DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ESTRUCTURA DE LA COMUNICACIÓ Codi 12111101
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
FAHNDRICH -, XAVIER GEORGES
Adreça electrònica xavier.fahndrich@urv.cat
Professors/es
FAHNDRICH -, XAVIER GEORGES
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A3 Coneixement de les tècniques d’investigació i anàlisi de la naturalesa i les interelacions entre els subjectes de la comunicació publicitària: creatius, empreses, institucions, agències de publicitat i de relacions públiques, mitjans, suports i públics. Desenvolupament dels fonaments conceptuals de la direcció estratègica aplicats a la comunicació per objectius per a, des d’un plantejament metodològic, assistir als operadors que han de prendre decisions a la recerca d’eficàcia comunicativa.
A4 Coneixement de la situació actual i l’evolució dels aspectes industrials, socials i estètics que incideixen en les transformacions dels elements, les formes i els processos de la comunicació publicitària
A5 Coneixement de l’estructura dels mitjans publicitaris: les seves característiques, tipologies i problemàtiques.
A6 Coneixement tèoric i pràctic de l’anàlisi i la investigació d’audiències, així com de l’anàlisi, la selecció i la compra de suports i mitjans per a la planificació de la difusió publicitària
A11 Coneixement de l’ètica i la deontologia professional de la publicitat i de les relacions públiques així com del seu ordenament jurídic
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B13 Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer de forma global, integrada i crítica l'estructura actual del sistema comunicatiu a Espanya i Catalunya, en el context europeu i mundial A3
A6
C3
Identificar els principals actors del sector comunicatiu, amb una atenció especial per l'entorn més immediat: el Camp de Tarragona i Catalunya. A5
B2
B4
B13
Interpretar les tendències que marquen el desenvolupament del sector comunicatiu (concentració, convergència, desregulació, descentralització i globalització) A4
Comprendre el paper de les institucions públiques en la regulació i ordenació del sector comunicatiu A11
Tenir una actitud crítica davant de les implicacions de l'estructura del sistema comunicatiu B3
B6
Cercar informació actualitzada sobre el sector comunicatiu B1
C2
Les pràctiques consistiran en un programa de: visionats documents audiovisuals, lectures d'articles, debats en grups petits, comentari de llibre i petites recerques d'informació.

Continguts
Tema Subtema
I part. Aproximació disciplinària. L’estructura de la comunicació: dimensions, tendències i dinàmica dels mitjans 1. Els conceptes d’estructura i comunicació: fonaments teòrics i conceptuals
2. Evolució del sistema de comunicació de masses: mitjans i poder simbòlic. Característiques, models i funcions principals.
II part: Les grans tendències internacionals
3. El sistema comunicatiu en el marc de la Societat de la Informació
4. Principals models i actors comunicatius internacionals
III part: La Comunicació a l’Estat espanyol 5. Estructura general i principals actors de la comunicació a l’estat espanyol
6. Estat actual i tendències del sector a Espanya i Catalunya
7. Identitat cultural i espais politics de comunicació.
IV part: L’evolució futura dels sistemes de comunicació. 8. Noves teconologies, nous mitjans de comunicació, nous consums, nous comportaments.
9. Models comunicatius emergents

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Hi haurà un examen final, en el qual l'alumnat haurà de demostrar el domini de la matèria. Hi haurà una ressenya de llibre obligatòria. S'haurà d'acreditar l'assistència i aprofitament dels debats i visionats de documents audiovisuals.


Fonts d'informació

Bàsica

Gifreu, Josep (1991). Estructura general de la comunicació pública. Barcelona: Pòrtic.

McQuail, Denis (2000). Introducción a la teoría de la comunicación de masas. Barcelona: Paidós.

Herman, E. S. & McChesney, R. W. (1999). Los medios globales. Los nuevos misioneros del capitalismo corporativo. Madrid: Cátedra.

Quirós, Fernando (1998). Estructura internacional de la comunicación. Madrid: Síntesis.

Complementària

Recomanacions