Codi |
|
A6 |
Els processos i les etapes principals de desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital, tant en els seus aspectes de normalitat com d’anormalitat. |
A7 |
Els diferents principis i teories que expliquen el comportament normal i anormal o patològic. |
A13 |
Els diversos camps d’aplicació de la psicologia, i els coneixements necessaris per incidir-hi i per promoure la qualitat de vida en els individus, grups i organitzacions en els diferents contextos: l’escolar, clínic i de la salut, el del treball i organitzacions, i el comunitari. |
A14 |
Definir els objectius i les metes del servei que es prestarà. (Detectar necessitats) |
A15 |
Identificar les característiques dels individus, grups o organitzacions i els contextos rellevants per al servei que se sol·licita. (Avaluació) |
A16 |
Identificar i preparar intervencions que siguin adequades per assolir les metes establertes. (Intervenció, mediació i tractament) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B14 |
Pensament crític i creatiu, amb capacitat d’indagar i d’adoptar un enfocament científic i ètic en els diferents àmbits de la professió. |
B15 |
Aplicació crítica i reflexiva dels seus coneixements, habilitats i valors en els diferents llocs de treball que ocupi. |
B16 |
Realització de judicis i valoracions crítiques argumentades en el procés de presa de decisions durant l’exercici de la seva responsabilitat. |
B17 |
Que pot llegir de manera crítica la bibliografia científica, valorar-ne la procedència, situar-la dins un marc epistemològic i identificar i contrastar les seves aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible. |
B24 |
Que pot interpretar el contingut i l’abast de la informació rebuda o demanada, oralment o per escrit, i el tractament que cal donar-hi segons la naturalesa del fet que es tracti. |
B25 |
Que respecta i fa respectar el codi deontològic i actua de manera ètica en les activitats relacionades amb la seva actuació professional. |
B27 |
Adquirir independència i autonomia com a aprenent, i responsabilitzar-se del propi aprenentatge i el desenvolupament de les seves habilitats. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Comprendre significativament el concepte de desenvolupament psicomotriu |
A6 A7
|
|
|
Integrar les dades aportades des d'aquesta disciplina en una perspectiva global del desenvolupament infantil |
A6
|
|
|
Comprendre significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona |
A6 A15
|
B17
|
|
Iniciar-se en la dimensió aplicada de la psicomotricitat |
A13
|
B2 B15
|
|
Saber identificar activitats psicomotrius |
A13
|
B1 B4 B24 B27
|
|
Saber dissenyar activitats psicomotrius per a nens |
A14 A15 A16
|
B2 B4 B15 B16 B25 B27
|
|
Desenvolupar competències pel treball autònom |
|
B1 B2 B3 B4 B6 B14 B15 B17 B27
|
C2 C5
|
Desenvolupar competències pel treball en equip |
|
B2 B5
|
|
Vivenciar, a nivell pràctic, la pròpia totalitat corporal i er conscients aspectes del propi psiquisme |
|
B6
|
|
Desenvolupar una actitud d'empatia, respecte, disponibilitat i escolta cap els companys |
|
B5 B6
|
|
Tema |
Subtema |
Bloc 1: Aproximació conceptual al desenvolupament psicomotriu |
1.Concepte de desenvolupament físic, motriu i psicomotriu. El desenvolupament psicomotriu en el context de la Psicologia del Desenvolupament.
2.Concepte de globalitat i definició de psicomotricitat.
3.Condicions que permeten el desenvolupament: factors intrínsecs i extrínsecs.
4.Evolució dels diferents aspectes motrius: desenvolupament postural i de la prensió.
5.Seguiment del desenvolupament psicomotriu: taula de desenvolupament psicomotriu. |
Bloc 2: La tonicitat i la construcció de la totalitat corporal |
1.Tonicitat: to muscular, hipotonia, hipertonia, eutonia. Relació amb la globalitat. Trastorns del to. Classes de to i base neurològica. Evolució de l’extensibilitat muscular. Nens hipertònics i hipotònics.El diàleg tònic. Avaluació del to. Com actuar sobre el to.
2.Respiració:Concepte i relació amb la globalitat.Cicle respiratori.Tipus de respiració.Objectius i activitats.
3.Relaxació:Concepte, tipus i relació amb la globalitat.Objectius i utilitat.Aspectes psicofisiològics.Mètodes de relaxació per l’adult.La relaxació en el nen. Mètodes de relaxació pels nens.
4.L'esquema corporal: Concepte i relació amb la globalitat. La totalitat corporal, l’esquema corporal (EC) i la imatge corporal (IC). Constitució de la totalitat corporal. Procés de formació de l’EC: cos viscut, cos percebut, cos representat. Objectius i activitats. |
Bloc 3: Les conductes motrius de base, neuromotrius i perceptiu-motrius. |
1.Concepte de coordinació global, coordinació segmentària i independència segmentària.
