Codi |
|
A2 |
Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació. |
A3 |
Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius. |
A5 |
Conèixer els fonaments teòrics i metodològics sobre la construcció, validació i ús d’instruments de mesurament educatiu. |
A6 |
Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà. |
A10 |
Conèixer les teories, models i programes de formació del professorat. |
A11 |
Conèixer els mètodes i estratègies de la investigació educativa. |
A21 |
Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B14 |
Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
Objectius |
Competències |
Conèixer els principals moviments, teories i esdeveniments educatius de la història de les cultures |
A2 A3 A6 A10
|
B1
|
C3
|
Interpretar i treure conclusions sobre les relacions de causa-efecte que s'han establert al llarg del desenvolupament històric de l'educació |
A2
|
B3 B9
|
C4
|
Arribar a entendre que la Història de l'Educació és una condició sense la que no s'entendria la nostra actualitat educativa |
A2 A6
|
B3 B14
|
|
Investigar en el camp històrico-pedagògic utilitzant la metodologia científica general |
A5 A11 A21
|
B4 B5
|
C2
|
Tema |
Subtema |
Bloc temàtic 1 |
Concepte, mètode i fonts en la Història de l’educació: Concepte d'Història de lEducació. Introducció al treball d'investigació històrico-educatiu. Fonts i documentació en la Història de l'Educació.
|
Bloc temàtic 2 |
De la invenció de l’escriptura a la humanitas romana: Mesopotàmia. Egipte. Grècia. Roma
|
Bloc temàtic 3 |
L’educació al món medieval: L'educació entre els cristians. L'educació entre els àrabs. L'educació entre la cultura jueva. El naixement de les Universitats.
|
Bloc temàtic 4 |
L’educació a l’Europa moderna: El Renaixement i els models educatius de l'Humanisme. Reforma i Contrareforma. L'educació a Espanya als segles XVI i XVII. El pensament pedagògic de la Il.lustració francesa. |
Bloc temàtic 5 |
L’educació contemporània: del romanticisme de Pestalozzi a l’escola Nova |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
35 |
35 |
70 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
10 |
5 |
15 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
6 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
5 |
10 |
15 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
10 |
14 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
5 |
2 |
7 |
Treballs |
|
0 |
47 |
47 |
Estudis previs |
|
0 |
20 |
20 |
Pràctiques a través de TIC |
|
0 |
20 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
0 |
2 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura teòrica i pràctica. Descripció dels treballs i de la nova eina del Moodle a la matèria. |
Sessió Magistral |
- Classes magistrals per presentar cada tema (amb suport de power-point, textos, vídeos, etc.) |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Durant el curs si s'escau alguna conferència, exposició, seminari, etc. pròpi de l'assignatura dintre o fora de la universitat, s'aprofitarà com a complement formatiu d'Història de l'Educació |
Presentacions / exposicions |
Presentacions, per part dels alumnes, d'algun tema i/o dels treballs de recerca. |
Resolució de problemes, exercicis |
- Activitats de reflexió i crítica sobre textos històrics educatius. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
- Pràctiques a l’aula de TIC de recerca històrico-educativa |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
- Pràctiques externes a hemeroteca i arxius |
Treballs |
- Introducció a diferents metodologies de recerca i posada en pràctica a través d’un treball d’història educativa de l’avi/a. |
Estudis previs |
Algun tema suposa l'entrega d'un material de suport per la lectura i reflexió anterior a la lliçó magistral |
Pràctiques a través de TIC |
- Utilització de l’eina Moodle com a suport a la docència. |
|
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
1 hora d’atenció a la setmana presencial i sempre que sigui necessari a nivell virtual |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Exposició a nivell grupal d'un tema a classe. |
10% |
Treballs |
Diferents treballs al llarg del curs com a resum de les metodologies històriques emprades a classe. L'especificació està en l'apartat "altres comentaris" |
60% |
Pràctiques a través de TIC |
Digitalització de material educatiu (grupal) |
20% |
Altres |
Participació (individual) tant virtual com presencial. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
- Revista històrica (grupal) 20% - Digitalització material educatiu (individual) 20% - Treball de recerca familiar (individual) 20% - Diari d'Història (grupal) 20% |
Bàsica |
Capitan, A., Breve Historia de la Educación en España, Alianza Editorial, Madrid
Pernil,P y Vergar, J., Guia didáctica de la Historia de la Educación, UNED, Madrid
Corts, I. y otros, Historia de la educación, Gipes, Sevilla
Delgado, Buenaventura, Historia de la Educación en España y América, Morata, Madrid
Laspalas, J., Introducción a la historiografia de la educación, Eunsa, Pamplona
Lozano, C., La educación en los siglos XIX y XX, Síntesis, Madrid
González-Agápito, Josep, La educación infantil. Lecturas de un proceso histórico en Europa, Rosa Sensat, Barcelona
|
CORTS, I. i altres (1996): Historia de la Educación. Sevilla. GIPES
CAPITAN, A. (2002): Breve Historia de la Educación en España. Madrid. Alianza Editorial.
DELGADO, B. Coord. (1992-94): Historia de la Educación en España y América. Madrid. Fundación Santa María. Ed. SM/ Morata.
GONZÁLEZ-AGÁPITO, J. (2003): La educación infantil. Lecturas de un proceso histórico en Europa. Barcelona. Octaedro / Rosa Sensat.
LASPALAS, J. (2002): Introducción a la historiografía de la educación. Pamplona. Eunsa.
LOZANO, C. (1994): La educación en los siglos XIX y XX. Madrid. Síntesis.
PERNIL, P. i VERGAR, J.(2002): Guía didáctica de la Historia de la Educación. Madrid. UNED.
PRELLEZO, J.M. (2003): Investigar. Metodología y técnicas del trabajo científico. Madrid. CCS.
REDONDO, E. Coord. (2001): Introducción a la Historia de la Educación. Barcelona. Ariel.
RICOEUR, P. (2003): La memoria, la historia y el olvido. Madrid. Trotta.
VVAA (2002): Historia de la Educación. Madrid. UNED. |
Complementària |
|
Al començament de curs es penjarà en el’espai moodle de l’assignatura una bibliografia extensa per l’alumne Durant el curs es donaran diverses planes webs i articles actuals. |
|
Altres comentaris |
Els alumnes que regularment no poden assistir han de posar-se en contacte amb la professora per fer un itinerari alternatiu.
|
|