DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura GLOBALITZACIÓ, ECONOMIA I CANVIS SOCIALS Codi 12111208
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BELZUNEGUI ERASO, ANGEL GABRIEL
Adreça electrònica jordi.moreras@urv.cat
Professors/es
MORERAS PALENZUELA, JORGE
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A4 Coneixement de la situació actual i l’evolució dels aspectes industrials, socials i estètics que incideixen en les transformacions dels elements, les formes i els processos de la comunicació publicitària
A8 Coneixement dels mètodes del pensament creador i la seva aplicació al procés de comunicació publicitària: escoles, mètodes i tècniques.
B1 Aprendre a aprendre
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Proporcionar a l'alumnat la capacitat d'analitzar les dinàmiques socials, econòmiqués, polítiques i culturals de la nostra societat. A4
B3
C3
Introduir a l'alumnat en els conceptes sociològics per explicar la realitat social. A8
B1
B3
C3

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció 1.1. Modernitat i posmodernitat
1.2. Principals enfocaments teòrics
2. La globalització econòmica 2.1. El paper de les empreses transnacionals.
2.2. Territoris econòmics: de lo local a lo global.
2.3. Principals actors econòmics de la globalització: FMI, BM, OMC
2.4. El treball en l'era de la globalització.
3. La globalització i els canvis socials 3.1. La distribució dels recursos en entorns globals: el problema demogràfic mundial
3.2. Les societats multiculturals com a resultat de la globalització: els procesos migratoris.
3.3. La ciutat com a eix de la globalització.
4. Cultura i processos globals 4.1. Indústries culturals i globalització
4.2. Els mitjans de comunicació en l'era global
5. La governança de la globalització 5.1. Tendències polítiques en un món global.
5.2. El terrorisme internacional.
5.3. Acords internacionals i geopolítica de la globalització.
5.4. De Settle a Porto Alegre: contracimeres i Fòrums socials.
6. Globalització i medi ambient 6.1. El cost socioambiental de l'impacte humà.
6.2. La defensa global del medi ambient: actors i propostes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
45 0 45
Presentacions / exposicions
15 30 45
Treballs
0 50 50
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició de la filosofía del curs, objectius i forma de treballar i avaluar l'alumnat.
Sessió Magistral Sessions de classe tradicionals on el professor exposa un tema i facilita la participació de l'alumnat en el desenvolupament de la sessió.
Presentacions / exposicions Presentacions orals i utilitzant material multimèdia per part del professor.

L'alumnat, així mateix, exposarà de forma oral i amb suport multimèdia, davant la classe, un treball individual i original sobre un tema de l'assignatura a concretar amb el professor.
Treballs De forma individual i/o col·lectiva, l'alumnat realitzarà un treball sobre un tema específic de l'assignatura, segons les indicacions que farà el professor al principi de curs.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
El professor/a guiarà al grup o de forma individual la realització del treball de l'assignatura, en els següents aspectes: 1. L'elecció del tema escollit a desenvolupar. 2. La metodologia a desenvolupar. 3. L'anàlisi de les dades a realitzar. 4. La presentació final. Es reunirà amb el grup al llarg del curs per tractar els aspectes pyuntuals que vagin sorgint al voltant del treball.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Presentació de l'exposició individual sobre un tema de l'assignatura. 30%
Treballs Entrega d'un treball individual o col·lectiu sobre un tema de l'asignatura a concretar amb el professor/a. 60%
Altres

Participació i assistència.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura és necessari realitzar i entregar el treball individual o en grup i fer l'exposició individual a classe. Hi ha dues possibilitats de treball de curs: 1) treball sobre un punt del programa de l'assignatura a escollir lliurement. 2) treball sobre articles publicats a la premsa (diarisevistes)


Fonts d'informació

Bàsica Crane, D. (et al), Media, Arts, Policy and Globalization, Routledge, New York
Fernández Buey, F., Guía para una globalización alternativa: otro mundo es posible, Ediciones B, Barcelona
García Canclini, N., La globalización imaginada, Paidós, Buenos Aires
Hirst, P.Q. & Thompson, G., Globalization in question: the international economy and the possibilities of governance, Blackwell Publishers, Cambridge
Lechner, F. & Boli, J., The Globalization Reader, Blackwell Publishers, Cambridge
Navarro, V., Globalización económica, poder político y estado del bienestar, Ariel, Barcelona
Stiglitz, J., El malestar en la globalización, Suma de letras, Madrid
Verger, A., El subtil poder de les transnacionals, Icaria, Barcelona

Complementària

Recomanacions