Codi |
|
A1 |
Conèixer i comprendre la complexitat dels processos educatius, en general (finalitat i funcions de l'educació i del sistema educatiu, teories del desenvolupament i de l'aprenentatge, l'entorn cultural i social i l’àmbit institucional i organitzatiu de l'escola, el disseny i desenvolupament del currículum, el paper del docent. |
A2 |
Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural |
A3 |
Conèixer la literatura infantil i desenvolupar estratègies per a l’acostament dels infants al text literari tant oral com escrit. |
A4 |
Conèixer el desenvolupament del llenguatge en l'etapa de l'educació infantil i dissenyar estratègies didàctiques orientades a l'enriquiment de les competències comunicatives. |
A5 |
Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics i didàctics de l'aprenentatge de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament així com la competència comunicativa. |
A16 |
Ser capaç de promoure els comportaments respectuosos amb el medi natural, social i cultural. |
A17 |
Detectar situacions de falta de benestar dels infants que afectin el seu desenvolupament i promoure la seva millora. |
A18 |
Planificar les activitats educatives en funció de la progressiva cohesió i integració del grup classe. |
A19 |
Ser capaç de crear i mantenir vincles de comunicació coordinats amb les famílies per tal d’incidir més eficaçment en el procés educatiu. |
A20 |
Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa. |
A21 |
Guiar-se pel principi de globalització a l'hora de programar les activitats i les tasques educatives de 0 a 6 anys. |
A22 |
Saber utilitzar el joc com a principal recurs didàctic. |
A23 |
Promoure el joc simbòlic i de representació de rols com a principal mitjà de coneixement de la realitat social. |
A24 |
Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure l'aprenentatge a través d'activitats amb sentit per a l'alumne d'aquestes edats. |
A25 |
Ser capaç de dissenyar, aplicar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat infantil. |
A28 |
Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu. |
A34 |
Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu. |
A47 |
Conèixer els continguts que s'han d'ensenyar i la seva singularitat espistemològica i l'especifitat de la seva didàctica |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Estar capacitat per ajudar l'infant en el desenvolupament del seu llenguatge, tant en relació a la seva maduració personal, com als seu procés de socioalització.
|
A1 A2 A4 A5 A21 A22 A23 A24 A25
|
B3 B5
|
|
Conéixer el procés de desenvolupament dels diferents sistemes lingüístics que configuren la llengua. |
A4 A5
|
B1 B4 B5
|
|
Posseir els recursos didàctics necessaris per tal d'ajudar el nen en el desenvolupament dels diferents sistemes lingüístics que configuren la llengua. |
A3 A4 A5 A18 A21 A22 A23 A24 A25 A28 A34 A47
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C5
|
Adquirir una dinàmica d'actuació a l'aula que faciliti com a futur mestre l'expressió oral de l'infant i la seva adecuació comunicativa, com a emissor i com a receptor. |
A16 A17 A18 A19 A20 A28
|
B3 B5 B7
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1.-Estudi de la proposta curricular de l'àrea d'intercomunicació i llenguatges al currículim d'Educació Infantil. |
-El llenguatge com a a comunicació i com a representació. |
2.- Visió general de les teories l'aquisició del llenguatge
|
-Factors interns i factors externs en l'adquisició del llenguatge.
-Teoria innatista: Chomsky
-Bruner: de la comunicació al llenguatge
|
3.- Etapes de l'adquisició del llenguatge |
-Etapes prelingüística i lingüística. Característiques d'ambdues. |
4.-Funcions que predominen en el llenguatge infantil |
-Funcions comunicatives. Evolució.
-El llenguatge egocèntric: Piaget i Vigotski. |
5.- Desenvolupament del sistema fonològic i del domini fonètic. |
-La teoria de Jacobson. Mecanismes d'aprenentatge.
-Pautes evolutives.
-Trastorns en l'adquisició dels sons de la llengua.
-Metodologia per ajudar l'infant en la discriminació auditiva i en la fonació.
-Metodologia per ajudar el nen en l'organització fonològica i en la pronúncia dels sons de la llengua. |
6.- Desenvolupament de l'organització semàntica i adquisició del vocabulari. |
-L'accés a la significació: mecanismes d'aprenentatge i pautes evolutives.
-L'adquisició del sistema semàntic.
-Metodologia per ajudar l'infant en l'adquisició de vocabulari: activitats de denomaninació.
