DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DESENVOLUPAMENT DE L´EXPRESSIÓ MUSICAL I LA SEVA DIDÀCTICA Codi 11181007
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
FABRA GILABERT, JUAN CARLOS
Adreça electrònica juancarlos.fabra@urv.cat
Professors/es
FABRA GILABERT, JUAN CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura prepara d’una banda la formació musical, des d’una perspectiva de Cultura musical i de Desenvolupament del llenguatge musical, i de l’altra banda una formació didàctica de l’ensenyament de la música a l’etapa d’educació infantil (0-6 anys). La majoria de continguts que configuren aquest temari, estan tan estretament lligats que s’han d’anar treballant progressivament a mesura que es van combinant els uns amb els altres i es van enriquint i complicant mútuament. És una programació acumulativa, en espiral, que va retrobant els continguts ja treballats anteriorment i enriquits amb noves aportacions d’altres continguts.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Obtenir una formació musical adequada per a la docència de la música a l’etapa d’Educació Infantil
Prendre consciència de la importància de la música a l'Etapa d’Educació d'Infantil: Preparar-se per ser capaç de fer una captació i valoració dels elements i factors educatius que actuen en la música.
Conèixer els elements que integren el disseny curricular i practicar l’elaboració de propostes de programació adequades a diferents situacions de la classe de música.
Conèixer el marc legal que regula la organització de l’educació musical en el sistema escolar i les funcions de la música a l’escola

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1: L’ensenyament de la música

1.1-Marc legal que regula la organització de l’ensenyament de la música a Catalunya
Mòdul 2: L’educació Musical. Models d’ensenyament.
2.1-Didàctica de l’Educació Musical: objectius i continguts.
2.2-Els corrents Pedagògico-musical del segle XX. (Dalcroze, Orff, Willems, Martenot...); i els seus principis bàsics: creativitat, participació activa, connexió amb la realitat, globalització.
2.3-El sistema d’ensenyament musical Hongarès. Kodàly.
Mòdul 3: Fonamentació psicopedagògica de l’Educació Musical
3.1-El valor formatiu de la música i la importància de la Educació Musical en la formació integral.
3.2-L’Educació Musical en l’àmbit de coneixement i us dels diferents llenguatges: la Música com a llenguatge.
3.3-El desenvolupament musical de l’alumne.
Mòdul 4: La música des del punt de vista curricular (a l’etapa d’Educació Infantil)
4.1-Principis generals
4.2-Objectius
4.3-Els Continguts: conceptuals, procedimentals i actitudinals
4.4-Les activitats d’ensenyament./aprenentatge
4.5-Orientacions Metodològiques
4.6-L’avaluació
Mòdul 5: Didàctica dels diferents àmbits de treball de l’àrea de Música (a l’etapa d’Educació Infantil)
5.1-Didàctica de l'Escolta
L'audició en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'audició musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de l'audició musical. Criteris per a la selecció d'un repertori d'audicions. Tipologies d'audicions. Recursos per a la realització d'audicions musicals.

5.2-Didàctica de l'Expressió Vocal.
L'expressió vocal en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió vocal en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de l'expressió vocal.
La cançó: classificació de les cançons. Criteris per a la selecció d'un repertori de cançons. Procés d’interpretació de les cançons i les seves formes. Recursos per a l'expressió vocal.

5.3-Didàctica de l'Expressió Instrumental.
L'expressió instrumental en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió instrumental en l’Etapa d’Educació Infantil.. Seqüenciació de continguts de l'expressió instrumental. Les obres instrumentals: classificació. Criteris per a la selecció d'un repertori d'obres i fragments instrumentals. Procés de muntatge i interpretació de les obres instrumentals i les seves formes. Recursos per a l'expressió instrumental.

5.4-Didàctica de l'Expressió Corporal (Moviment i Dansa).
L'expressió del moviment en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de l'expressió del moviment en l’Etapa d’Educació Infantil.. Seqüenciació de continguts de l'expressió del moviment. Els balls i les danses: classificació. Criteris per a la selecció d'un repertori de balls i danses. Procés de muntatge i interpretació dels balls i les danses, i les seves formes. Recursos per a l'expressió del moviment.

5.5-Didàctica del Llenguatge Musical.
El llenguatge musical en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques del llenguatge musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts del llenguatge musical. La lectura i l'escriptura musical: selecció d'activitats i materials. Recursos per a l'ensenyament/aprenentatge del llenguatge musical.

5.6-Didàctica de la Contextualització Musical
La contextualització musical en el desenvolupament de les activitats musicals. Característiques de la contextualització musical en l’Etapa d’Educació Infantil. Seqüenciació de continguts de la contextualització musical. Recursos per a la realització d'activitats de contextualització musical


