Codi |
|
A1 |
Conèixer i contextualitzar els sistemes educatius i formatius actuals en el context internacional i, especialment, en els països de la unió europea. |
A2 |
Conèixer els processos històrics dels sistemes, les professions i les institucions i/o organitzacions d’educació i formació. |
A3 |
Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius. |
A4 |
Conèixer els fonaments i la metodologia d’avaluació, referida a programes, contextos, processos, productes, professionals, institucions i/o organitzacions i sistemes educatius. |
A6 |
Conèixer les bases teòriques, evolutives i socioculturals del desenvolupament humà. |
A8 |
Conèixer els principis i fonaments d’atenció a la diversitat en educació. |
A9 |
Conèixer els principis i fonaments de la teoria del currículum i la seva aplicació als processos d’ensenyament-aprenentatge. |
A12 |
Conèixer les fonts relatives al treball pedagògic en els seus diversos àmbits, saber accedir a elles i gestionar-les. |
A13 |
Conèixer la legislació educativa. |
A14 |
Fonamentar el disseny de mitjans didàctics i de contextos educatius, dissenyar i avaluar la seva utilització. |
A17 |
Dissenyar i aplicar tècniques i instruments de diagnòstic i detecció de varibales que justifiquen una acció educativa concreta. |
A18 |
Dissenyar i desenvolupar processos d’avaluació de programes, centres i institucions i sistemes educatius. |
A19 |
Promoure, planificar i dirigir la implantació de processos i models de gestió de la qualitat a partir dels plans d’avaluació desenvolupats en les institucions i/o organitzacions educatives i formatives. |
A21 |
Dissenyar i desenvolupar processos d’investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos. |
A22 |
Dissenyar i avaluar recursos didàctics, materials i programes de formació per diferents col·lectius , nivells i àrees curriculars. |
A23 |
Realitzar materials-guia per orientar en l’ús dels recursos educatius o el desenvolupament de processos de formació. |
A24 |
Coordinar el disseny, aplicació i avaluació de programes d’educació i formació mitjançant de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (e-learning). |
A27 |
Realitzar la gestió professional dels recursos humans, materials i funcionals en entorns d’educació i formació. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B8 |
Sesibilitzar-se amb els temes vinculats amb el medi ambient |
B9 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi |
B10 |
Organització i planificació |
B11 |
Gestió de la informació |
B12 |
Capacitat de presa de decisions |
B13 |
Capacitat d'autocrítica |
B14 |
Reconeixement i respecte a la diversitat i multiculturalitat |
B15 |
Habilitats interpersonals |
B16 |
Adaptació a situacions noves |
B17 |
Lideratge |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer l'epistemologia de la ciència econòmica en funció de la conceptualització de l'Economia de l'Educació. |
A1 A2 A3 A6
|
B1 B3
|
C1 C2 C4
|
Analitzar les principals tendències actuals en el pensament econòmic, la seva concepció del valor de l'educació i dels criteris d'interrelació amb l'economia. |
A2 A6 A21
|
B3 B4 B8 B14
|
C1 C2 C4
|
Conèixer els orígens i les principals tendències de l'Economia de l'Educació. |
A2 A3 A6
|
B3 B4 B8 B14
|
C1 C2 C4
|
Analitzar les funcions, els factors que intervenen i els efectes de l'educació com a inversió social i econòmica, en el context del creixement econòmic i el desenvolupament comunitari. |
A6 A8 A9 A12 A13 A21
|
B3 B4 B9 B13
|
C2 C5
|
Analitzar la teoria del capital humà i les visions crítiques i altres teories relacionades. |
A6 A12 A21
|
B3 B4
|
C1 C2 C4 C5
|
Situar l'economia de l'educació i la planificació educativa, en el context de les polítiques i els nous reptes educatius, socioeconòmics i laborals del S. XXI a Europa, Espanya, Catalunya i l'àmbit local, i reflexionar sobre els models i les paradoxes del finançament de l'educació. |
A1 A2 A6 A13 A21
|
B1 B3 B5 B6 B11 B14
|
C1 C4 C5
|
Conèixer els processos d'organització i gestió econòmica dels centres, les entitats i les activitats educatives. |
A2 A4 A8 A12 A13
|
B3 B4 B7 B10 B11
|
C2 C5
|
Dissenyar una activitat educativa i els procediments per a la seva implementació i gestió econòmica, d'acord amb els criteris de l'Economia de l'Educació i utilitzant les eines tècniques i tecnològiques necessàries per assolir una eficaç planificació, organització, gestió i avaluació. |
A8 A9 A13 A14 A17 A18 A19 A21 A22 A23 A24 A27
|
B1 B2 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B16 B17
|
C1 C2 C3 C4 C5
|
Valorar les funcions i la necessitat de la tasca i les aportacions dels pedagogs en els àmbits econòmics de l'educació i en el disseny, planificació, organització, gestió i avaluació dels processos educatius. |