-Metodologia per ajudar l'infant en el desenvolupament de l'organització semàntica: activitats de conceptualització. |
7.- El desenvolupament morfosintàctic. |
-Principis generals del desenvolupament morfosintàctic.
-Pautes evolutives.
-Metodologia per ajudar l'infant en el desenvolupament morfosintàctic: activitats per treballar el nombre i ordre de paraules, els nexos, les flexions i la conciència sintàctica. |
8.- El desenvolupament de l'organització del discurs. |
-La comunicació a l'aula.
-La conversa dirigida.
-Les sessions d'intervenció privilegiada dels alumnes. |
9.-Tipologia textual oral a educació infantil. |
-Metodologia per a l'ús a l'aula dels diferents tipus de text oral: narració, descripcio poesía. |
10.- Recursos didàctics de l'àrea de llenguatge |
-La literatura oral.
-Els contes.
-La dramatització. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
38 |
38 |
76 |
Presentacions / exposicions |
|
11 |
2.75 |
13.75 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
6 |
18 |
Treballs |
|
2 |
28 |
30 |
Estudis previs |
|
0 |
10 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació del programa, planificació del curs, explicació de la metodologia i dels criteris d'avaluació dels coneixements. |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts teòrics del programa. Amb suport de retroprojector, apunts i lectures recomanades. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes participaran d'una manera activa en la presentació del treballs de grup preparats pels seus companys. Realitzaran les activitats organitzades i programades pels responsables de cada tema pràctic.Hauran de reflectir la seva visió crítica de la sessió realitzada al dossier-memòria de les pràctiques de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Els alumnes realitzaran a l'aula, amb caràcter obligatori, una sèrie d'activitas pràctiques guiades per la professora, que recolliran a la memòria dossier de les pràctiques de l'assignatura.
Els exercicis ón les següents (subjectes a variacions i independentment d'altres que es puguin afegir):
1.-Anàlisi i comentari personal dels objectius i dels continguts de l'àrea de llenguatge del currículum d?Educació Infantil.
2.- Comentari i valoració d'una conversa dirigida a l'aula, del llibre "Aprender a leer y escribir" de Gordon Wells.
3.- Comentari i valoració d'una situació comunicativa "privilegiada" en "el tiempo de compartir" del llibre d'Ana Mª Borzone de Manrique "Leer y escribir a los 5".
4- Pràctiques sobre l'elaboració de diferents matrius sil.làbiques.
5.-Anàlisi i avaluació de diferents textos infantils amb errades d'ortografia natural. Propostes de treball de recuperació.
6.-Classificació de diferents errades d'ortografia arbitrària.
7.-Anàlisi i manipulació de material de percepció visual i d'ordenació espacial i temporal.
8.- Visionat i comentari escrit del vídeo sobre didàctica del text narratiu "El conte".
|
Treballs |
Els alumnes realitzaran un treball pràctic en grup de 4, consistent en una programació d'activitats de llenguatge encaminades a aconseguir objectius concrets dels currículums d'Educació Infantil.
Els alumnes rebran les pautes necessàries per a la realització del treball.
Cada grup presentarà a l'aula el seu treball sobre un contingut procedural del temari.
La presentació consistirà en la justificació teòrica, el plantejament i la direcció de la realització -per part dels companys de classe- d'una bateria d'activitas programades per treballar uns determinats continguts lingüístics del currículum d'Educació Infantil.
Els treballs a realitzar -repartits entre els diferents grups- són els següents:
1.-Educació de l'atenció i de la percepció auditiva.
2.-Activitats de respiració, coneixement de l'aparell fonador i de motricitat bucofacial.
3.-Activitats didàctiques de reflexió fonològica i de domini fonètic dels sons de la llengua.
4.- Activitats per a l’adquisició de vocabulari i per a la reflexió sobre el significat de les paraules.
5.-Activitats d’organització morfosintàctica.
6.-Funció simbòlica del llenguatge escrit: sistemes simbòlics a l'abast del nen.
7.-Activitas d’organització del discurs: la narració.
8.- Com aprendre a descriure.
9- La poesia a Educació Infantil.
