DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura USOS I REGISTRES DE L`ESPANYOL Codi 12132223
Ensenyament
Filologia Hispànica (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
Departament Filologies Romaniques
Coordinador/a
HERRERA RODRIGO, MARIA
Adreça electrònica maria.herrera@urv.cat
Professors/es
HERRERA RODRIGO, MARIA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Caracterització dels usos i els registres de l'espanyol d'Espanya.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les varietats lingüístiques de l'espanyol d'Espanya des del punt de vista dels usos específics, els estils i els nivells de llengua. A1
A7
A14
A15
C2
C5
Reconèixer els trets distintius de l'àmbit específic, el registre i el nivell de llengua de qualsevol text oral o escrit en espanyol. A1
A4
A7
A14
A15
B3
B4
C2
C5
Analitzar tota mena de textos orals i escrits en castellà, tenint en compte la situació, els propòsits, el tema i el contingut dels missatges, així com les relacions entre els participants en la interacció comunicativa. A1
A4
A7
A14
A15
B3
B4
B11
C2
Produir textos orals i escrits en espanyol adequats als diferents usos específics, estils i nivells de llengua. B2
B3
B4
B6
B7
B11
C3
C4
C5
Saber trobar la informació necessària a les principals fonts d'informació i recursos bibliogràfics i telemàtics sobre la llengua espanyola, sobretot pel que fa als usos i registres. A13
A18
B1
B2
B3
B4
B7
B11
C2
C4
C5
Prendre consciència de la importància de l'elecció de les peces lingüístiques adequades als diferents usos específics, estils i nivells de llengua per tal d'aconseguir una comunicació eficaç en els àmbits que els són propis, així com en la definició de la imatge personal i de la corporativa en l'àmbit del treball. B6
B7
B11
C3
C4
C5
Acceptar que la llengua és viva i que tant els models de prestigi com les variants informals evolucionen, la qual cosa implica un compromís d'actualització constant del coneixement de la realitat de l'ús de l'idioma. A18
B1
B6
B7
B11
B13
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció 1.1. Llengua i societat
1.2. El sexisme en el llenguatge
2. Varietats diastràtiques 2.1. Nivell culte
2.2. Nivel mitjà
2.3. Nivell popular
3. Varietats diafàsiques 3.1. Clima de confiança i modalitats idiomàtiques
3.2. Conversa espontània i dicció acurada
4. Llengües especials 4.1. Argots
4.2. Llenguatges sectorials
4.2.1. Llenguatge administratiu
4.2.2. Llenguatge jurídic
4.2.3. Llenguatge periodístic
4.2.4. Llenguatge publicitari
4.2.5. Llenguatge polític
4.3. Llenguatges científico-tècnics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Sessió Magistral
15 30 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 0 30
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
10 0 10
Pràctiques a laboratoris
10 0 10
Estudis previs
0 15 15
Debats
3 0 3
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
1 20 21
Proves pràctiques
1 10 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de les pràctiques a l'aula(exercicis d'anàlisi i comentari de textos).
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'exercicis a través de la plataforma virtual (exercicis d'anàlisi i comentari de textos).
Pràctiques a laboratoris Participació en el programa TACUG.
Estudis previs Documentació prèvia a les sessions magistrals.
Debats Intercanvi d'opinions previ i posterior a les proves d'avaluació.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
Entrevista inicial. Resolució de dubtes durant tot el curs. Revisió i comentari personalitzat de les proves d'avaluació. Entrevista d'avaluació final.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Participació a les classes i portafoli de l'alumne/a. 10%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització de les pràctiques virtuals. 10%
Pràctiques a laboratoris Treball fet al programa TACUG. 10%
Proves objectives de tipus test Una prova d'avaluació. 40%
Proves pràctiques Una prova d'avaluació. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

- ÁLVAREZ, Miriam (1993, 1994, 1995, 1997) Tipos de escrito I, II, III y IV. Madrid: Arco/Libros.

- CASTELLÓN ALCALÁ, Heraclia (2000) Los textos administrativos. Madrid: Arco/Libros.

- FERNÁNDEZ LAGUNILLA, Marina (1999) La lengua en la comunicación política I y II. Madrid: Arco/Libros.

- FERRAZ MARTÍNEZ, Antonio (1993) El lenguaje de la publicidad. Madrid: Arco/Libros.

- GARCÍA MESSEGUER, Álvaro (1994) ¿Es sexista la lengua española? Barcelona: Paidós.

- ROMERO GUALDA, Mª Victoria ( 1996) El español de los medios de comunicación. Madrid: Arco/Libros.

- ROMAINE, Suzanne (1996) El lenguaje en la sociedad. Barcelona: Ariel.

- TUBAU, Ivan (1993) Periodismo oral. hablar y escribir para radio y televisión. Barcelona: Paidós.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
El que s'espera de l'alumnat: L'assistència i participació activa a les classes; una actitud oberta i col·laboradora, no exempta d'esperit crític, però respectuosa. El que NO s'espera de l'alumnat: La memorització sense reflexió. Mètode d'estudi recomanat: El seguiment puntual dels continguts explicats a les classes magistrals. La realització puntual i acurada de les pràctiques proposades.