Codi |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
A |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
B |
|
C |
|
C |
|
C |
|
Objectius |
Competències |
Saber analitzar dades cinètiques i obtenir-ne lleis i models cinètics. |
A3 A5
|
B1 B3 B4 B5
|
C5
|
Saber desenvolupar un mecanisme que sigui consistent amb la llei cinètica i les dades experimentals tant per reaccions homogènies com heterogènies. |
A2 A3 A5
|
B15
|
C5
|
Comprendre el comportament de diferents tipus de reactors químics tant quan s’utilitzen individualment com combinats entre sí. |
A4 A5 A10
|
B3 B8
|
C5
|
Saber triar el millor tipus de reactor i determinar-ne la mida per a una aplicació concreta. |
A5 A10
|
B3 B8 B11
|
C5
|
Comprendre la importància de la selectivitat i conèixer les estratègies que permeten maximitzar els rendiments. |
A5
|
B15
|
C5
|
Apreciar la importància del transport de matèria, tant intern com extern, en sistemes catalítics fluid / sòlid. |
A1 A2
|
B1 B5 B7 B8
|
C5
|
Saber relacionar coneixements d’altres matèries per al disseny correcte d’un reactor. |
|
B10
|
|
Generar l’habilitat de treballar en equip i desenvolupar capacitat per crear un bon ambient de treball. |
|
B12
|
|
Saber presentar de manera rigorosa i entenedora els resultats del seu treball, tant de manera oral com en informes escrits. |
|
B7
|
|
Cercar a la literatura els models i valors de les lleis cinètiques. |
|
B3 B10 B11
|
C1 C5
|
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. |
|
B7
|
C1 C4
|
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. |
|
B12 B13 B18
|
|
Tema |
Subtema |
1. |
Introducció. Rellevància de la cinètica en l’àmbit de l'Enginyeria Química. Terminologia. Variables i quantitats a la cinètica. Dificultats per trobar dades. |
2. |
Cinètica de les reaccions homogènies. Importància de suposar el mateix valor de concentracions, pressió i temperatura en tots els punts del sistema. Desenvolupament de models cinètics. |
3. |
Interpretació de resultats obtinguts en un reactor discontinu. Obtenció de models cinètics a partir de les dades obtingudes en el laboratori. Obtenció d’ordre de reacció i energia d’activació. |
4. |
Principis bàsics de catàlisi. Reaccions en catàlisi homogènia. Reaccions en catàlisi heterogènia. Importància dels fenòmens de transport com factor limitant de la cinètica. Catàlisi enzimàtica. Model de Michaelis –Menten. Altres models. |
5. |
Introducció al disseny de reactors químics. El balanç de matèria molar. El balanç d’energia. Reactors ideals. El model de reactor discontinu perfectament agitat. El model reactor de mescla perfecta. El model de reactor de flux pistó. |
6. |
Teories de les reaccions elementals. Teoria de col•lisions. Teoria de l’estat de transició. |
7. |
Reaccions elementals en fase gas. Reaccions bimoleculars. Reaccions trimoleculars. Reaccions unimoleculars. Reaccions de combinació. |
8. |
Reaccions elementals en dissolució. Importància de la polaritat del solvent. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
29 |
58 |
87 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
11 |
11 |
22 |
Avantprojecte |
|
12 |
24 |
36 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S’utilitza una varietat de metodologies per tal de facilitar l’accés als continguts d’estudiants amb models d’aprenentatge diferents. |
Sessió Magistral |
Combinació de classe magistral i estudi de casos. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis, activitats i tests ràpids. S’alterna el treball individual amb el treball en equip.
Alguns temes son preparats i presentats pels propis alumnes, permetent la pràctica de comunicar eficientment a un públic coneixedor de la matèria. |
Avantprojecte |
El treball en equip és dominant a les activitats relacionades amb l’avantprojecte. |
|
Descripció |
Reunions de discussió, fora de l’aula, individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentació d’un tema:
Cada grup presenta una part d’un dels temes del programa, i ha de respondre les preguntes de l’audiència (els seus companys. En l’avaluació es té en compte el fet de realitzar qüestions amb sentit. |
12.5% |
Avantprojecte |
Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d’assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d’interpel•lacions individuals. |
25% |
Proves pràctiques |
Prova individual (12.5%).
Prova individual; mescla de preguntes conceptuals curtes, interpretació de dades cinètiques i exercicis d’aplicació (disseny de reactors); es realitza al final de quadrimestre (50%). |
62.5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Laidler, Keith J., Chemical Kinetics, Harper Collins Publishers, 1987
|
- J.E. House. Introduction to Chemical Kinetics Editorial: Times mirror higher education group. ISBN 0-697-32881-3, 1997.
|
Complementària |
José Felipe Izquierdo i altres, Cinética de las Reacciones Químicas, Edicions Universitat de Barcelona, 2004
Fogler H.S., Elementos de la ingeniería de la reacción química, 2a edició traduïda al castellà, 1992
, Internet, ,
PERRY, R. H. (ED.); GREEN, D. (ED.), Perry’s Chemical Engineers Handbook, McGraw-Hill, 1988
|
|
|
Altres comentaris |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat):
Fonaments d’Enginyeria Química, Química Física, Mètodes Numèrics, Termodinàmica Tècnica I.
|
|