DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura SOCIOLOGIA Codi 15051012
Ensenyament
Treball Social (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
Departament Gestio d'Empreses
Coordinador/a
MA?AS RODRIGUEZ, CARMEN MARIA
Adreça electrònica carmenmaria.manas@urv.cat
Professors/es
MA?AS RODRIGUEZ, CARMEN MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén introduir a l'alumnat en la perspectiva sociològica.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
identificar les característiques de la sociologia A3
A8
A15
B3
B7
C3
C5
identificar i analitzar problemes socials A2
A14
A16
A18
B3
B6
B11
C2
C3
C5
Conèixer i utilitzar els conceptes bàsics que fa servir la sociologia A8
A15
A23
B3
B4
B11
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
Bloc I. Introducció a la sociologia


Tema 1. La perspectiva sociològica.
Tema 2. Els orígens de la sociologia i el procés de modernitat.


Bloc II. Pautas demogràfiques en les societats avançades. Tema 3. Estructura demogràfica i societat.
Tema 4. Indicadors demogràfics.
Bloc III. Procés de socialització Tema 5. Els principals agents de socialització.
Tema 6. El control social: la integració i la marginació.
Bloc IV. Les transformacions en la familia. Tema 8. La vigencia de la societat patriarcal.
Tema 9. Noves formes familiars
Bloc V. Les transformacions en el sistema educatiu
Tema 10. Les funcions socials de l’educació.
Tema 11. Desigualtats educatives i desigualtats socials.
Bloc VI. Les transformacions en el treball.

Tema 12. Revisió crítica del concepte de treball.
Tema 13. Canvis en la organització del treball.
Bloc VII. Classes socials i desigualtat en les societats avançades. Tema 14. Descripció i propostes analítiques per a la determinació de les classes socials.
Tema 15. Els factors de la desigualtat social.
Bloc VIII. Política i estructura social.
.
Tema 16. Estructures de poder polític i estructura social.
Tema 17. Formes institucionals i no institucionals de l’acció política

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1.5 1 2.5
 
Sessió Magistral
35 45.5 80.5
Debats
3 0 3
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
3 9 12
Fòrums de discussió
3 7.5 10.5
Estudis previs
5 10 15
Seminaris
10 13 23
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
3 0 3
Treballs
2 20 22
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves objectives de tipus test
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Mitjançant les sessions magistrals s'exposaran els continguts bàsics de l'assignatura. Es faran servir diapositives/power point per una millor comprensió dels diferents temes. Seran classes participatives, amb comentaris de textos. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin surgir per part de l'alumnat
Debats Alguns temes del programa són susceptibles de discussió. Amb l'objectiu de millorar la capacitat d'exposició oral i argumentativa, es proposaran debats sobre alguns dels temes, o la defensa de postures teòriques divergents.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques En les primeres sessions farem una introducció a l'ús d'internet per la recerca d'informació i documentació sociològica i conèixer els mitjans que es poden fer servir i que estan a l'abast de l'alumnat
Fòrums de discussió Utilitzant el moodle debatren temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit sociològic i/o questions que no hagin pogut ser suficientment tractades a classe.
Estudis previs Comentaris o preguntes sobre textos relacionats amb els temes tractats bé a les classes teòriques bé als seminaris o sessions pràctiques.
Seminaris Els seminaris o pràctiques s'organitzaran entorn de les temàtiques desenvolupades a la part teòrica. Els temes monogràfics seran decidits conjuntament en les primeres sessions. Comporten la participació activa de l'alumnat i treball prèvis o posteriors segons indicacions de la professora.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Simulació de casos pràctics sobre problemes socials o postures teòriques dintre de l'aula.
Treballs Cada alumne haurà de realitzar un treball individual sobre un article de temàtica sociològica entre els proposats per la professora.


