DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura LLENGUA I LITERATURA ESPANYOLES Codi 11111105
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Obligatòria Primer Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
CALLE ROMERO, MARÍA ISABEL
Adreça electrònica mariaisabel.calle@urv.cat
Professors/es
CALLE ROMERO, MARÍA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant A) LENGUA ESPAÑOLA 1. Niveles de análisis del lenguaje. 2. La oración gramatical. 3. Estructura del Sintagma Nominal. 4. Estructura del Sintagma Verbal 5. La oración compuesta. 6. Uso de la lengua: tipos de textos B) LITERATURA ESPAÑOLA

Competències
Codi  
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural
A3 Conèixer la literatura infantil i desenvolupar estratègies per a l’acostament dels infants al text literari tant oral com escrit.
A4 Conèixer el desenvolupament del llenguatge en l'etapa de l'educació infantil i dissenyar estratègies didàctiques orientades a l'enriquiment de les competències comunicatives.
A5 Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics i didàctics de l'aprenentatge de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament així com la competència comunicativa.
A6 Promoure la incorporació dels infants a l’aprenentatge funcional d'una llengua estrangera.
A34 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral com a ciutadà.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure's amb facilitat per l'espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Utilitzar el coneixement ampli dels aspectes formals de la llengua per assolir un grau elevat de precisió i adequació, tant en la comprensió com en l'expressió. A4
A5
A6
A34
B3
2. Mostrar un domini de les estratègies comunicatives lingüístiques (ortografia, morfologia, sintaxi...) A4
A5
C5
3. Comprendre les idees principals i extreure informació específica de textos escrits i orals de tipologia diversa, mostrant sensibilitat per les diferències d'estil i les figures retòriques. A3
A5
B3
B9
4. Reconèixer el valor de la literatura per a l'aprenentatge de la llengua, a partir de la lectura i comentari de textos. A2
A3
B3
5. Identificar la funció i la tipologia d'un text o document, tant oral com escrit. A4
6. Mostrar un domini dels usos i convencions socials de la llengua i dels diferents registres. A2
A5
B7
C4
7. Utilitzar amb facilitat i eficàcia els recursos i materials de consulta a l'abast per ampliar coneixements i resoldre dubtes. B4
C2
C5
8. Mostrar la capacitat de continuar l'anàlisi de l'idioma de forma autònoma. B7
C3

Continguts
Tema Subtema
A) LENGUA ESPAÑOLA

1. Niveles de análisis del lenguaje.
1. Niveles de análisis del lenguaje.
1.1. Estructuración del lenguaje verbal. La lengua como sistema.
1.2. Lengua y habla.
1.3. Sincronía y diacronía.
1.4. Nivel fónico.
1.5. Nivel morfosintáctico.
1.6. Nivel léxico-semántico.

