DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura LITERATURA ROMÀNICA Codi 12121101
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Adreça electrònica francesc.massip@urv.cat
Professors/es
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Web http://www.urv.es/centres/departaments/fcatalana
Descripció general i informació rellevant Iniciació al coneixement de la poètica medieval i de les literatures romàniques dels segles XII-XIII, a la contextualització de les literatures catalana i espanyola medievals i a la interpretació dels textos literaris medievals en general.

Competències
Codi  
A1 Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes
A2 Conèixer les tècniques d'expressió en llengua catalana
A3 Conèixer la història de la llengua, de la literatura i de la cultura catalanes
A4 Conèixer els autors i les obres dels diferents períodes de la literatura catalana
A5 Conèixer els mètodes de la crítica literària catalana
A8 Conèixer la teoria literària aplicada a la literatura catalana
A10 Conèixer la realitat lingüística i cultural de l'entorn europeu
A11 Conèixer altres llengües i literatures
A12 Conèixer la metodologia de recerca en Història Cultural i Història Literària
A15 Saber expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió a nivell oral i escrit
A17 Saber cercar informació de tipus filològic en fons documentals (biblioteques, bases de dades, diccionaris, fonoteques, atles lingüístics...)
A18 Saber fer recerca historicoliterària en fons documentals (arxius públics i privats, hemeroteques, i altres entitats culturals)
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B6 Comprometer-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir un coneixement bàsic de les literatures francesa, gallega/portuguesa, occitana i italiana dels segles XII i XIII. A10
A11
A17
A18
C1
C2
C4
Adquirir les nocions bàsiques de la poètica romànica medieval A1
A2
A5
A8
A12
A17
A18
Adquirir un coneixement de les coordenades socials i culturals bàsiques en les quals se situen les literatures europees medievals A1
A3
A10
A17
A18
C3
C4
Aprendre a analitzar, interpretar i valorar críticament els textos literaris medievals A1
A5
A8
A11
A15
B3
B4
C1
C5
Aprendre a situar les literatures medievals catalana i espanyola en el context de les literatures europees medievals A1
A3
A4
A8
A10
A11
B4
C3
C4
Prendre consciència de la importancia del patrimoni literari medieval europeu A10
A11
B4
B6
C1
C3
C4

Continguts
Tema Subtema
I. Les bases socials i lingüístiques de la literatura de l’edat mitjana 1. Les bases socials de la literatura romànica
2. La literatura romànica i les seves llengües
II. El món eclesiàstic i la literatura llatina 3. Clergues i goliards
III. La literatura dels laics 4. L’èpica
5. Reverberacions èpiques
6. La lírica aristocràtica: trobadors, trouvères i minnesänger
7. La tradició lírica gallega
8. L’stil nuovo
9. La “poesia popular”
10. Tristany i Iseut
11. Chrétien de Troyes
12. El lai
13. L’humor
14. L’al·legoria
IV. L’humanisme i el naixement de l’edat mitjana 15. Francesco Petrarca i l’humanisme.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 1 1
 
