Codi |
|
A3 |
Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament. |
A4 |
Reflexionar sobre l’estructura, nivells, propietats i funcions de la llengua. |
A5 |
Conèixer les orientacions metodològiques per a l'apropament dels alumnes al text literari. |
A6 |
Valorar la riquesa de la diversitat lingüística. |
A34 |
Conèixer les bases cognitives, lingüístiques i comunicatives de l'adquisició de les llengües primeres i estrangeres. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
1. Utilitzar el coneixement ampli dels aspectes formals de la llengua per assolir un grau elevat de precisió i adequació, tant en la comprensió com en l'expressió. |
A3 A4 A5 A6 A34
|
B3
|
|
2. Mostrar un domini de les estratègies comunicatives lingüístiques (ortografia, morfologia, sintaxi...) |
A3 A4 A5
|
|
C5
|
3. Comprendre les idees principals i extreure informació específica de textos escrits i orals de tipologia diversa, mostrant sensibilitat per les diferències d'estil i les figures retòriques. |
A5 A6
|
B3
|
|
4. Reconèixer el valor de la literatura per a l'aprenentatge de la llengua, a partir de la lectura i comentari de textos. |
A5
|
B3
|
|
5. Identificar la funció i la tipologia d'un text o document, tant oral com escrit. |
A4 A6
|
|
|
6. Mostrar un domini dels usos i convencions socials de la llengua i dels diferents registres. |
A3 A6
|
B7
|
|
7. Utilitzar amb facilitat i eficàcia els recursos i materials de consulta a l'abast per ampliar coneixements i resoldre dubtes. |
|
B4
|
C2 C5
|
8. Mostrar la capacitat de continuar l'anàlisi de l'idioma de forma autònoma. |
|
B7
|
C5
|
Tema |
Subtema |
A) LENGUA ESPAÑOLA
1. Lenguaje y comunicación
2. Niveles de análisis del lenguaje.
3. La oración gramatical.
4. Estructura del Sintagma Nominal.
5. Estructura del Sintagma Verbal
6. La oración compuesta
7. La variación lingüística
8. Uso de la lengua: tipos de textos
|
1. Lenguaje y comunicación
1.1. El proceso de la comunicación: concepto y elementos.
1.2. El signo: concepto y clases.
1.3. El signo lingüístico.
1.4. Las funciones del lenguaje.
2. Niveles de análisis del lenguaje.
2.1. Estructuración del lenguaje verbal. La lengua como sistema.
2.2. Lengua y habla.
2.3. Sincronía y diacronía.
2.4. Nivel fónico.
2.5. Nivel morfosintáctico.
2.6. Nivel léxico-semántico.
3. La oración gramatical.
3.1. Definición de oración.
3.2. Sintagma y oración.
3.3. Sujeto y predicado.
3.4. Oraciones impersonales.
3.5. La modalidad oracional.
4. Estructura del Sintagma Nominal.
4.1. El sustantivo: forma, significación y función.
4.2. Los complementos del Nombre.
4.3. El adjetivo: forma, significación y función.
4.4. Los determinantes: forma, significación y función.
4.5. Clases de determinantes: artículo, adjetivos determinativos.
4.6. Los pronombres: forma, significación y función.
4.7. Clases de pronombres: personales, demostrativos, posesivos, indefinidos, numerales, interrogativo-exclamativos, relativos.
5. Estructura del Sintagma Verbal
5.1. El verbo: forma, significación y función
5.1.1. Flexión. Los tiempos verbales
5.1.2. Formas no personales
5.1.3. Perífrasis verbales
5.2. Tipos de predicados
5.3. Complementos del verbo
5.3.1. Atributo y predicativo
5.3.2. Transitividad: Complemento directo e indirecto
5.3.3. Complementos circunstanciales: modo, locativos, temporales y causales
5.3.4. Complemento agente
5.4. Valores del se
5.5. El adverbio
6. La oración compuesta
6.1. La oración simple y la oración compuesta
6.2. Coordinación
6.2.1. Coordinadas copulativas
6.2.2. Coordinadas adversativas
6.2.3. Coordinadas disyuntivas
6.2.4. Coordinadas distributivas
6.2.5. Coordinadas explicativas
6.3. Subordinación
6.3.1. Concepto y clases
6.3.2. Proposiciones subordinadas sustantivas
6.3.2.1. Concepto
6.3.2.2. De Sujeto
6.3.2.3. De Complemento Directo: estilo directo e indirecto
6.3.2.4. De Complemento Preposicional
6.3.2.5. De Atributo
6.3.2.6. Función de Adyacente de un núcleo nominal
6.3.2.7. Proposiciones con relativos en función sustantiva
6.3.3. Proposiciones subordinadas adjetivas
6.3.3.1. Concepto
6.3.3.2. Los relativos
6.3.3.3. Clasificación: explicativas y especificativas
6.3.4. Proposiciones subordinadas adverbiales
6.3.4.1. Concepto
6.3.4.2. Clases: tiempo, lugar, modo, comparativas, causales, consecutivas, finales, concesivas y condicionales.
6.3.4.3. Formas no personales en la subordinación
6.3.5. Yuxtaposición
7. La variación lingüística
7.1. La variación intralingüística
7.1.1. Variedades diatópicas
7.1.1.1. Variedades meridionales
7.1.2. Variedades diastráticas
7.1.2.1. Jerga
7.1.2.2. Sexismo lingüístico
7.1.3. Variedades diafásicas
7.1.3.1. Culta: oral y escrita
7.1.3.2. Media o estándar: oral y escrita
7.1.3.3. Coloquial: oral y escrita
7.1.4. Variedad estándar. Concepto de norma
7.1.5. Registros
7.2. Lenguas en contacto
7.2.1. Concepto de cultura: contacto de culturas, aculturación, aldea global
7.2.2. Lenguas en contacto
7.2.3. Bilingüismo (individual y social) y diglosia
7.2.4. Normalización lingüística: catalán, gallego y vasco
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
23 |
23 |
46 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
5 |
10 |
Treballs |
|
2 |
6 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
12 |
12 |
Estudis previs |
|
0 |
3 |
3 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
0 |
0 |
0 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
Clases teóricas |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Ejercicios específicos de cada tema |
Treballs |
Comentario literario |
Resolució de problemes, exercicis |
Pruebas de lectura |
Estudis previs |
Nivel lingüístico del alumno |
|
Descripció |
Pes |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Prueba teórica- 60% Pruebas de lectura- 10%+10% Trabajo-20% |
Bàsica |
|
-RAE: Ortografía de la lengua española, Madrid, Espasa-Calpe, 1999
-DÍEZ BORQUE,J.M.: Comentario de textos literarios, Madrid, Playor, 1998.
-ALCINA, J. y BLECUA, J.M.:Gramática española, Barcelona, Ariel, 1991. |
Complementària |
|
-Moliner, M.: Diccionario de uso del español, 2 vols., Madrid, Gredos, 1970
Seco -SECO, M.: Diccionario de dudas y dificultades de la lengua española, 9ª ed., Madrid, Espasa-Calpe, 1998.
-MARTÍNEZ DE SOUSA,J.:Diccionario de usos y dudas del español actual, Barcelona, VOX, 1999.
-RAE: Diccionario de la lengua española, 22ª ed., 2 vols., Madrid, Espasa-Calpe, 2001
-QUILIS,A.: Métrica española, Barcelona, Ariel, 1997. |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
COMENTARI I ANÀLISIS DE TEXTOS DE LITERATURA ESPANYOLA CONTEMPORÀNIA/11101217 |
|
|