A1 A2 A8
|
B6 B7 B8 B13 B14 B15 B16 B17
|
C1 C2 C3 C4 C5
|
Tema |
Subtema |
1.- Epistemologia de l'economia de l’educació |
1.1. Concepte, fonaments i valor del coneixement de la ciència econòmica i de l’Economia de l’Educació.
1.2. Classificació i evolució històrica de l’economia.
1.3. Conceptes econòmics bàsics i glossari de termes.
1.4. El concepte de mercat a l’àmbit educatiu: La competència, el comportament dels consumidors i les tipologies de mercat.
1.5. Economia de l’educació: Concepte, classificació, continguts, funcions i valor econòmic de l’Educació.
1.6. Història de l’Economia de l’Educació: Origen i tendències. |
2. Planificació |
2.1. Història i etapes de la planificació de la educació.
2.2. Models teòrics de la planificació educativa.
2.3.Metodologia de la planificació educativa.
2.4.Organismes, internacionals i estatals, planificadors de l’educació.
2.5. La planificació de l’educació a Espanya.
2.6 Els plans locals d’educació. Subsidiarietat, coresponsabilitat i participació social en l’educació.
2.7.La planificació educativa i el mapa educatiu i escolar de l'administració local. L'Oficina Municipal d'Escolarització. (OME)
2.8. El futur de la planificació educativa a Espanya i la UE. |
3.- Anàlisi econòmic del sistema educatiu. |
3.1. Sociedad i educació. Estat de Benestar, globalització, societat de la informació i el coneixement.
3.2. Interrelacions entre economia i educació.
3.3. Els costos i beneficis de l’educació.
3.4. Aplicacions del càlcul de costos i beneficis.
3.5. Educació, ocupació, creixement i desenvolupament. Els criteris productivista i del desenvolupament humà.
3.6. La teoria del capital humà: Origen, concepte i classes.
3.7. El pensament social i el fet educatiu en relació amb l’Economia de l’Educació.
3.8. La relació de l’Economia de l’Educació i el tercer sector, els moviments socials, la immigració i la diversitat cultural. |
4. Models de finançament del sistema educatiu. |
4.1. L’Educació com inversió social. El sector públic i les polítiques d’educació.
4.2. Finançament del Sistema Educatiu. Política econòmica del finançament de l’educació.
4.3. Fonts de finançament de l’Educació.
4.4. El finançament del sistema educatiu. Anàlisi comparat amb la UE.
4.5. Finançament sectorial de l’educació.
4.6. La coresponsabilitat de les autonomies i l’administració local. |
5. Educació i mercat de treball |
5.1. Mercat laboral, educació i atur.
5.2. Polítiques de formació i ocupació.
5.3. Educació, orientació laboral i programes d’inserció sociolaboral.
5.4. Educació i nous mercats de treball. |
6. Organització i gestió econòmica d’entitats i actuacions educatives. |
6.1. Planificació, comptabilitat, càlcul de costos, gestió econòmica i elaboració de pressupostos d’activitats educatives.
6.2. Eines tecnològiques per a la planificació, presentació organització, gestió i avaluació econòmica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
24 |
36 |
Debats |
|
4 |
3 |
7 |
Treballs |
|
14 |
28 |
42 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
4 |
8 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
3 |
6 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
4 |
2 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves pràctiques |
|
4 |
16 |
20 |
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
8 |
10 |
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
6 |
9 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i el seu valor en el procés de desenvolupament professional
Presa de contacte amb l'alumnat.
