DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura COMENTARI I ANÀLISIS DE TEXTOS DE LITERATURA ESPANYOLA CONTEMPORÀNIA Codi 11111217
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura consisteix en una aproximació als autors de la literatura espanyola contemporània des de finals del segle XIX als nostres dies, a partir d’una anàlisi de textos segons grups o generacions literàries i diferenciant els diversos gèneres.

Competències
Codi  
A2 Dissenyar i desenvolupar projectes educatius i unitats de programació que permetin adaptar el currículum al context sociocultural
A3 Conèixer la literatura infantil i desenvolupar estratègies per a l’acostament dels infants al text literari tant oral com escrit.
A4 Conèixer el desenvolupament del llenguatge en l'etapa de l'educació infantil i dissenyar estratègies didàctiques orientades a l'enriquiment de les competències comunicatives.
A5 Conèixer els fonaments lingüístics, psicolingüístics, sociolingüístics i didàctics de l'aprenentatge de les llengües i ser capaç d’avaluar el seu desenvolupament així com la competència comunicativa.
A16 Ser capaç de promoure els comportaments respectuosos amb el medi natural, social i cultural.
A19 Ser capaç de crear i mantenir vincles de comunicació coordinats amb les famílies per tal d’incidir més eficaçment en el procés educatiu.
A20 Respectar les diferències culturals i personals dels alumnes i altres membres de la comunitat educativa.
A23 Promoure el joc simbòlic i de representació de rols com a principal mitjà de coneixement de la realitat social.
A24 Ser capaç de crear, seleccionar i avaluar materials curriculars destinats a promoure l'aprenentatge a través d'activitats amb sentit per a l'alumne d'aquestes edats.
A25 Ser capaç de dissenyar, aplicar i avaluar activitats i materials que fomentin la creativitat infantil.
A28 Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les àrees curriculars, utilitzant de forma integrada els sabers disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu.
A42 Conèixer la diversitat de recursos didàctics concrets, tant a l'aula com externs, per a l'ensenyament-aprenentatge de les ciències i als criteris per decidir com i quan utilitzar-los i adaptar-los a la diversitat dels alumnes i situacions
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col•laborativa.
B9 Tenir capacitat d'anàlisi i sintesi
B13 Tenir capacitat d'organització i planificació
B15 Tenir un raonament crític
B16 Ser creatiu
B17 Tenir iniciativa i esprit emprenedor
B20 Tenir una imatge realista de si mateix, actuar conforme a les pròpies conviccions, assumir responsabilitats, prendre decisions i relativitzar les possibles frustracions.
C3 Desenvolupar la vida personal professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure's amb facilitat per l'espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer la literatura espanyola contemporània en el seu marc històric i cultural. A4
A16
A20
2. Conèixer la didàctica de la llengua i cultura espanyoles. A2
A3
A5
3. Mostrar un domini de les tècniques i mètodes de l’anàlisi literària. A5
A19
4. Identificar la funció i la tipologia dels textos en funció dels diferents gèneres literaris i del seu sistema retòric. A23
A24
A25
5. Reconèixer el valor de la literatura per a l'aprenentatge de la llengua, a partir de la lectura i comentari de textos. A3
A4
6. Ser capaç d'analitzar els textos literaris en una perspectiva comparada històrica i cultural. A23
A28
8. Mostrar la capacitat de continuar l'anàlisi del text literari de forma autònoma. B13
B17
9. Aplicar pensament crític, lògic i creatiu B3
B15
B16
10. Treballar de forma autònoma amb iniciativa B4
C3
C4
12. Expressar-se correctament de manera oral i escrita en castellà. C5
11. Treballar de forma col•laborativa B5
B20
13. Capacitat d'anàlisi i síntesi. B9
7. Utilitzar amb facilitat i eficàcia els recursos i materials de consulta a l'abast per ampliar coneixements i resoldre dubtes. A24
A25
A42
B15

Continguts
Tema Subtema
1. Literatura finisecular: géneros y tendencias.
1.1.Modernismo.
1.2.“Grupo de los Tres”: Azorín, Maeztu y Baroja.
1.3. Unamuno: ensayo, novela y poesía.
2. El problema de España en la literatura.
2.1. Regeneracionismo y modernismo.
2.2. Baroja: la novela y el cuento.
2.3. La obra poética de Antonio Machado.
3. La “generación” de 1914.
3.1. Ortega y Gasset.
3.2. Juan Ramón Jiménez.

