DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura FORMES DE MARKETING I PUBLICITAT I Codi 12112019
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Comunicació
Coordinador/a
VIDIELLA MARTORELL, RAMON
Adreça electrònica ramon.vidiella@urv.cat
Professors/es
VIDIELLA MARTORELL, RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
• Aportar els suficients coneixements teòrics de màrqueting per tal de proporcionar a l'alumne una base prou sòlida d'aquesta disciplina empresarial.
• Introduir als futurs professionals de la comunicació dins la dimensió pràctica i real del màrqueting.
• Fer entendre l'extraordinària importància que avui té el màrqueting pel desenvolupament eficaç d'una empresa o institució.
• Justificar la total relació que hi ha entre màrqueting i comunicació.
• Facilitar aquells coneixements necessaris per entendre l'aplicació del màrketing a la futura vida professional dels alumnes.
• Donar una base formativa per poder afrontar posteriorment cursos especialitzats.

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció al concepte de màrqueting - El màrqueting, entre la ciència i la tècnica.
- Cap a una definició del màrqueting.
- De les vendes a les necessitats, el fonament del màrqueting.
- Més enllà del màrqueting, els seus àmbits.
2.- El procés general de màrqueting com a sistema comercial - L'empresa com l'àmbit funcional del màrqueting.
- Funcions, nomenclatura i procés general del màrketing.
- El màrqueting-mix.
- Arees del màrqueting en una empresa i cicle organitzatiu.
3.- L’empresa com a subjecte del màrqueting - Les principals finalitats de l'empresa.
- Les principals limitacions de l'empresa.
- De la petita a la gran empresa.
- L'empresa i la organització comercial.
4.- El mercat com a objecte del màrqueting - El concepte de mercat.
- Tipologia de mercats:
segons àmbit d'actuació.
segons oferta/demanda.
segons tipus de comprador.
segons el producte
- El mercat de consum, el mercat industrial i el mercat de serveis.
5.- L’entorn, condicionant del mercat i del màrqueting - El concepte d'entorn.
- Els factors del microentorn.
- Els factors del macroentorn.
- Anàlisi de l'entorn.
6.- Comportament del consumidor - Una aproximació al consumidor.
- Els determinants interns del comportament.
- Els determinants externs del comportament.
- El procés de decisió de compra.
7.- Sistemes d’informació de màrqueting - Introducció al sistema d'informació de màrqueting.
- La presa de decisions.
- Tècniques d'investigació i fonts d'informació.
- La investigació de mercats:
requisits.
definició.
fases.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
0 0 0
Debats
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral La metodologia que bàsicament s'utilitza durant el curs és la presentació i desenvolupament teòric dels temes introduits en el programa. De totes formes, aquesta presentació teòrica dels temes sempre anirà acompanyada d'exemples pràctics i reals.
Debats Per altra banda, s'utilitzaran videos, casos i articles per tal d'organitzar diversos debats i comentaris entre tots els alumnes. D'aquesta manera es pretèn aconseguir la màxima interactivitat possible per tal de dinamitzar el curs i treure, així, una bona experiència en la participació directa de l'alumne.


Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

 

Aaker, David A.  i John G. Myers (1984), Management de la publicidad. Barcelona: Hispano-Europea.

Borja, L. y F. Casado (1981), Marketing estratégico para los ochenta. Barcelona: Hispano-Europea.

Córdoba, J. L. i Torras, J. M. Teoría y aplicaciones del Marketing. Bilbao: Deusto.

Eiglier, P. i Langeard, E. (1989), Servucción al Marketing de servicios. Madrid: Mc Graw Hill.

Ferré, J. M. (1988), Marketing y competitividad. Su diagnóstico en la empresa. Barcelona: Vicens Vives.

Greene, M. (1988), Marketing de hoteles y restaurantes. Informe sistemático para el aumento de ventas. Bilbao: Deusto.

Guardia, Ramón (1991), Nunca vendas a un extraño. Marketing directo hoy. Bilbao: Deusto.

Kotler Philip (1980), Principles of marketing. Prentice-Hall International, 1980. (Dirección de mercadotecnia. Diana, 3ª ed., 1986).

Levitt, T. (1975), La moda del Marketing. Barcelona: Grijalbo.

Lorente, Joaquín (1986), Casi todo lo que sé de publicidad. Barcelona: Folio.

Moliné, M. (1988), La comunicación activa. Bilbao: Deusto.

Naisbitt, J., Macrotendencias 2000.

Ortega, E. (1981), La dirección de marketing. Madrid: ESIC, 2ª edició.

Ortega, E. (1990), Manual de investigación comercial. Madrid: Pirámide.

Parra, Eduardo (1986), Inglés de publicidad y marketing. Madrid: Eresma.

Quelch, J. A.  i R. D. Buzzell, (1991): 1992. Desafío para el marketing. Bilbao: Deusto.

Rapp, S. i Collins, T. (1991), El nuevo rumbo del marketing, Madrid: Mc Graw-Hill.

Ries, A. i Trout, J. (1995), Las 22 leyes inmutables del Marketing. Madrid: Mc Graw-Hill.

Rodergas, Robert (1966), En el arca no se vende. Barcelona: Hispano-Europea.

Santesmases, Miguel (1991), Marketing, conceptos y estrategias. Madrid: Pirámide.

Sculley, John (1990), De Pepsi a Apple. Barcelona: Ediciones B.

Soler, Pere (1991), La investigación motivacional en marketing y publicidad. Bilbao: Deusto.

Stanton, William J. (1982): Fundamentos de marketing. Mèxic: McGraw-Hill, 5ª ed.

Stapleton, W. J. (1986), Como preparar un plan de marketing. Bilbao: Deusto.

Tagliacarne, G. Técnica y práctica de la investigación de mercados. Barcelona: Ariel.

Complementària

Recomanacions