Introducció als objectius, continguts, organitzadors previs, metodologia, temporització i avaluació.
Avaluació inicial dels coneixements interessos i expectatives dels estudiants. |
Sessió Magistral |
Exposició i reflexió a l'aula en relació als continguts de l'assignatura, amb la cooperració activa, participativa i creativa dels estudiants. |
Debats |
Dinàmiques de participació i reflexió en grup analitzant un tema o situació educativa, d'entre els continguts de l'assignatura, des de les diverses visions dels participants o dels grups de treball.
Cal que l'estudiant prepari i aporti informació, documentació i reflexions. |
Treballs |
Son les diverses obres teòriques i pràctiques que realitza l'alumnat d'acord amb les indicacions del professorat, com a forma de reflexió, aprenentatge i, alhora, evidència dels coneixements assolits. En cada cas es concretarà el format en que cal presentar-los: suport de paper, format digital o a través de l'entorn moodle.
El correu e. és una eina de tutoria però no s'accepta per presentar treballs. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Són activitats per a la formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
|
Presentacions / exposicions |
Presentació a l'aula d'un treball individual o grupal, segons el cas, sobre un tema específic, concertat amb el professorat, i acompanyat de la presentació escrita.
|
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Conferències, aportacions i exposicions, amb ponents especialistes, per aprofondir en el comeixement i l'aplicabilitat de determinats temes.
|
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentacions / exposicions |
Proves de Desenvolupament |
Proves pràctiques |
Proves objectives de tipus test |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada es pot realitzar, de forma individual o en grup, concretant previament el tema o temes a tractar i, si s'escau, els treballs o exercicis a revisar. Les dates i horaris són els que té establert el professor i, a més, es poden realitzar totes les consultes necessàries a través del correu electrònic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
A les sessions magistrals s'avalua les aportacions de l'alumnat i la seva participació reflexiva i creativa a l'aula en relació als continguts de l'assignatura. |
5 |
Debats |
En els debats s'avalua l'adequació i l'aprofundiment de les aportacions en relació als continguts de l'assignatura, el grau de preparació del tema i la informació i documentació bibliogràfica. |
5 |
Treballs |
Els treball s'avaluen d'acord amb els següents indicadors:
- Que inclogui tots els apartats.
- Grau d'aprofundiment
- Coherència conceptual i metodològica del treball.
- Aportacions teòriques, pràctiques, documentals i de bibliografia.
- Disseny, presentació i ús de les TIC. |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
S'avalua l'adequada resolució, el grau d'aplicabilitat i transferència a la pràctica educativa. Les aportacions d'aprofundiment i bibliografia. La claredat i la presentació. |
5 |
Presentacions / exposicions |
S'avalua el grau d'adequació i aprofundiment, en relació als continguts de la matèria i l'aplicabilitat dels treballs que es presenten i les aportacions en relació als continguts de l'assignatura, el grau de preparació del tema i la informació i documentació bibliogràfica. La creativitat, els recursos didàctics, tecnològics i les estrategies participatives. |
5 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Es valora, a través de la participació activa en els esdeveniments. A les recensions de cada esdeveniment es valora l'adequada conceptualització, les aportacions teòriques, pràctiques, documentals i bibliogràfiques relacionades amb el tema i la seva aplicació pràctica i la presentació del treball. |
5 |
Atenció personalitzada |
L'atenció educativa personalitzada és un aspecte important en el procés educatiu, com a forma de comunicació entre docent i discent, vers l'assoliment dels objectius de l'assignatura a través de la cooperació. S'avalua l'interès , la participació, les aportacions teòriques i pràctiques i l'organització conceptual en relació als temes objecte de treball. |
5 |
Proves de Desenvolupament |
Proves amb preguntes obertes obre un tema.L'alumat ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta és extensa. |
10 |
Proves pràctiques |
Proves que inclouen activitts, problemes o casos a resoldre. L'alumnat ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de mmanera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. |
10 |
Proves objectives de tipus test |
Proves objectives tipus test. Inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumnat selecciona una resposta entre un número limitat de possibilitats. |
10 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
BECK, U.(2000) Un nuevo mundo feliz. La precaridad del trabajo en la era de la globalización. Paidós, Barcelona.