4. Las vanguardias artísticas y literarias.
4.1. Ramón Gómez de la Serna.
4.2. La Generación de 17.
5. El teatro antes de 1936
5.1. Valle-Inclán.
5.2. Federico García Lorca.
6. La narrativa desde 1936.
6.1. La novela de la primera posguerra.
6.2. La novela en los años 50: Camilo José Cela, Miguel Delibes, Ramón J. Sender.
6.3. La nueva novela de los años 60: Luis Martín Santos.
6.4. La novela a partir de los años 70: panorama general.
7. La poesía española desde 1936.
7.1. Miguel Hernández, Blas de Otero.
7.2. Los poetas de 1950.
7.3. Los “novísimos” y otros poetas a partir de 1970.
8. El teatro desde 1936.
8.1. Teatro del exilio
8.2. Teatro burgués y teatro de humor: Jacinto Benavente y Miguel Mihura.
8.3. Teatro del realismo social: Buero Vallejo.
8.4. Teatro de la nueva vanguardia.
8.5. Teatro actual: panorama general.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
69 0 69
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
32 0 32
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves orals
1 0 1
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi i comentari de textos, dels autors i obres del programa.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Descripció
Orientació general i consulta de dubtes concrets a l'aula, mitjançant el Campus Virtual (Moodle) i les hores d'atenció al despatx.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves pràctiques Comentari de textos poètics per elaborar individualment. 20%
Proves orals Exposició en grup d'una obra dels autors del programa. 10%
Proves objectives de preguntes curtes Controls de lectura (dos lectures d'autors indicats al programa). 20%
Proves de Desenvolupament Prova de coneixements a partir dels continguts del programa
(temes i subtemes). Pot ser substituïda per un treball personal.
50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es valorarà la capacitat de l'alumne per assimilar els conceptes i realitzar l'anàlisi literària aplicada a la Literatura Espanyola Contemporània. Apart l'alumne haurà de demostrar la seva aptitud per utilitzar un registre estàndard culte de la llengua escrita (oral a les classes pràctiques), per la qual cosa es tindran en compte l'ortografia, l'adequació del lèxic i la correcció gramatical. Es necessària la presentació i superació de les proves pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica

Brown, Gerald, Historia de la literatura española. El siglo XX, Barcelona, Ariel, 1983.

García de la Concha, Víctor, Época contemporánea: 1914-1939, enFrancisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 7, Barcelona, Crítica, 1984.

Mainer, José-Carlos, Modernismo y 98, enFrancisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 6, Barcelona, Crítica, 1980.

Sanz Villanueva, Santos, Historia de la literatura española. Literatura actual, Barcelona, Ariel, 1984.

Ynduráin, Domingo, Época contemporánea: 1939-1980, enFrancisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 7, Barcelona, Crítica, 19

Complementària

Alarcos Llorach, Emilio, y otros, El comentario de textos, Madrid, Castalia, 1983.

Cirlot, Juan Eduardo, Diccionario de símbolos, 11ª ed., Barcelona, Labor, 1995.

Díez Borque, José María, Comentario de textos literarios, Madrid, Playor, 1998.

Lázaro Carreter, Fernando, Cómo se comenta un texto literario, Madrid, Cátedra, 1985.

Mainer, José-Carlos, La Edad de Plata (1902-1939), Madrid, Cátedra, 1982.

—, Tramas, libros, nombres para entender la literatura española, 1944-2000, Barcelona, Anagrama, 2005.

Seco, Nora, Eugenio G. de, La novela española contemporánea (1898-1960), Madrid, Gredos, 1958-1962, 3 vols.

Quilis, Antonio, Métrica española, Barcelona, Ariel, 1997.

Ruiz Ramón, Francisco, Historia del teatro español. Siglo XX, Madrid, Cátedra, 1976.

Siebemann, Gustav, Los estilos poéticos en España desde 1900, Madrid, Gredos, 1973.

Sobejano, Gonzalo, Novela española de nuestro tiempo, Madrid, Ed. Prensa Española, 1975.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LLENGUA I LITERATURA ESPANYOLES/11091102