DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INTRODUCCIÓ A LA CREATIVITAT PUBLICITÀRIA Codi 12111107
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
MARCA FRANCES, GUILLEM
Adreça electrònica guillem.marca@urv.cat
Professors/es
MARCA FRANCES, GUILLEM
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. L'estudiant ha de desmitificar la creativitat, apoderar-se'n i esdevenir un subjecte creatiu.
2. Obtenir una definició de creativitat publicitària.
3. Exercitar la pròpia ment amb diverses pràctiques i tècniques professionals.
4. Obtenir els coneixements teòrics bàsics sobre la creativitat.
Objectius pràctics: o Tècniques i exercicis per evitar el bloqueig creatiu i el bloqueig mental o Tècniques i exercicis d'incentivació per a la creativitat o Exercicis de perspicàcia o Exercicis de creativitat publicitària o Simulació de treball en equip o Simulació d'encàrrecs de publicitat o Anàlisi de campanyes publicitàries gràfiques i interactives

Continguts
Tema Subtema

• Anatomia i fisiologia del cervell
o Anatomia i fisiologia cerebral
o Comunicació neuronal i neurotransmissors
o Funcionament del cervell
• Creativitat o Definició
o Què no és creativitat?
o El mite de la creativitat
o El mite del inconscient
o El mite de l’”ajà”
o El mite del pensament divergent
o El mite de la creativitat artística i científica
o La concepció incremental de la creativitat
o La gimnàstica mental
o Els bloqueigs mentals
o Factors de la creativitat
o El grup i tècniques de grup

• Mètodes d’incentivació de la creativitat
o Classificació
o Mètodes de la creativitat:
-Associatius
-Combinatoris
-Analògics
-Onírics, psicoanalítics
-Possibilistes
-Multilògics
-Diagramació
-Predictius
• Teories sobre la creativitat o Teoria Psicoanalística
o Teoria Gestàltica
o Teoria Associacionista
o Teoria Conductista
o Teoria Cibernètica
o Teoria Humanista
o Teoria Cognitiva
o Teoria Transaccional
o Teoria de la Bissociació
o Teories Factorialistes
o Teories Ambientalistes
o Teories Filosòfiques o Precientífiques
• Pensament i intel•ligència o Gardner i les intel•ligències múltiples
o Lògica de l’aprenentatge i models mentals
o Percepció
o Pensament sistèmic
• El procés creatiu o Webb Young
o Eduard de Bono
o Alex Osborn
o José Antonio Marina
o Etapes del procés creatiu
• Publicitat o El procés de la creació publicitària
o Funcions i manifestacions formals de la publicitat
o El concepte creatiu en publicitat
o La direcció d’art en publicitat
o La realització del missatge publicitari en els diferents mitjans
o La publicitat i la seva valoració social
o Els efectes de la publicitat

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
 
Sessió Magistral
10 15 25
Pràctiques a laboratoris
1 1 2
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Pràctiques a laboratoris o Tècniques i exercicis per evitar el bloqueig creatiu i el bloqueig mental
o Tècniques i exercicis d’incentivació per a la creativitat
o Exercicis de perspicàcia
o Exercicis de creativitat publicitària
o Simulació de treball en equip
o Simulació d’encàrrecs de publicitat
o Anàlisi de campanyes publicitàries gràfiques i interactives

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Descripció
frgthyjuki frgthyju frgthyju

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris 20
Altres 25
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Pràctiques individuals: les practiques individuals es valoraran (10%) - Pràctica de grup: simulació de treball en equip (20%) - Examen teòric i pràctic (70%)


Fonts d'informació

Bàsica

Baños Gonzáles, Miguel (2001). Creatividad y Publicidad. Madrid: Ediciones del Laberinto.

Bono, E. de (1991). El pensamiento lateral. Barcelona: Paidós

Gardner, H. (1993). Mentes creativas. Barcelona: Paidós.

Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples. Barcelona: Paidós.

Herreros Arconada, Mario (1995). La Publicitat. Fonaments de la comunicació publicitària. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.

Hopkins, C.C. (1980). Mi vida en publicidad. Madrid: Eresma.

Marina, J. A. (1993). Teoría de la inteligencia creadora. Barcelona: Anagrama.

Moliné, M. (1999). La fuerza de la publicidad. Madrid: Cinco Días.

Ojeo Montano, Eduardo (1998). Dirección de Arte. La cara oculta de la imagen Publicitaria. Madrid: Eresma & Celeste Ediciones.

Osborn, Alex F. (1997). Imaginación aplicada. Madrid: Velflex.

Ricarte, J. M. (1998). Creatividad y comunicación persuasiva. Barcelona: Aldea Global.

Sikora, J.  (1979). Manual de métodos creativos. Buenos Aires: Kapelusz.

Young, J. W. (1982). Una técnica para producir ideas. Madrid: Tecnos.

Wujec,Tom (2002). Gimnasia Mental. Barcelona: Martínez Roca.

Weisberg, Robert W. (1987). Creatividad. El genio y otros mitos. Barcelona: Labor.

 

Belio Magazine. Edita Belio S.C. Madrid.

Visual. Magazine de diseño, creatividad gráfica y comunicación. Ediciones Blur. Madrid.

 

Recursos en línia: www.getty-images.com; www.freefoto.com; www.filmin.es; www.offf.org; www.arteycreatividad.com; www.marketingdirecto.com; www.dafonts.com; www.creatius.com; www.inusual.com; www.publircidad.com; www.elpublicista.net

Complementària

Recomanacions