Sessió Magistral
28 42 70
Esdeveniments científics i/o divulgatius
8 0 8
Seminaris
10 5 15
Presentacions / exposicions
8 4 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 1.5 7.5
Treballs
3 15 18
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
2 2 4
Pràctiques a laboratoris
3 3 6
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de Desenvolupament
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries L’alumne trobarà a l’espai Moodle un text general de presentació de l’assignatura (en format .htlm), el cronograma del curs amb les característiques de les proves (PDF) i un primer lliurament de la bibliografia de l’assignatura (Word).
Sessió Magistral La primera de les dues sessions setmanals destinades als temes complexos 1-4, 9 i 13-14 i la segona dels temes 1-3, 9 i 15 es dedicaran a l’exposició per part del professor de les coordenades en què es plantegen, a una introducció a la bibliografia i a la presentació dels problemes oberts.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Audicions discogràfiques comentades annexes als temes 3, 6-7 i visionats amb introducció per part del professor d’òperes (10) i pel·lícules (11) relacionades amb els temes treballats.
Seminaris Els fragments de les lectures obligatòries (temes 4-8 i 10-14) seran objecte de treball aprofundit i exegesi sota la moderació del professor. També ho seran les audicions i els visionats previstos per als temes 3, 6-7 i 10-11. L’alumne trobarà tots els textos que haurà de treballar a l’espai Moodle (PDF).
Presentacions / exposicions La primera de les dues sessions setmanals destinades als temes amb una tradició bibliogràfica més consolidada, 5-8 i 10-12, i la segona dels temes 4-8 i 10-14 es dedicaran a l’exposició per part dels alumnes (dos, com a mínim) de la matèria corresponent d’acord amb la bibliografia assenyalada pel professor. Els alumnes trobaran a l’espai Moodle un esquema de la qüestió amb la bibliografia necessària.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Tant les sessions magistrals com les presentacions fetes pels alumnes donaran pas a espais destinats explícitament a proves objectives de preguntes curtes (contestació en diàleg amb el professor a qüestions d’ordre mètric, retòric, narratològic o analític d’acord amb la bibliografia general assenyalada al principi del curs i consultada particularment).
Treballs L’alumne presentarà un treball a elegir entre els temes annexos 1 i 2.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Cada alumne realitzarà una exploració sobre els recursos disponibles a internet i amb interès acadèmic sobre un dels temes de l’assignatura acordat amb el professor i en presentarà un informe per escrit. A judici del professor, els resultats d’aquesta pràctica contibuiran a augmentar o controlar els recursos disponibles a l’espai Moodle en forma de links, PDF o arxius Word.
Pràctiques a laboratoris Per als temes 4-5 i 8 es preveuen pràctiques de paleografia i ecdòtica a nivell elemental per familiaritzar els alumnes amb la presentació real dels textos literaris medievals i introduir-los als problemes de la manipulació filològica requerida per les edicions crítiques. Els alumnes trobaran a l’espai Moodle els materials necessaris per treballar i resoldre’ls.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Descripció
Presencial: En despatx, per telèfon o en visita, a les hores assenyalades o convingudes prèviament fora d’aquestes hores. Virtual: Per correu electrònic i a través de l’espai Moodle.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició d'un tema assignat pel professor 30%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Intervenció voluntària en els exercicis plantejats a classe 10%
Treballs Redacció de dos treballs sobre temes proposats per l'alumne i acceptats pel professor 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Alvar, Carlos. Poesía de trovadores, trouvères i Minnesinger. Alianza Tres 66. Madrid: Alianza Editorial.

Alvar, Carlos. La poesía trovadoresca en España y Portugal. Madrid: CUPSA 1977.

Di Girolamo, Costanzo. Els trobadors. València: Diputació Provincial - Institució Alfons IV el Magnànim 1993.

Dronke, Peter. La lírica medieval. Barcelona: Seix Barral 1972.

Gaunt, Simon; i Barbara Key, eds. The troubadours: An introduction. Cambridge: Cambridge University Press 1999.

Duby, Georges. El amor en la Edad Media y otros ensayos. Madrid: Alianza 1990.

Lavis, G. L’expréssion de l’affectivité dans la poésie lyrique française du Moyen Age (XIIe‑XIIIe s.): Etude sémantique et stylistique du réseau lexi­cal “joie”‑“dolor”. París: Les Belles Lettres 1972.

Lazar, Moshe. Amour courtois et “fin’ amors” dans la littérature du XIIe siè­cle. París: Klincksieck 1964.

Le Gentil, Pierre. La Chanson de Roland. Connaissance des Lettres. Pa­rís: Hatier 1967.

Riquer, Martí de; & José M.ª Valverde. Historia de la Literatura Universal. 2ª ed. Barcelona: Planeta. (Vol. II: M. de Riquer, Literaturas medieva­les de transmisión oral, 1984; Vol. III: M. de Riquer, Literaturas medi­evales de trans­misión escrita, 1985.)

Riquer, Martí de. Les chansons de geste françaises. 2ª ed. Trad. d'I. Clu­zel. París: Nizet 1957.

Riquer, Martín de. Los trovadores: Historia literaria y textos. 3 vols. Barce­lona: Planeta 1975. [V. esp. la Introducció, vol. I, pp. 9‑102].

Rychner, Jean. La chanson de geste: Essai sur l'art épique des jon­gleurs. Ginebra: Droz 1955.

Varvaro, Alberto. Literatura románica de la Edad Media. Trad. de Lola Badia i Carlos Al­var. Esplugues de Llobregat: Ariel 1983.

Victorio, J. (dir.). L'Epopée. Typologie des Sources du Moyen Age Occi­den­tal 49. Turnhout: Brepols 1987.
Dragonetti, Roger. La téchnique poétique des trouvères dans la chanson cour­toise. Bruges 1960 (repr.: Ginebra: Slatkine).

Complementària

Recomanacions