10-La dramatització com a recurs didàctic
11.-La literatura popular a Educació Infantil. |
Estudis previs |
Els alumnes deuran seleccionar 10 articles de didàctica de la llengua de les diferents revistes especialitzades. Faran per escrit les respectives ressenys, que presentaran al dossier-memòria.
|
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Un cop triat el treball a realitzar per un determinat grup, caldrà que aquest s'entrevisti dues vegades amb la professora:
1) Per tal d'obtenir les orientacions necessàries per a
- la realització del treball: objectius específics, metodologia, bibliografia bàsica,
-la presentació i realització de les activitats per part dels companys.
2) Obtenir el "vist i plau" abans de la presentació del tema i realització de les activitats a l'aula.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Assistència obligatòria. Absències no justificables (20%). Memòria de les presentacions - comentari crític- obligatòria.
|
0% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització correcta de les pràctiques realitzades a classe guiades per la professora. |
10 % |
Treballs |
Correcció en l'elaboració del treball de grup i la seva presentació-realització pràctica a l'aula. |
20% |
Estudis previs |
Obligatòria presentació de 10 articles de revistes especialitzades, de didàctica de la llengua, subratllas i comentats.
La incorrecta realització restàra puntuació |
0% |
Proves de Desenvolupament |
Prova escrita al final de curs sobre els continguts exposats a les proves magistrals i ampliats a la bibliografia racomanada. |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
J. Brune, Acción, pensamiento y lenguaje, Alianza Psicología, 1.984
G. Wells, Aprender a leer y a escribir, Cuadernos de Pedagogía-Laia, 1.988
, Articles (didàctica de la llengua i la literatura), Graó,
, Clij (revista de literatura infantil i juvenil), Torre de papel,
, Cuadernos de pedagogía, ,
E. Bassedas i altres, Didáctica de la lengua en la educación infantil, Síntesis, 2.000
Ch. Bouton, El desarrollo del lenguaje, UNESCO-Abril, 1.982
J. Rondal, El desarrollo del lenguaje, Médica y Técnica, 1.982
G. Aguado, El desarrollo del lenguaje de 0 a 3 años: bases para un diseño curricular en la Educación Infantil, CEPE, 1.995
M. Monfort; A. Juárez, El niño que habla, CEPE, 1.987
G. Rodari, Gramàtica de la fantasia, Aliorna, 1.987
, Grup de llengua escrita Rosa Sensat: dossiers nºs 9, 14,15,26, 39, Rosa Sensat,
, Guix (d'infantil), Graó,
, In.fàn-ci-a (educar de 0 a 6), Rosa Sensat,
J. Bruner, La parla dels infants, EUMO, 1.985
Borzone de Manrique, A.Mª, Leer y escribir a los 5, Aiqué, 1.994
M.D. Rius i Estrada, Llenguatge oral. Projecte de metodologia per al desenvolupament de la comunicació a l'escola, La Guaira, 1.989
L.S. Vigotski, Pensament i Llenguatge, EUMO, 1.988
, Perspectiva escolar, Rosa Sensat,
F. Hernández Pina, Teorías psicosociolingüísticas, Siglo XXI, 1.984
|
|
Complementària |
T. Ribas, "Dramatització d'un conte" in " Exemples d'unitats de programació I. L'educació infantil., Generalitat de Catalunya, 1.992
R. Reina et al., "Els jocs de falda" in "Exemples d'una unitat de programació I. L'educació Infantil", Generalitat de Catalunya,
Monogràfic, "L'expressió oral", Guix, 1989
R.Boixaderas & L. Navarro, "Lectura mental i lectura expressiva" in Exemples d'unitats de programació, 5. Parvulari. Cicle Inicial, Generalitat de Catalunya, 1994
J. Gómez, "Una activitat quotidiana: la conversa", In-fàn-ci-a, nº7/8, 1993
E. Bassedas i altres, Apendre i ensenyar a Educació Infantil, Graó, 1.996
J.M. Artigal, Com fer descobrir una nova llengua, EUMO, 1.984
I. Bustos Sánchez, Discriminación auditiva y logopedia, CEPE, 1988
M.D. Renau, Els inicis del llenguatge i la comunicació en l'infant, Rosa Sensat, 1.980
C. Triadó; M. Santacana, La evaluación del lenguaje: una aproximación evolutiva, Antrophos, 1.989
J. Piaget, Lenguaje y pensamiento en elniño, Guadalupe, 1.972
J. Gómez Tolón, Trastornos de la adquisición del lenguaje. Valoración y tratamiento, Escuela Española, 1.987
|
|
|