2.Coordinació dinàmica general: concepte i relació amb la globalitat. Activitats de coordinació dinàmica.
3.Coordinació òculomanual: concepte i relació amb la globalitat.Activitats de coordinació òculomanual.
4.Postura i equilibri:· Concepte i relació amb la globalitat.Evolució de l’activitat tònico postural equlibradora.Objectius i activitats.
5.Lateralitat:Concepte i relació amb la globalitat.Tipus de lateralitat.Teories explicatives de l’origen de la lateralitat. Evolució de la lateralitat. Avaluació de la lateralitat. Les sincinèsies.Activitats.
1.Orientació i estructuració espacial: Concepte i relació amb la globalitat. Evolució.Objectius i activitats.
2.Orientació i estructuració temporal:Concepte i relació amb la globalitat.Ritme.Evolució.Objectius i activitats. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
30 |
45 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
6 |
10 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
13.5 |
28.5 |
Treballs |
|
0 |
18 |
18 |
Fòrums de discussió |
|
0 |
1 |
1 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
6 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Coneixements previs dels alumnes en relació a cadascun dels blocs. |
Sessió Magistral |
Cal que l'alumne amplii els continguts tractats a classe amb lectures complementaries i dediqui un temps a l'estudi. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
En un dels blocs del programa aplicarem el PBL i caldrà que els alumnes resolguin el problema presentat en grup. |
Presentacions / exposicions |
Una vegada resolt el problema, els alumnes exposaran la seva sol.lució, per grups. |
Pràctiques a laboratoris |
Són pràctiques sobre els diferents continguts psicomotrius que els alumnes fan a la sala de psicomotricitat. Una vegada acabada la classe, han d'elaborar una memòria de cada sessió. |
Treballs |
Incorpora el treball que l'alumne ha recopilat per tal de mostrar el seu aprenentatge, creixement i canvi en el temps. En el portafoli s'hi inclouran diferents activitats: resums d'articles, esquemes, mapes conceptuals, pensar activitats o exercicis, comentaris crítics, etc. A més, podran aportar-hi d'altres documents de forma voluntaria |
Fòrums de discussió |
Correspon a l'espai forum del Moodle, que els alumnes utilitzaran al llarg del curs. |
Resolució de problemes, exercicis |
Treball personal que l'alumnes haurà de fer en relació al problema plantejat a classe a partir de la metodologia PBL. |
|
Sessió Magistral |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada fa referència a l'atenció per part de la professora en el despatx per tal de resoldre els dubtes que els alumnes puguin tenir pel seguiment de l'assignatura. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
S'avaluarà l'assoliment dels continguts de l'assignatura a través d'un examen tipus test. |
40% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentació de l'informe elaborat amb PBL. |
20% |
Presentacions / exposicions |
Exposició per part de cada grup de la seva resolució de problema (PBL) |
augmentarà nota |
Pràctiques a laboratoris |
L'alumne elaborarà una memòria de cadascuna de les sessions de psicomotricitat i una conclusió final. Ho inclourà dins el portafoli. |
10% |
Treballs |
Elaboració del portafoli individual, amb totes les activitats que s'aniran indicant a cada bloc. |
30% |
Altres |
Les activitats que s'aniran fent a classe en grup, a partir de videos, documents escrits, etc. |
augmentarà nota. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Amicale EPS, El niño y la actividad física, Paidotribo, Barcelona: 1986
Aucouturier, B., Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz, Graó, Barcelona:2004
Gassier, J., Manual del desarrollo psicomotor del niño, Toray-Masson, Barcelona:1983
García, J.A. y Berruezo, P.P., Psicomotricidad y educación infantil, CEPE, Madrid:1994
Aucouturier, B., ¿Por qué los niños se mueven tanto?, Graó, Barcelona: 2004
|
|
Complementària |
, Cuadernos de Psicomotricidad, , Bergara: UNED
, Entrelíneas. Revista especializada en psicomotricidad, , Barcelona
Llorca, M. y otros, La práctica psicomotriz: una propuesta educativa mediante el cuerpo y el movimiento, Aljibe, Málaga:2002
Pikler, E., Moverse en libertad, Narcea, Madrid: 1985
, Psicomotricidad, , Madrid
, Revista Iberoamericana de Psicomotricidad, ,
Lapierre,A. y Aucouturier, Simbología del movimiento, Científico-Médica, Barcelona:1979
|
|
|
Altres comentaris |
L'assignatura Desenvolupament Socioafectiu es dóna el segon quadrimestre de segon curs i continua el problema plantejat en desenvolupament psicomotriu el primer quadrimeste. A més, hi han objectius i competències compartides, amb la finalitat de donar una visió global i no fragmentada del desenvolupament infantil. |
|