DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura HISTÒRIA DE LA COMUNICACIÓ Codi 12111014
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er i 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
CERDAN LOS ARCOS, JOSE FRANCISCO
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Adreça electrònica josetxo.cerdan@urv.cat
bernat.lopez@urv.cat
Professors/es
CERDAN LOS ARCOS, JOSE FRANCISCO
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A7 Coneixement dels mètodes i les tècniques de màrketing específiques per a la presa de decisions en les àrees de comunicació en general i de publicitat i relacions públiques, a les empreses i les institucions
A14 Capacitat i habilitat per exercir com a professionals que s’encarreguen de l’atenció al client de l’agència, assitint-lo de manera continuada abans, durant i després de la realització de les seves accions de comunicació
B12 Presa de desicions

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la història dels mitjans A7
A14
B12
Situar històricament els subjectes, les tecnologies i els processos comunicatius i estudiar l'evolució del seu paper social. Que l'alumne entengui de forma dialèctica les relacions entre la comunicació social i el model de societat vigent en cada moment històric. Analitzar la relació entre la comunicació i el canvi històric. L'assignatura tindrà un abast fonamentalment europeu i català i se centrarà sobretot en l'estudi de les èpoques moderna i contemporània, tot i que s'iniciarà amb un repàs de les formes comunicatives preindustrials, començant amb l'aparició de l'escriptura.

Continguts
Tema Subtema
Tema I. La comunicació social a l’Antiguitat 1. Escriptura i alfabet: la primera revolució comunicativa.
2. La comunicació a la Mediterrània antiga: el llegat grec i romà.
Tema II. Comunicació i control social a l’Edat Mitjana
Tema III. La cultura tipogràfica a l’Edat Moderna i el segle XIX 1. La impremta: la segona revolució de la informació. Els sistemes de correus. El naixement del periodisme regular. Els usos de la imatge.
2. Revolució industrial i periodització de la informació. El naixement de la premsa de masses.
Tema IV. La cultura elèctrica contemporània: finals del XIX i primera meitat del segle XX 1. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon.
2. El sorgiment de la ràdio com a mitjà de masses.
3. Guerra, feixisme i revolució: la propaganda política moderna.
4. El món en imatges: cinema, fotoperiodisme, revistes il•lustrades i cartellisme.
5. El naixement de la publicitat moderna.
6. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
10 20 30
Pràctiques a laboratoris
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Pràctiques a laboratoris durant el curs l’alumnat durà a terme un seguit d’exercicis i activitats que s’aniran anunciant amb antelació suficient. A banda, l’alumnat haurà de llegir obligatòriament dos llibres d’una bibliografia que es lliurarà a classe i fer-ne dues ressenyes crítiques. El vistiplau del professor a aquestes ressenyes serà requisit imprescindible per aprovar l’assignatura. També haurà de fer un treball de curs a partir d’una entrevista en profunditat a una persona més gran de 65 anys centrada en l’evolució dels seus hàbits de consum i usos comunicatius.

Atenció personalitzada
 
Proves objectives de tipus test
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La qualificació del treball de curs, de les ressenyes i de les pràctiques comptarà conjuntament un 50% de la nota final. L'altre 50% sorgirà d'un examen final d'avaluació dels continguts teòrics de l'assignatura. Caldrà aprovar per separat cada una de les parts.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

 

Briggs, Asa i Peter Burke: De Gutenberg a Intenet. Madrid: Taurus

Borderia, Enric, Antonio Laguna i Francesc Martínez (1998): Historia de la Comunicación Social. Madrid: Síntesis.

De la Peña, José (2003): Historias de las telecomunicaciones. Barcelona: Ariel.

Gómez Mompart, Josep Lluís i Enric Marin Otto (eds.): Historia del periodismo universal. Madrid: Síntesis.

Vázquez Montalbán, Manuel (1997): Historia y comunicación social. Barcelona: Crítica.

Williams, Raymond (ed.) (1992): Historia de la Comunicación. 2 vols. Barcelona: Bosch.

Complementària

Recomanacions