Mòdul 6: Equipaments i recursos materials i didàctics
6.1-L’organització en el desenvolupament de les activitats musicals: el temps, l’espai, els agrupaments i els recursos.
6.2-L’aula de música. L’ambient de l’aula i la seva complexitat. Característiques fonamentals. L’Estructuració, organització i ambientació per a la pràctica.
6.3-Revista “Calaix de músic”. Documentació pedagògico-musical. Organismes internacionals d’Educació Musical. Fonts d’informació: Revisió, presentació i comentari de fonts bibliogràfiques, de materials i treballs publicats en relació amb l’ensenyament de la música: discografia, àudio-visual, museus, institucions, entitats, internet, etc. Els entreteniments de temàtica musical (sopa de lletres, mots encreuats, acudits, dites...) Curiositats i informacions complementàries relacionades amb la resta de temes. (Periòdicament al llarg de l’assignatura).
Mòdul 7: Dinamització musical escolar. interdisciplinarietat i globalització
7.1-El llibre de text.
7.2-Recursos audiovisuals.
7.3-Les activitats extraescolars musicals.
7.4-Dinamització de Diades Especials: Concert de Nadal, participació en trobades de...., 21 de juny (dia de la música), 22 de Novembre (Sta. Cecília)...
Mòdul 8: Llenguatge Musical 8.1-El ritme: definició i elements. Reconeixement auditiu de compassos i patrons rítmics. Pràctica d’obstinats i dissociacions rítmiques.
8.2-La melodia: definició. L'espai intratonal. Reconeixement auditiu d'intervals i escales.
8.3-L'harmonia: simultaneïtat sonora. Percepció de la successió harmònica dels graus fonamentals i cadències. Acompanyament bàsic de cançons.
8.4-El timbre.
8.5-La textura musical i la forma musical.
8.6-Percepció i anàlisis dels elements del llenguatge musical en l'audició d'obres o fragments musicals apropiats per a l'Educació Infantil
Mòdul 9:Instruments i Agrupacions instrumentals 9.1-Iniciació a la tècnica vocal. Cura i higiene de la veu. Importància de la veu en el professor
9.2-Classificacions de la veu cantada. Classificació de les veus masculines i femenines.
9.3-Iniciació a l’instrumentarium ORFF. Conjunt instrumental escolar.
9.4-Iniciació a l'estudi i pràctica instrumental de la flauta de bec
9.5-Cant Coral
9.6-Objectes sonors

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Debats
2 2 4
Presentacions / exposicions
5 8 13
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
35 45 80
Treballs
5 10 15
Sessió Magistral
13 20 33
 
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves pràctiques
1 0 1
Proves objectives de preguntes curtes
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació, organització i gestió de l'assignatura.
Presentació, organització i gestió de l'entorn virtual Moodle de gestió de l'assignatura.
Debats A partir d’un tema aportat per la professora els alumnes en petit grup reflexionaran i debatran sobre el tema.
Presentacions / exposicions 1-Ambientació de l’aula de música.
2-Els instruments musicals de construcció amb material de rebuig
3-Musicograma
4-Sonorització d’un conte
5-Muntatge d'una dansa
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Preparar material didàctic d’ensenyament/aprenentatge a partir dels continguts musicals donats per la professora.
Treballs Sobre temes donats per la professora.
Sessió Magistral apropament essencial als subtemes insistint en els aspectes estructurals d’aquest i destacant-ne el més rellevant (utilitzant esquemes que ajudin a l'alumnat a situar els conceptes que es tractaran)

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Guiatge i assesorament en el desenvolupament dels treballs i de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Reflexió i posterior comentari sobre temes candents. 10%
Presentacions / exposicions Exposició de materials i recursos didàctics 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Programacions de session de classe 30%
Treballs Recensió de llibres i articles 10%
Sessió Magistral Teoria 30%
Altres

Interpretació del repertori amb cant i flauta

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Nivell d'exigència: és condició indispensable per realitzar la mitjana que l'alumne: 1-Que en la prova teòrica escrita i en l'apartat d'altres obtingui una qualificació mínima de 50% en cadascún d'ells. 2-Presenti totes les activitats esmentades en els apartats de treballs, resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària i exposicions/presentacions 3-Realitzi un mínim de 80% dels debats


Fonts d'informació

Bàsica E. Barniol, Didàctica de l'Expressió Musical, Servei Lingüístic. Col•lecció EINA 3. Universitat Rovira i Virgili,
, Currículum. Infantil. (Nou sistema educatiu). Departament d'Ensenyament (llibre groc), Departament d'Ensenyament,

Complementària AGUIRRE DE MENA,O.A, Educación musical. Manual para el profesorado, Aljibe. Archidona, 1992
, , ,
, Boletin del CIEM. (Boletin del Centro de Investigacion en Educacion Musical), ,
, Eufonia, ,
, Música y Educación., ,

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIDÀCTICA GENERAL I/11121001
DIDÀCTICA GENERAL II/11121006
 
Altres comentaris
OBSERVACIONS SOBRE NORMATIVA, ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE CLASSE: Pel que fa a equipaments i material personal: -Serà imprescindible a cada sessió de classe presencial: paper pautat i flauta de bec (preferentment de fusta). Pel que fa a lliurament dels treballs: -S'han de lliurar els treballs dintre el termini fixat: les dates d’entrega són improrrogables. -No s'acceptaran treballs ni activitats pràctiques entregats fora de la data que es determini i tampoc els treballs que no tinguin el protocol i la forma acordada. Pel que fa a gestió de l'assignatura: 1-Es farà servir l'entorn virtual d'aprenentatge Moodle. Tot el que faci referència a materials, apunts, informacions, lliurament de treballs, és farà servir a partir del Moodle. Serà imprescindible entrar al Moodle almenys un cop per setmana per veure l'actualització de l'assignatura. 2-És recomana l'assistència a les dues sessions introductòries per tal d'organitzar i planificar l'assignatura a través del Moodle.