Codi |
|
A1 |
Conèixer la llengua anglesa i la literatura en anglès en profunditat |
A2 |
Conèixer la història de la llengua anglesa i la seves cultures |
A9 |
Conèixer les bases de la lingüística teòrica |
A15 |
Poder formar-se una opinió crítica sobre un text |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B11 |
Motivació per la qualitat |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Adquirir coneixements superiors de gramàtica normativa catalana |
A1 A2 A9
|
|
C5
|
Aconseguir plena competència en l'ús escrit de la llengua |
A1 A2 A15
|
B11
|
C5
|
Prendre consciència de la diferència entre l'estàndard i altres varietats de la llengua |
A1
|
B6
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Tema 1 Introducció |
a) Llengua col·loquial i llengua estàndard
b) Obres de referència de gramàtica normativa |
Tema 2 La puntuació i altres convencions gràfiques |
a) Puntuació
b) Convencions gràfiques |
Tema 3 El gerundi |
a) Usos adequats
b) Usos inadequats |
Tema 4 L’infinitiu
|
a) Usos adequats
b) Usos inadequats |
Tema 5 Les perífrasis verbals |
a) Perífrasis d'infinitiu
b) Perífrasis de gerundi
c) Perífrasis de participi |
Tema 6 La concordança del participi |
a) Casos generals
b) Casos especials
c) Casos molt especials |
Tema 7 El significat dels temps verbals
|
a) Introducció
b) Temps i usos |
Tema 8 Ús i règim dels verbs |
a) Teoria del règim verbal
b) Els règims verbals en català |
Tema 9 ser i estar en català modern
|
a) Descripció dels usos
b) Proposta de Solà |
Tema 10 Pronoms clítics i duplicacions pronominals |
a) Tematitzacions
b) Rematitzacions
c) Altres |
Tema 11 Els relatius |
a) Teoria del relatiu
b) Forma i funció dels relatius |
Tema 12 La concordança |
a) La concordança en la gramàtica
b) Casos particulars |
Tema 13 Problemes de les preposicions |
a) Per i per a
b) Fins i fins a
c) En i a
d) Altres |
Tema 14 L’expressió del temps
|
a) Plantejament general
b) Relació de casos |
Tema 15 Els possessius |
a) Problemes en l'ús dels possessius
b) Orientacions pràctiques |
Tema 16 Altres temes de gramàtica |
a) Canvi i caiguda de preposicions
b) Adverbis
c) Conjuncions
d) Altres |
Tema 17 Qüestions de lèxic normatiu
|
a) La normativa del lèxic
b) Els diccionaris |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
42 |
42 |
Sessió Magistral |
|
44 |
22 |
66 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
15 |
7.5 |
22.5 |
Estudis previs |
|
0 |
15.5 |
15.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació i lectura de textos |
Resolució de problemes, exercicis |
Realització i correcció a l'aula dels exercicis |
Sessió Magistral |
Explicació dels temes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització d'exercicis a l'aula i comentari de les solucions |
Estudis previs |
Lectura i estudi de la bibliografia |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Detecció de la varietat en la preparació prèvia de l'alumne, i aplicació de propostes per a l'adquisició del nivell adequat |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Exercicis curts d'avaluació contínua |
30% |
Sessió Magistral |
Participació dels alumnes |
0.2% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Participació dels alumnes |
0.4% |
Estudis previs |
Interès dels alumnes |
0.4% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves objectives de preguntes curtes |
60% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Joan BELTRAN; Josep PANISELLO, Cruïlla. Curs de llengua, 2002, Benicarló
Jordi BRUGUERA, Diccionari de dubtes i dificultats del català, 2000, Barcelona
Jordi GINEBRA; Anna MONTSERRAT, Diccionari d’ús dels verbs catalans, 1999, Barcelona
Jordi BADIA; Núria BRUGAROLAS; Rafael TORNÉ; Xavier FARGAS, El llibre de la llengua catalana, 1997, Barcelona
Antoni M. Badia Margarit, Gramàtica de la llengua catalana, 1994, Barcelona
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Gramàtica del català actual, 1999, Barcelona
Josep LACREU (director), Gramàtica valenciana, 1995, València
Joisep M. MESTRES; Joan COSTA; Mireia OLIVA; Ricard FITÉ, Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, 1995, Barcelona/Vic
Jordi GINEBRA, Praxi lingüística III. Criteris gramaticals i d’estil, 2005, Tarragona
|
|
Complementària |
Jaume MOREY; Joan MELIÀ; Jaume CORBERA, Alfa. Mètode d’autocorrecció gramatical assistida, 1995, Palma
Joan ABRIL, Diccionari pràctic de qüestions gramaticals, 1997, Barcelona
Joan SOLÀ; Maria Rosa LLORET; Joan MASCARÓ; Manuel PÉREZ SALDANYA, Gramàtica del català contemporani, 2002, Barcelona
Jordi de BOFARULL; Jordi GINEBRA; Arantxa TÉVAR, Praxi lingüística I. Convencions, 1999, Tarragona
Joan SOLÀ, Sintaxi normativa: estat de la qüestió, 1994, Barcelona
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
MORFOLOGIA CATALANA/12121009 | TÈCNIQUES D`EXPRESSIÓ EN LLENGUA CATALANA/12121203 | SINTAXI CATALANA I/12122021 | SINTAXI CATALANA II/12122022 | CORRECCIÓ I GESTIÓ DE TEXTOS CATALANS/12122211 | USOS I REGISTRES DE LA LLENGUA CATALANA/12122213 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana assistir a classe. |
|