2. La oración gramatical. 2.1. Definición de oración.
2.2. Sintagma y oración.
2.3. Sujeto y predicado.
2.4. Oraciones impersonales.
2.5. La modalidad oracional.
3. Estructura del Sintagma Nominal. 3.1. El sustantivo: forma, significación y función.
3.2. Los complementos del Nombre.
3.3. El adjetivo: forma, significación y función.
3.4. Los determinantes: forma, significación y función.
3.5. Clases de determinantes: artículo, adjetivos determinativos.
3.6. Los pronombres: forma, significación y función.
3.7. Clases de pronombres: personales, demostrativos, posesivos, indefinidos, numerales, interrogativo-exclamativos, relativos.
4. Estructura del Sintagma Verbal. 4.1. El verbo: forma, significación y función.
4.1.1. Flexión. Los tiempos verbales.
4.1.2. Formas no personales.
4.1.3. Perífrasis verbales.
4.2. Tipos de predicados.
4.3. Complementos del verbo:
4.3.1. Atributo y predicativo.
4.3.2. Transitividad: Complemento directo e indirecto.
4.3.3. Complementos circunstanciales: modo, locativos, temporales y causales.
4.3.4. Complemento agente.
4.4. Valores del "se".
4.5. El adverbio.
5. La oración compuesta. 5.1. La oración simple y la oración compuesta.
5.2. Coordinación:
5.2.1. Coordinadas copulativas.
5.2.2. Coordinadas adversativas.
5.2.3. Coordinadas disyuntivas.
5.2.4. Coordinadas distributivas.
5.2.5. Coordinadas explicativas.
5.3. Subordinación:
5.3.1. Concepto y clases.
5.3.2. Proposiciones subordinadas sustantivas:
5.3.2.1. De Sujeto
5.3.2.3. De Complemento Directo: estilo directo e indirecto.
5.3.2.4. De Complemento Preposicional.
5.3.2.5. De Atributo.
5.3.2.6. Función de Adyacente de un núcleo nominal.
5.3.2.7. Proposiciones con relativos en función sustantiva.
5.3.3. Proposiciones subordinadas adjetivas.
5.3.3.1. Los relativos.
5.3.3.2. Clasificación: explicativas y especificativas
5.3.4. Proposiciones subordinadas adverbiales:
5.3.4.1. De tiempo, lugar, modo, comparativas, causales, consecutivas, finales, concesivas y condicionales.
5.3.4.2. Formas no personales en la subordinación.
5.3.5. Yuxtaposición.
6. Uso de la lengua: tipos de textos
6.1. Textos orales y escritos.
6.2. Textos expositivos.
6.3. Textos argumentativos.
6.4. Textos narrativos y literarios.
6.5. Textos instructivos y predictivos.
6.5. Textos epistolares.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
56 0 56
Resolució de problemes, exercicis
2 4 6
Treballs
3 6 9
Estudis previs
0 2 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
30 0 30
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
3 0 3
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de los contenidos y objetivos de la asignatura.
Sessió Magistral Clases teóricas
Resolució de problemes, exercicis Pruebas de lectura.
Treballs Comentario literario
Estudis previs Nivel lingüístico del alumno
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Ejercicios específicos de cada tema.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Sessió Magistral
Descripció
Exposición de los contenidos del temario. Atención personalizada en las horas de despacho que se indicarán, a través del correo electrónico y del Campus Virtual (Moodle), donde iré colgando informaciones periódicamente.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Exercicis que es realitzaran durant les classes pràctiques sobre comentari de text o sobre ortografia. No té qualificació numèrica.
Treballs Comentari de text per lliurar escollit entre una selecció d'autors. 20%
Proves objectives de tipus test Examen sobre el temari impartit a les sessions magistrals (part A de Llengua Espanyola) 60%
Proves objectives de preguntes curtes Prova de comprensió lectora de dos textos literaris que s'indicaran 10% + 10%
Altres

Competència oral

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Alarcos Llorach, Emilio, Gramática de la lengua española, Madrid, Espasa-Calpe, 1995.

Alcina, J. y José Manuel Blecua, Gramática española, Barcelona, Ariel, 1991.

Díez Borque, José María, Comentario de textos literarios, Madrid, Playor, 1998.

RAE, Esbozo de una nueva gramática de la lengua española, Madrid, Espasa-Calpe, 1989.

Complementària


Moliner, María, Diccionario de uso del español, 2 vols., Madrid, Gredos, 1970.

Martínez de Sousa, José, Diccionario de usos y dudas del español actual, Barcelona, Bibliograf, 1999.

Quilis, Antonio, Métrica española, Barcelona, Ariel, 1997.

RAE, Diccionario de la lengua española, 22ª ed., 2 vols., Madrid, Espasa-Calpe, 2001.

RAE, Ortografía de la lengua española, Madrid, Espasa-Calpe, 1999.

 Seco, Manuel, Diccionario de dudas y dificultades de la lengua española, 9ª ed., Madrid, Espasa-Calpe, 1998.

 

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
COMENTARI I ANÀLISIS DE TEXTOS DE LITERATURA ESPANYOLA CONTEMPORÀNIA/11111217


 
Altres comentaris
En la asignatura se exige un dominio del español oral y escrito estándar y estándar culto; por ello se tendrán en cuenta en todas las pruebas la corrección ortográfica y gramatical y la propiedad en el uso del vocabulario.