BECKER, G. (1983) El capital humano. Alianza, Madrid.
BOSCH, F i DÍAZ, J. (1988): La educación eb España. Una perspectiva económica, Ed. Ariel, Barcelona.
BRUNET, I. y VALERO, L.F. (1998): Educación y economía. Como comprender los conceptos básicos de su relación. C.S.J Barcelona.
BRUNET, I. y VALERO, L.F. (1994): Hacia una economía política generalizada. Ed. PPU. Barcelona.
BRUNET, I. y VALERO, L.F. (1997): Del estado de derechos sociales al estado asistencial: Sociedad y educación en las sociedades avanzadas. Ed. Llibreria Universitària. Barcelona.
CASTELLS, Manuel. (1995) La ciudad informacional. Tecnologías de la información, estructuración económica y el proceso urbano-regional. Alianza Editorial, Madrid.
DEL RIO, E (1991): Formación y empleo, Ed. Paidós, Barcelona.
FERMOSO, Paciano (1997): Manual de economía de la educación, Ed. Narcea, Madrid.
FREIJEIRO ÁLVAREZ, Ana Belén (2006): Fomento de empresas de economia social. Ed. Ideaspropias, Vigo.
GALBRAITH, John Kennet (1998): Historia de la economía, Ed. Ariel Sociedad Económica, Barcelona.
LASSIBILLE, Gérard i NAVARRO GÓMEZ, María Lucía (2004) Manual de economía de la educación. Teoría y casos prácticos. Ed. Pirámide, Madrid.
MORENO BECERRA, José Luis (1998): Economía de la educación, Ed. Piràmide, Madrid.
QUINTAS, J.R. (1983) Economía y Educación. Ed.Pirámide. Madrid.
SAN SEGUNDO, Mª Jesús (2001). Economía de la educación. Madrid: Síntesis.
RIFKIN, Jeremy, (2000): La era del acceso. La revolución de la nueva economía, Ed. Paidós, estado y sociedad, Barcelona.
SARRAMONA, Jaume (2004): Factores e indicadores de la calidad en la educación. Ed. Octaedro, Barcelona.
VENTURA, J. (Coord.). (1999). Perspectivas económicas de la educación. Barcelona: Ediciones de la Universidad de Barcelona.
VAIZEY, John (1975). Economia de la educación. Vicens-Vives, Barcelona. |
Complementària |
|
FUENTES, E. (1987) Brasil Egipto e India paises potenciales y crisis de desarrollo. Ed. Universitas Tarraconensis. R.CC.EE.. Tarragona
GARCIA GARRIDO, J.L. (coord) (1989), La Educación en Europa., Ed. Cincel. Madrid.
LAVAL, Christian (2004). La Escuela no es una empresa, : el ataque neoliberal a la enseñanza pública. Paidós. Barcelona,
LÓPEZ PALMA, F. (1995) Formació, qualificació i mercat. Horsori, Barcelona.
MARTIN-SHUMAN (1998) La trampa de la globalización. Taurus, Barcelona
MARTÍNEZ PEINADO, J. (1999) El capitalismo global. Icaria, Barcelona.
MASJUAN, J.M. i altres (1996) La inserció professional dels nous titulats universitaris. ICE- UAB, Barcelona.
MIGUELEZ, F. – PRIETO,C. (1999) Las relaciones de empleo en españa. Siglo XXI, Madrid. Laval, Christian (2004). La Escuela no es una empresa, : el ataque neoliberal a la enseñanza pública. Barcelona [etc.]: Paidós.
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
EDUCACIÓ PERMANENT/11151101 | RECURSOS TECNOLÒGICS PER A LA FORMACIÓ/11151219 |
|
|
Altres comentaris |
A més de la consulta dels manuals recomanats, i la lectura dels llibres relacionats amb els treballs a realitzar, es recomana desenvolupar una visió general de l'economia de l'educació a través de la lectura de diaris i publicacions i la consulta temàtica i recerca d'informació a internet. |
|