Atenció personalitzada
 
Treballs
Estudis previs
Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne/a haurà de contactar personalment amb la professora per determinar l'article sobre el que farà el treball durant el primer mes del curs. Es facilitarà un esquema de com fer-lo. S'aconsella utilitzar les hores de tutoria per consultes sobre el treball. Els treballs previs són obligatoris per una avaluació contínua. Es recomana a l'alumnat consultar sobre com i on trobar informació/lectures relacionades amb les temàtiques tractades. Es valorarà positivament l'utilització de diferents fonts d'informació i negativament l'ùs exhaustiu d'internet.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Participació a classe. Es valora en conjunt amb la participació en els fòrums de discussió.
Fòrums de discussió Es valorarà conjuntament la participació tant en els debats a l'aula com en els fòrums de discussió al moodle.
Estudis previs Comentaris de textos relacionats amb el material teòric i dels seminaris. Les classes teòriques contenen comentaris de textos per part dels alumnes. Als seminaris o pràctiques es valoraran els estudis previs i/o posteriors a l'activitat realitzada, ja sigui sobre un text o un vídeo. També es valora la participació a l'aula. 15%
Treballs Treball sobre un article sociològic, relacionant-lo amb temes teòrics i/o altres referències a lectures realitzades. 15%
Proves objectives de tipus test Els coneixements adquirits es valoraran mitjançant la prova tipus test. 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que no puguin venir a les classes s'evaluaran mitjançant l'examen tipus test (70%), i un 30%: el treball sobre un article, les activitats dels seminaris i un treball sobre un llibre indicat per la professora en les primeres setmanes del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

Es facilitarà un llistat a l'inici del curs sobre els articles a escollir per fer el treball de curs.

El dossier de textos es facilitarà en la primera setmana. Al llarg del curs s'introduiran nous textos segons els interessos de l'alumnat i els temes d'actualitat.

-Berger, Peter i Luckmann, Thomas (1988), La construcció social de la realitat, Herder, Barcelona.

-Berger, Peter L. (1992), Invitació a la sociologia, Una perspectiva humanística, Editorial Herder, Barcelona.

-Giddens, Anthony, Sociología, Alianza Ed.

-Rocher, Guy (1990), Introducción a la sociologia general, Editorial Herder, Barcelona.

-Castells, M. (1997): La era de la información, Madrid, Alianza Editorial.

-Crompton, R. (1994): Clase y estratificación. Una introducción a los debates actuales, Madrid, Tecnos.

-De Francisco, A. (1997): Sociología y cambio social, Barcelona, Ariel.

-Feito, R. (1995): Estructura social contemporánea, Madrid, Siglo XXI.

-Giddens, A. (1995): La constitución de la sociedad. Bases para la teoría de la estructuración, Buenos Aires, Amorrortu.

-Goldthorpe, J. (de.) (1991): Orden y conflicto en el capitalismo contemporáneo, Madrid, Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.

-Kerbo, H.R. (1998): Estratificación social y desigualdad. El conflicto de clases en perspectiva histórica y conparada, Madrid, McGraw-Hill.

-Miguélez, F. et al. (1997): Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània, Barcelona, Proa-UAB.

Complementària

-Arrighi, G.; Hopkins, T.; Wallerstein, I. (1999): Movimientos antisistémicos, Madrid, Akal.

-Berger, P. i Luckmann, T. (1998): La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement, Barcelona, Herder.

-Boudon, R. (1972): ¿Para qué sirve la noción de “estructura”? Ensayo sobre la significación de la noción de estructura en las ciencias humanas, Madrid, Aguilar.

-Bourdieu, P. (1991): La distinción, Madrid, Taurus.

-Bourdieu, P. (1999): La miseria del mundo, Madrid, Akal.

-Carabaña, J.; De Francisco, A. (comps.) (1994): Teorías contemporáneas de las clases sociales, Madrid, Pablo Iglesias.

-Colectivo Ioé (1999): Inmigrantes, trabajadores, ciudadanos, València, Universitat de València.

-Dahrendorf, R. (1990): El conflicto social moderno, Madrid, Mondadori.

-Giddens, A. (1994): La estructura de clases en las sociedades avanzadas, Madrid, Alianza Universidad.

-Ibarra, P.; Tejerina, B. (1991): Los movimiento sociales. Transformaciones políticas y cambio cultural, Madrid, Trotta.

-Moore, J.R. (1982): Los orígenes sociales de la dictadura y la democracia, Barcelona, Península.

-Tarrow, S. (1997): El poder en movimiento: los movimientos sociales, la acción colectiva y la política, Madrid, Alianza.

-Theda Skocpol (1986): Los Estados y las revoluciones, Mèxic, Fondo de Cultura Económica.

-Tilly, Ch. (1991): Grandes estructuras, procesos amplios, comapraciones enormes, Madrid, Alianza Editorial.

-Tilly, Ch. (1992): Coerción, capital y los Estados Europeos 990-1990, Madrid, Alianza Editorial.

-Weber, Max (2002), Economía y sociedad, Fondo de Cultura Económica, Madrid.

-Wright, E.O. (1995): “El análisi de clase de la pobreza”, en AA.VV. Desigualdad y clases sociales, Madrid, Fundación Argentaria-Visor.

Recomanacions