II. El mite.
|
·L'especulació antiga entorn dels mites.
·El mite: problemes de definició.
·Les aproximacions literàries, psicològiques i sociològiques al fenòmen mític.
·Mite i interpretació:
1. Mite i Història
2. Mite i Inconscient
3. Mite i Societat
4. Mite i Llenguatge
|
III. El ritu.
|
·El ritu: problemes de definició i breu història del concepte.
·Els ritus en sentit ampla i en sentit restringit. Tipologies.
·Els ritus de pas: l'herència de Van Gennep.
·Les lectures "científiques" del ritual.
·Les funcions socials del ritual.
|
IV. Xamanisme i possessió.
|
·La comunicació amb el món sobrenatural.
·Les formes de xamanisme.
·Les formes de possessió.
·Les iniciacions.
|
V. La bruixeria.
|
·El fenòmen de la bruixeria a través dels temps.
·Bruixeria i fetilleria.
·La bruixeria en els pobles "primitius".
·La bruixeria europea.
·Les possibles lectures de la bruixeria.
|
VI. Mil·lenarisme i messianisme. |
·Les situacions de crisi i els moviments messiànics.
·Els moviments messiànics al llarg de la història: moviments d'unificació nacional i moviments subversius; moviments reformistes:
•L'Antic Israel.
•L'Europa Medieval.
•Els "pobles primitius".
·La religió com a experiència revolucionària.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
8 |
12 |
|
Sessió Magistral |
|
25 |
25 |
50 |
Seminaris |
|
10 |
20 |
30 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
16 |
32 |
48 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves pràctiques |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Mitjançant les classes magistrals el professor explicara l'ambit de l'antropologia de les religions amb un especial emfasi en la multiplicitat de casos. |
Sessió Magistral |
Les sessions magistrals fan referencia a la presentació dels grans temes o blocs de que consta el programa |
Seminaris |
El curs esta complementat amb un seguit de seminaris prèctics relacionats amb el temari. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Pràctiques relacionades amb fenòmens religiosos: liturgies, cementiris, textos sagrats. |
|
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Sessió Magistral |
Seminaris |
|
Descripció |
Des de fa 30 anys he realitzat una acurada atenció personalitzada als meus alumnes, que continuare duent a terme 3 dies per setmana durant la imparticio de les sessions magistrals i pràctiques |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Es la valora l'assistència i participació a la classe |
40% |
Seminaris |
Es valoren l'assitència, la participació i les lectures obligatòries |
30% |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Ressenyes específiques de cada pràctica |
20% |
Altres |
Control de les lectures obligatòries que l'alumne ha de realitzar per cada un dels temes |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
CANTÓN, M., La razón hechizada. Teorías antropológicas de la religión, Ariel. Barcelona, 2001
COHN, Norman, En pos del mil·lennio., Barcelona. Barral., 1971
MALLART, Lluís, La dansa dels esperits. Itinerari iniciàtic d’un medicinaire., Barcelona. La llar del llibre, 1983
TURNER, Víctor, La selva de los símbolos., Madrid. Siglo Veintiuno., 1980
MALINOWSKI, B., Magia, ciencia y religión, Barcelona. Ariel., 1994
|
|
Complementària |
|
|
|