Codi |
|
A3 |
Coneixement de la didàctica de la història |
A4 |
Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar |
A6 |
Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques |
A8 |
Coneixement de la història de la integració europea |
B1 |
Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió- |
B2 |
Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques |
B3 |
Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua |
B5 |
Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes |
B6 |
Capacitat analítica i crítica |
B7 |
Capacitat d’organització i planificació |
B8 |
Treball en equip |
B10 |
Independència de judici |
B13 |
Raonament crític |
B14 |
Compromís ètic |
B16 |
Adaptació a les noves situacions |
B18 |
Motivació pel rigor |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Coneixement dels elements tècnics i pràctics bàsics de la recerca històrica. |
|
B1 B2 B3 B5
|
C5
|
Coneixement de la presentació i redacció en textos de diferent format. |
|
B1 B2
|
C5
|
Coneixement pràctic en l'ús de les diferents fonts d’informació, incloent les informàtiques, sense deixar de banda centres de localització clàssics com ara arxius, biblioteques, hemeroteques i centres de documentació. |
|
B1 B2 B5 B18
|
C5
|
Assolir una comprensió sufucient, fins i tot a nivel teòric, de l'impacte que estan tenint les Noves Tecnologies en l'àmbit de les ciències humanes.
|
A3 A4 A6 A8
|
B2 B3 B5 B6 B7 B10 B13 B14 B16 B18
|
C2 C3
|
Proporcionar coneixements pràctics suficients en l'ús de la imatge digital: fotografia, escàner, gravació de so i video. |
|
B2 B6 B7 B8
|
C2
|
Entendre a fons què és Internet i com extreure'n materials útilis i fiables per a la investigació en humanitats. |
A3 A4 A6
|
B2 B3 B5 B6
|
C2 C4
|
Tema |
Subtema |
a) Esquema de treball: 1 |
Introducció al treball històric: esquemes de treball,
Fitxes bibliogràfiques i temàtiques
Tipus de treballs
|
b) Esquema de treball: 2 |
La recollida d’informació
Les fonts històriques
Utilització de dades
|
c) L'era digital |
L’era de la investigació digital
Internet
La imatge digital (escàner, fotografia video, etc.)
So digital
|
d) El debat entre els investigadors sobre l'impacte de les Noves Tecnologies en investigació històrica. |
Explicació dels plantejaments de Manuel Castells i altres especialistes en noves tecnologies (en especial Internet). |
e) Transmetre paper |
El procés d’investigació: Com transmetre les idees sobre el paper |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
16 |
0 |
16 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
32 |
0 |
32 |
Debats |
|
0 |
12 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
19 |
19 |
Treballs |
|
2 |
56 |
58 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
Breu explicació dels continguts teòrics de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
- Lectura i comentari a classe de textos assignats.
- Utilització dels ordinadors per aprendre l'ús de programes (OCR, tractament d'imatge, programes de docència, gestors de correu electrònic, ...).
- Utilització d'ordinadors per aprendre a extreure dades per Internet (portals, bases de dades, llibres-tesis-articles-periòdics en línia, ràdio i televisió.
- Ús pràctic de sistemes d'emmagatzematge.
|
Debats |
Sessions de discussió en grup sobre la utilització d'aquestes tècnologies i recursos |
Resolució de problemes, exercicis |
Fer una entrevista i transcriure-la per aprendre història oral. |
Treballs |
Realització de petits treballs de comprensió i ús pràctic d’allò estudiat. |
|
Descripció |
1. Guiar l’alumne en l'ús de centres d'informació històrica tant físics (hemeroteques i/o biblioteques) com digitals.
2. Aclarir conceptes i supervisar els temes escollits pels treballs de curs.
3. Resoldre els problemes pràctics propis de l'iniciació a la investigació històrica.
4. Avaluació de l'estat dels coneixements l'alumne en relació al curs.
5. Fomentar la capacitat analítica i crítica de l'alumne en tots els temes que tracta l'assignatura.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Assistència i participació:
- participació en debats a classe,
- comentari de textos, materials audiovisuals i dades extretes per internet.
- assistència a les classes teòriques i a les pràctiques.
|
25% |
Treballs |
Treballs i exposició dels mateixos |
25% |
Proves de Desenvolupament |
Dos exàmens al llarg del curs: seràn dos examens escrits. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació d'aquesta assignatura va encaminada a comprovar que l'alumne ha assistit amb profit a les classes tant pràctiques com teòriques. S'utilitzarà el mètode d'avaluació contínua, conjuntament amb dos examens, la presentació de dos treballs, i assistència i participació a les classes teòriques i pràctiques. |
Bàsica |
|
Ortiz Wadgymar, A.-Introduccion a la investigación socioeconómica. Mèxic, 1974
Mestres, Josep Mª et alii.- Manual d'estil. Barcelona, 1995.
Castells, Manuel.- L'era de la Informació. (Barcelona, 2003). 3 vols.
Moradiellos, Enrique.- El oficio de historiador (Madrid, 1994) |
Complementària |
|
|
|