Codi |
|
A1 |
Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-) |
A2 |
Coneixement de l’estructura diacrònica de la història |
A4 |
Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar |
A5 |
Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques |
A9 |
Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat |
B1 |
Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió- |
B2 |
Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques |
B3 |
Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua |
B6 |
Capacitat analítica i crítica |
B10 |
Independència de judici |
B25 |
Aplica pensament, crític, lògic i creatiu |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Assolir els coneixements adequats respecte el període històric que s'estudiarà. |
A1 A2 A9
|
|
|
Entendre les diferents visions que han existit al llarg del temps sobre l'història medieval de la península ibèrica. |
A4 A5
|
B6 B25
|
|
Tenir capacitat per construir un discurs coherent sobre diferents aspectes de l'assignatura, així com dels recursos que s'empren en la recerca històrica. |
|
B1 B2 B3 B6 B10 B25
|
C1 C5
|
Tema |
Subtema |
1.- El fin del Imperio en Hispania. . |
- Hispania en los siglos IV y V.
- La cristianización
- La conflictividad: priscilianismo y la bagauda. |
2.- Las invasiones "bárbaras". |
- Los visigodos en Oriente.
- Las invasiones “bárbaras”en Hispania.
- El reino de Tolosa |
3. El reino visigodo arriano. |
-El “protectorado” ostrogodo
-La conquista bizantina
-El reino suevo
-La época de Leovigildo |
4. El Reino visigodo de Toledo |
- La conversión
- El fin del dominio imperial
- Los reinados de Chindasvinto y Recesvinto
- Los reinados de Wamba y Ervigio y el conflicto monarquía aristocracia.
- El fin del reino de Toledo |
5. La organización social. |
- La población
- Las clases sociales
- La administración del reino
- La feudalización del reino visigodo |
6. La Iglesia y la cultura visigodas |
- La evolución religiosa
- La Iglesia episcopal
- El monacato |
7. La conquista musulmana y el Emirato. |
-La conquista musulmana
- Los valíes dependientes y las guerras civiles.
-Los omeyas: el emirato independiente. |
8. El Califato Omeya. La sociedad andalusí. |
- Abd al-Rahman III y la proclamación califal.
- Al-Mansur y sus sucesores.
- La población.
- Administración y fiscalidad |
9. El reino astur |
- Orígenes del reino
- La teoría de Despoblación del Valle del Duero
- Consolidación y expansión: de Alfonso II a Alfonso III |
10. El reino asturleonés |
- El enfrentamiento monarquía aristocracia
- La organización del reino
- Aristocracia y campesinado
- Inmunidad y fiscalidad |
11. Navarra hasta el siglo XI |
- Orígenes del reino
- El siglo X
- El reinado de Sancho el Mayor |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
45 |
54 |
99 |
Seminaris |
|
15 |
30 |
45 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels problemes del periode |
Sessió Magistral |
Explicació de la matèria a classe. |
Seminaris |
Participació en seminaris en què es comentaran textes històrics, articles i llibres. |
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Proves de Desenvolupament |
|
Descripció |
Atenció i aclariment dels dubtes de l'alumnat. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Assistència i participació a classe. |
10% |
Seminaris |
Participació en seminaris on es comentaran textes històrics, llibres i articles. |
30% |
Proves de Desenvolupament |
Dues proves, la primera a la meitat del quadrimestre i l'altra al final. |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Arce, J., Bárbaros y romanos en Hispania, 400-507, M. Pons, Madrid, 2005
Thompson, E.A., Los godos en España, Alianza, Madrid, 1971
King, P.D., Derecho y sociedad en el reino visigodo, Alianza, Madrid, 1981
Collins, R., La conquista árabe (711-797), Crítica, Barcelona, 1991
Manzano, E., Conquistadores, emires y califas. Los Omeyas y la formación de al-Andalus, Crítica, Barcelona, 2006
Isla, A., La Alta Edad Media. Siglos VIII-XI, Síntesis, Madrid, 2002
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA MEDIEVAL D`ESPANYA II/12083208 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA MEDIEVAL DE LA CORONA D`ARAGÓ/12081007 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA ANTIGA D`ESPANYA/12083206 |
|
|